Record Details

Зміст і технології підготовки здобувачів PhD з психологічної допомоги особистості на платформі Google Classroom

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/733381/
 
Title Зміст і технології підготовки здобувачів PhD з психологічної допомоги особистості на платформі Google Classroom
Content and Technologies of the Training of PhD Candidates in Psychological Assistance on the Platform Google Classroom
 
Creator Пінчук, Н.І.
Антощук, С. В.
 
Subject 001.89 Organization of science and scientific work
1 Philosophy. Psychology
36 Safeguarding the mental and material necessities of life
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті представлено опис змісту і технологій підготовки здобувачів ступеня доктора філософії за спеціальністю «Психологія» з психологічної допомоги особистості в умовах віддаленої взаємодії за допомогою платформи Google Classroom. Окреслено структуру курсу, ключові завдання навчальної дисципліни. Визначено ключові компетентності науково-дослідної діяльності здобувачів PhD, на вдосконалення яких спрямований курс «Психологічна допомога особистості в умовах соціальної напруженості»: опанування та розвиток здатності надавати психологічну підтримку особистості у складних умовах сьогодення, виокремлювати, систематизувати, розв’язувати та прогнозувати актуальні психологічні проблеми, чинники та тенденції функціонування й розвитку особистості, а також використання здобутих компетентностей у здійсненні власного наукового дослідження. Підкреслено важливість створення розвивального соціального середовища в умовах дистанційної взаємодії, ключовими особливостями якого виступають: 1) організація віртуальної спільної діяльності здобувачів PhD; 2) спільне формування групових норм і принципів взаємодії; 3) соціальне і духовне збагачення у віддаленій спільній діяльності, спільне переживання почуття причетності до особливостей професійної культури, обговорення питань професійного самовизначення; 4) інтенсифікація розумових, емоційних і поведінкових компонентів спільної діяльності через колективну взаємодію у цифровому навчальному середовищі; 5) встановлення у процесі спільної діяльності зворотного зв’язку між її учасниками; 6) виконання системи розвивальних завдань тощо. Наведено практичні прийоми та приклади індивідуально-дослідницьких завдань, які сприяють не лише поліпшенню компетенцій, необхідних для реалізації оригінальних наукових досліджень, а і для саморозвитку, самовдосконалення особистості аспірантів.
The article presents a description of the content and technologies of the training of candidates for the degree of Doctor of Philosophy in the specialty «Psychology» for the psychological assistance of the individual in the conditions of remote interaction using the Google Classroom platform. Outlined the structure of the course, the key tasks of the academic discipline. Determined the key competences of scientific research activity of PhD candidates, which are aimed at improving the course «Psychological assistance of the individual in conditions of social tension»: mastery and development of the ability to provide psychological support to the individual in today's difficult conditions, identify, systematize, solve and predict current psychological problems, factors and trends of personality functioning and development, as well as the use of acquired competences in the implementation of own scientific research. The importance of creating a developing social environment in the conditions of remote interaction is emphasized, the key features of which are: 1) organization of virtual joint activities of PhD candidates; 2) joint formation of group norms and principles of interaction; 3) social and spiritual enrichment in remote joint activities, joint experience of a sense of involvement in the peculiarities of professional culture, discussion of issues of professional self-determination; 4) intensification of mental, emotional and behavioral components of joint activity through collective interaction in a digital learning environment; 5) establishment of feedback between its participants in the process of joint activity; 6) performance of the system of development tasks, etc. Practical techniques and examples of individual research tasks are presented, which contribute not only to the improvement of the competencies necessary for the implementation of original scientific research, but also to the self-development and self-improvement of the personality of graduate students.
 
Publisher Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/733381/1/%D0%9F%D1%96%D0%BD%D1%87%D1%83%D0%BA_%D0%90%D0%BD%D1%82%D0%BE%D1%89%D1%83%D0%BA_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf
- Пінчук, Н.І. (orcid.org/0000-0003-1904-804X <http://orcid.org/0000-0003-1904-804X>) and Антощук, С. В. (orcid.org/0000-0002-2857-5274 <http://orcid.org/0000-0002-2857-5274>) (2022) Content and Technologies of the Training of PhD Candidates in Psychological Assistance on the Platform Google Classroom Габітус (43). ISSN 2663-5208 (Submitted)