Record Details

Психологія розвитку особистісної готовності педагогів до професійної діяльності: методичні рекомендації

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/733460/
 
Title Психологія розвитку особистісної готовності педагогів до професійної діяльності: методичні рекомендації
Psychology of the development of personal readiness of teachers for professional activity: methodological recommendations
 
Creator Рибалка, В.В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description Головна мета методичних рекомендацій – дати читачам наукове уявлення про основні поняття сучасної психології розвитку особистісної готовності педагога до професійної діяльності, сформувати змістовні установки й орієнтири, необхідні для психологічного забезпечення професійної підготовки особистості педагога до роботи в умовах Нової української школи.
Рекомендації побудовані на засадах особистісного підходу, що передбачає розуміння робітника як особистості, котра має величезний духовний, творчий, продуктивний, інноваційний потенціал. Цей підхід базується на використанні тривимірної, поетапно конкретизованої психологічної структури особистості професіонала як основи проведення усіх необхідних заходів із особистісної підготовки педагогічних працівників до професійної діяльності в різних умовах, в тому числі пандемії та воєнного стану.
Призначені для педагогічних працівників загальноосвітніх закладів і майстрів виробничого навчання професійно-технічних навчальних закладів, студентів, викладачів, практичних психологів, керівників вищів, слухачів інститутів післядипломної освіти.
The main goal of the methodological recommendations is to give readers a scientific understanding of the basic concepts of modern psychology of the development of a teacher's personal readiness for professional activity, to form meaningful attitudes and guidelines necessary for the psychological support of a teacher's professional preparation for work in the conditions of the New Ukrainian School.
Recommendations are built on the principles of a personal approach, which involves understanding the worker as an individual who has enormous spiritual, creative, productive, innovative potential. This approach is based on the use of a three-dimensional, gradually specified psychological structure of a professional's personality as the basis for carrying out all the necessary measures for the personal training of teaching staff for professional activities in various conditions, including pandemics and martial law.
Intended for pedagogical workers of general educational institutions and masters of industrial training at vocational and technical educational institutions, students, teachers, practical psychologists, heads of universities, students of postgraduate education institutes.
 
Publisher Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України
 
Date 2022
 
Type Teaching Resource
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/733460/1/%D0%A0%D0%B8%D0%B1%D0%B0%D0%BB%D0%BA%D0%B0_%D0%92-_%D0%92_%D0%9F%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE_%D1%80%D0%BE%D0%B7%D0%B2_%D0%BE%D1%81%D0%BE%D0%B1%D0%B8_%D0%B3%D0%BE%D1%82%D0%BE.pdf
- Рибалка, В.В. (orcid.org/0000-0002-8279-7468 <http://orcid.org/0000-0002-8279-7468>) (2022) Psychology of the development of personal readiness of teachers for professional activity: methodological recommendations [Teaching Resource] (Submitted)