Record Details

Освіта і наука як фактор цивілізаційної суб’єктності України: уроки та прогнози на майбутнє

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/733419/
https://iod.gov.ua/content/events/37/vseukrayinska-mizhgaluzeva--naukovo-praktichna-onlayn-konferenciya-problemi-civilizaciynoyi-subyektnosti-ukrayini--misiya-nauki-i-osviti_publications.pdf?1667476635.8746#page=109
 
Title Освіта і наука як фактор цивілізаційної суб’єктності України: уроки та прогнози на майбутнє
Education and science as a factor of the civilizational subjectivity of Ukraine: lessons and forecasts for the future
 
Creator Саух, Петро
Саух, І. В.
 
Subject 001.18 Future of knowledge
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
 
Description У статті розкрито сутність алгоритму цивілізаційної суб’єктності країни в контексті освітньо-наукового потенціалу. Доведено, що окремі намагання вітчизняних політиків та політичних експертів надати державі роль суб’єкта приречені на зовнішньополітичний популізм, так як не враховують недостатність усіх видів ресурсів і психології вітчизняної еліти. Не випадково Україна протягом незалежності змушена вписуватись в чужі проєкти, намагаючись зберегти власний простір для політичних маневрів та отримати якомога більше економічних зисків від сильних геополітичних гравців: що свідчить про низький рівень суб’єктності. Сьогодні стратегічно важливим є ствердження України в контексті цивілізаційного суб’єкта створення нових моделей сталого розвитку країни (управлінського, економічного, безпекового), створення безповоротних алгоритмів самобутнього розвитку держави, що певною мірою залежить від освіти та науки, масштабного технологічно- інноваційного прискорення.
Показано, що освіта і наука виступає важливим фактором цивілізаційної суб’єктності країни, її власної ідентичності і суверенної волі. Сильними, самобутніми гравцями на геополітичному полі держави стають завдяки освіті, науці та інноваційній економіці.
The article reveals the essence of the algorithm of the country’s civilizational subjectivity in the context of educational and scientific potential. It has been proven that individual efforts of domestic politicians and political experts to give the state the role of a subject are doomed to foreign policy populism, as they do not take into account the insufficiency of all kinds of resources and the psychology of the domestic elite. It is not by chance that during the period of independence, Ukraine tried to fit into other people’s projects, trying to preserve its own space for political maneuvers and to get as much economic profit as possible from strong geopolitical players: which indicates a low level of subjectivity. Today, it is strategically important to assert Ukraine in the context of a civilizational subject of creating new models of sustainable development of the country (management, economic, security), creating irreversible algorithms for the original development of the state, which to some extent depends on education and science, large-scale technological and innovative acceleration.
It is shown that education and science are an important factor in the civilizational subjectivity of the country, its own identity and sovereign will. States become strong, original players on the geopolitical field thanks to education, science and innovative economy.
 
Publisher Інститут обдарованої дитини НАПН України
 
Date 2022
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/733419/1/%D0%A1%D0%B0%D1%83%D1%85%20%D0%9F.%D0%AE_%D0%A1%D0%B0%D1%83%D1%85%20%D0%86.%D0%92._%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0%20%D1%96%20%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%B0%20%D1%8F%D0%BA%20%D1%84%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%BE%D1%80.pdf
- Саух, Петро (orcid.org/0000-0001-9767-7496 <http://orcid.org/0000-0001-9767-7496>) and Саух, І. В. (orcid.org/0000-0002-3812-6579 <http://orcid.org/0000-0002-3812-6579>) (2022) Education and science as a factor of the civilizational subjectivity of Ukraine: lessons and forecasts for the future Проблеми цивілізаційної суб’єктності України: місія науки і освіти : матеріали Всеукраїнської міжгалузевої науково-практичної онлайн-конференції (Київ, 29 вересня – 1 жовтня 2022 року). pp. 109-115.