Технологія використання наукових електронних бібліотек для оцінювання результативності науково-педагогічних досліджень
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/733457/
10.31110/2616-650X-vol10i6-002 |
|
Title |
Технологія використання наукових електронних бібліотек для оцінювання результативності науково-педагогічних досліджень
Technology of using the services of scientific digital libraries for evaluating the effectiveness of scientific and pedagogical research |
|
Creator |
Іванова, С.М.
Новицька, Т.Л. Кільченко, А.В. Вакалюк, Тетяна Анатоліївна Мінтій, І.С. |
|
Subject |
004.7 Computer communication. Computer networks
02 Бібліотечна справа 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
Стаття присвячена аналізу проблем використання сервісів наукової електронної бібліотеки як інструменту оцінювання результативності науково-педагогічних досліджень. У роботі описано технологію використання сервісів наукових електронних бібліотек для оцінювання результативності науково-педагогічних досліджень, який містить мету, зміст, форми, методи, засоби і результати навчання. З метою реалізації технології було розроблено спецкурс «Використання сервісів наукових електронних бібліотек для оцінювання результативності науково-педагогічних досліджень», що включає два змістові модулі навчання. Виокремлено і описано основні показники сервісів електронної бібліотеки, за допомогою яких можна здійснювати оцінювання результативності науково-педагогічних досліджень наукового і науково-педагогічного працівника, підрозділу, наукового дослідження за окремою темою, наукової установи/заклади вищої освіти. В процесі дослідження доведено, що сервіси наукових електронних бібліотек, які створені на відкритому програмному забезпеченні, виступають у якості допоміжного засобу для оцінювання результативності науково-педагогічних досліджень. Розроблена технологія має практичну спрямованість та дозволяє оцінити результативність науково-педагогічних досліджень за показниками оприлюднення (кількість наукових матеріалів у електронній бібліотеці) і завантаження публікацій (розповсюдження). Статистичний модуль IRStat2 дозволяє отримати кількісні дані щодо ресурсів в бібліотеці; типу ресурсу (стаття, тези, посібник, підручник, монографія, методичні рекомендації та ін.), класифікатору УДК, теми наукового дослідження, окремого автора, колективу, а також здійснити порівняння за роками, моніторинг, дізнатися рейтинг популярних і затребуваних ресурсів, авторів, рейтингування автора за підрозділом/установою/відомством та ін. Перспективами подальших досліджень є створення моделі використання інформаційно цифрових технологій для оцінювання результативності науково-педагогічних досліджень The article is devoted to the analysis of the problems of using the services of a scientific electronic library as a tool for evaluating the effectiveness of scientific and pedagogical research. The work describes the technology of using the services of scientific electronic libraries for evaluating the effectiveness of scientific and pedagogical research, which includes the purpose, content, forms, methods, means, and results of training. To implement the technology, a special course "Using the services of scientific electronic libraries to evaluate the effectiveness of scientific and pedagogical research" was developed, which includes two content modules of training. The main indicators of the electronic library services are highlighted and described, with the help of which it is possible to evaluate the effectiveness of scientific and pedagogical research of a scientific and pedagogical worker, unit, scientific research on a separate topic, scientific institution/institution of higher education. In the process of research, it was proved that the services of scientific electronic libraries, which are created on open software, act as an auxiliary tool for evaluating the effectiveness of scientific and pedagogical research. The developed technology has a practical orientation and allows for the evaluation of the effectiveness of scientific and pedagogical research according to the indicators of publication (number of scientific materials in the electronic library) and downloading of publications (distribution). The IRStat2 statistical module allows you to obtain quantitative data on resources in the library; type of resource (articles, theses, manual, textbook, monograph, methodological recommendations, etc.), UDC classifier, the topic of scientific research, individual author, team, as well as compare by years, monitoring, find out the rating of popular and in-demand resources, authors, rating of the author by unit/institution/department, etc. Prospects for further research are the creation of a model for the use of information and digital technologies for evaluating the effectiveness of scientific and pedagogical research. |
|
Publisher |
Сумський державний педагогічний університет імені А.С.Макаренка
|
|
Date |
2022
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/733457/1/2022-OIP-v10i6%2B-%2BIvanova%2CNovytska%2CKilchenko%2CVakaliuk%2CMintiy.pdf
- Іванова, С.М. (orcid.org/0000-0002-3613-9202 <http://orcid.org/0000-0002-3613-9202>), Новицька, Т.Л. (orcid.org/0000-0003-2591-5218 <http://orcid.org/0000-0003-2591-5218>), Кільченко, А.В. (orcid.org/0000-0003-2699-1722 <http://orcid.org/0000-0003-2699-1722>), Вакалюк, Тетяна Анатоліївна (orcid.org/0000-0001-6825-4697 <http://orcid.org/0000-0001-6825-4697>) and Мінтій, І.С. (orcid.org/0000-0003-3586-4311 <http://orcid.org/0000-0003-3586-4311>) (2022) Technology of using the services of scientific digital libraries for evaluating the effectiveness of scientific and pedagogical research Освіта. Інноватика. Практика, 6 (10). pp. 14-23. ISSN 2616-650X 10.31110/2616-650X-vol10i6-002 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.31110/2616-650X-vol10i6-002
|
|