Record Details

Influence of University Professors on the Formation of Personal Maturity of Students

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/733375/
https://lumenpublishing.com/journals/index.php/rrem/article/view/5032
10.18662/rrem/14.4/637
 
Title Influence of University Professors on the Formation of Personal Maturity of Students
Вплив викладачів ЗВО на формування особистісної зрілості студентів
 
Creator Doskach, Svetlana
Kostyk, Liubov
Batrynchuk, Zoriana
Honchar, Nataliia
Babiuk, Tetiana
Skrypnyk, Maryna
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.02 General questions of didactics and method
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Psychological and pedagogical interaction in higher education is characterized by certain features, among which, the determining is the influence of the professor on the formation of students' personal maturity. Under the influence of internal (personal) and external (social) factors, meaningful personal formations arise, that characterize this phenomenon. The article explicates signs of personal maturity: at the individual level - adequate self-esteem, a high level of self-regulation, independence, and responsibility; within social interaction - the ability of the individual to be tolerant and empathic. The process of professor-student interaction in higher education institutions should be aimed at maintaining an enthusiastic attitude toward the future profession, and the development of relevant qualities and features necessary for the future specialist, which adds relevance to the study. An effective means of influencing the formation of students' personal maturity is psychological and pedagogical support for all participants of the educational process in higher education institutions, which corresponds to the natural concept of personality development in the dialectical unity of postmodern approaches to understanding the psyche. The result of such support lies in the preservation of moral, spiritual, and mental health, the promotion of emotional well-being of students, the development of natural potential, and the activation of internal resources that ensure the aspiration of a young person to self-development. The article outlines the peculiarities of the influence of university professors on the formation of students’ personal maturity. The latter is activated due to the professors’ readiness to create conditions for psychological and pedagogical support and effective organization of the education process. The prospects for further research lie in outlining methods for the development and formation of students' personal maturity within the process of professor-student interaction during distance learning and the subsequent testing of their effectiveness in the educational process.
Психолого-педагогічна взаємодія у закладі вищої освіти характеризується певними особливостями, серед яких визначальним є вплив викладача на формування особистісної зрілості студентів. Під впливом внутрішніх (особистісних) і зовнішніх (соціальних) факторів виникають змістовні особистісні утворення, які характеризують це явище. У статті визначено ознаки особистісної зрілості: на індивідуальному рівні – адекватна самооцінка, високий рівень саморегуляції, самостійності та відповідальності; в рамках соціальної взаємодії - здатність особистості бути толерантним і емпатійним. Процес взаємодії викладача і студента у ЗВО має бути спрямований на збереження захопленого ставлення до майбутньої професії, розвиток відповідних якостей і рис, необхідних майбутньому фахівцеві, що додає актуальності навчанню. Ефективним засобом впливу на формування особистісної зрілості студентів є психолого-педагогічний супровід усіх учасників навчально-виховного процесу у ЗВО, що відповідає закономірній концепції розвитку особистості в діалектичній єдності постмодерністських підходів до розуміння психіки. Результатом такої підтримки є збереження морального, духовного та психічного здоров’я, сприяння емоційному благополуччю студентів, розвиток природного потенціалу, активізація внутрішніх ресурсів, які забезпечують прагнення молодої людини до себе. У статті окреслено особливості впливу викладачів ВНЗ на формування особистісної зрілості студентів. Остання активізується завдяки готовності викладачів створити умови для психолого-педагогічного супроводу та ефективної організації освітнього процесу. Перспективами подальших досліджень є окреслення методів розвитку та формування особистісної зрілості студентів у процесі взаємодії викладача та студента під час дистанційного навчання та подальша перевірка їх ефективності в освітньому процесі.
 
Publisher Lumen Publishing
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/733375/1/%D0%A1%D0%BA%D1%80%D0%B8%D0%BF%D0%BD%D0%B8%D0%BA.pdf
- Doskach, Svetlana (orcid.org/0000-0001-6611-405X <http://orcid.org/0000-0001-6611-405X>), Kostyk, Liubov (orcid.org/0000-0002-9699-8607 <http://orcid.org/0000-0002-9699-8607>), Batrynchuk, Zoriana (orcid.org/0000-0001-8822-8226 <http://orcid.org/0000-0001-8822-8226>), Honchar, Nataliia (orcid.org/0000-0003-1367-0022 <http://orcid.org/0000-0003-1367-0022>), Babiuk, Tetiana (orcid.org/0000-0002-7199-1951 <http://orcid.org/0000-0002-7199-1951>) and Skrypnyk, Maryna (orcid.org/0000-0003-4760-6723 <http://orcid.org/0000-0003-4760-6723>) (2022) Influence of University Professors on the Formation of Personal Maturity of Students Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională, 4 (14). pp. 196-218. ISSN 2066-7329
10.18662/rrem/14.4/637
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.18662/rrem/14.4/637