Record Details

Pedagogical concept of the civil security specialists’ advanced training

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/733343/
http://www.baltijapublishing.lv/omp/index.php/bp/catalog/view/132/3955/8262-1
 
Title Pedagogical concept of the civil security specialists’ advanced training
Педагогічна концепція підвищення кваліфікації фахівців з питань цивільної безпеки
 
Creator Михайлов, Віктор Миколайович
 
Subject 35 Public administration. Government.
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description In legal documents of the Ministry of Education and Science of Ukraine, there is emphasized the need to find ways to improve the level of professional knowledge, skills, abilities and new forms of training in educational establishments, which, in its turn, necessitates the transformation of training strategy. The need to respond to dangerous natural, human-made, anthropogenic, epidemiological and social factors requires highly qualified professionals ready to work in extreme conditions. Therefore, the importance of filling existing gaps in the theory and practice of vocational education determines the need for conceptual justification, development and testing of an improved pedagogical system of civil security professionals’ advanced training. The paper considers the theoretical foundations of the organization of advanced training of specialists in civil security, summarizes the main problems of professional development within the institutions and educational establishments. The content and features of their professional training in order to ensure the safety of people in emergencies is analyzed as well. It is found out that the readiness of civil security specialists to carry out their professional activities is an individual feature that includes professional motives, a set of special knowledge, skills and abilities of civil security professionals, which in integration ensure their ability to perform professional tasks and provide their further professional development. The author outlines the conceptual provisions for improving the advanced training of civil security professionals in institutions and educational establishments for the formation of positive motives for educational activities, the appropriate level of professional competence and approaching the ultimate goals of education. The content of the concept of specialists in civil security advanced training is determined (relevant methodological approaches, didactic principles, goals, objectives, pedagogical conditions are outlined as well). The purpose of forming the concept of advanced training of civil security specialists in postgraduate education should be directed towards the individual needs for personal and professional growth, as well as to meet the needs of the state in highly qualified and professional specialists capable of responsible performing of the job functions related to solving problems in order to ensure the safety of life and activities of people. The proposed conceptual framework helps identify the main components of the advanced training system for civil security professionals, resolving a number of contradictions, the main of which is the contradiction between the public demand for highly qualified professionals prepared for the challenges of modern society and the current training system which at present does not fully meet these requirements.
У нормативно-правових документах Міністерства освіти і науки України наголошується на необхідності пошуку шляхів підвищення рівня професійних знань, умінь, навичок та нових форм підготовки в навчальних закладах, що, у свою чергу, зумовлює необхідність трансформації стратегія навчання. Необхідність реагування на небезпечні природні, техногенні, антропогенні, епідеміологічні та соціальні фактори вимагає висококваліфікованих фахівців, готових працювати в екстремальних умовах. Тому важливість заповнення існуючих прогалин у теорії та практиці професійної освіти зумовлює необхідність концептуального обґрунтування, розробки та апробації вдосконаленої педагогічної системи підвищення кваліфікації фахівців з питань цивільної безпеки. У статті розглянуто теоретичні основи організації підвищення кваліфікації фахівців з цивільної безпеки, узагальнено основні проблеми підвищення кваліфікації в установах і навчальних закладах. Проаналізовано зміст та особливості їх професійної підготовки з метою забезпечення безпеки людей у надзвичайних ситуаціях. З’ясовано, що готовність фахівців з питань цивільної безпеки до здійснення професійної діяльності є індивідуальною ознакою, яка включає професійні мотиви, сукупність спеціальних знань, умінь і навичок фахівців з питань цивільної безпеки, які в комплексі забезпечують їх здатність виконувати професійні завдання. та забезпечити їх подальший професійний розвиток. Автором викладено концептуальні положення щодо вдосконалення підвищення кваліфікації фахівців з питань цивільної безпеки в установах і навчальних закладах для формування позитивних мотивів навчальної діяльності, відповідного рівня професійної компетентності та наближення до кінцевих цілей навчання. Визначено зміст поняття підвищення кваліфікації фахівців з цивільної безпеки (а також окреслено відповідні методичні підходи, дидактичні принципи, цілі, завдання, педагогічні умови). Мета формування концепції підвищення кваліфікації фахівців цивільної безпеки в системі післядипломної освіти має бути спрямована на індивідуальні потреби в особистісному та професійному зростанні, а також на задоволення потреб держави у висококваліфікованих та професійних фахівцях, здатних відповідально виконувати завдання. посадові функції, пов'язані з вирішенням завдань з метою забезпечення безпеки життя і діяльності людей. Запропонована концептуальна основа дозволяє визначити основні складові системи підвищення кваліфікації фахівців з питань цивільної безпеки, розв’язати низку протиріч, головною з яких є суперечність між суспільним попитом на висококваліфікованих фахівців, підготовлених до викликів сучасного суспільства, та сучасним система навчання, яка на даний момент не повністю відповідає цим вимогам.
 
Publisher “Baltija Publishing”
 
Date 2021
 
Type Book
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/733343/1/%D0%9F%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B0%20%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%86%D0%B5%D0%BF%D1%86%D1%96%D1%8F%20%D0%BF%D1%96%D0%B4%D0%B2%D0%B8%D1%89%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%BA%D0%B2%D0%B0%D0%BB%D1%96%D1%84%D1%96%D0%BA%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%97.pdf
Михайлов, Віктор Миколайович (orcid.org/0000-0002-5629-1500 <http://orcid.org/0000-0002-5629-1500>) (2021) Pedagogical concept of the civil security specialists’ advanced training “Baltija Publishing”, с. Riga, Latvia, pp. 273-289.