Record Details

Формування соціальних та життєвих компетентностей у дітей з порушеннями інтелектуального розвитку як основи гармонійного розвитку особистості

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/733293/
 
Title Формування соціальних та життєвих компетентностей у дітей з порушеннями інтелектуального розвитку як основи гармонійного розвитку особистості
Formation of social and life competences in children with intellectual developmental disorders as the basis of harmonious development of personality
 
Creator Чеботарьова, О. В.
Кривошея, С.П.
 
Subject 37.09 Organization of instruction
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description У статті розкривається актуальність проблеми формування соціальних та життєвих компетентностей у дітей дошкільного віку з різним ступенем порушення інтелектуального розвитку. Представлено аналіз літературних джерел, нормативних документів та сучасних вітчизняних досліджень щодо проблем підвищення якості дошкільної освіти дітей з особливими освітніми потребами та перспектив їх вирішення. Окреслено новітні тенденції у сфері вітчизняної дошкільної освіти дітей з особливими потребами на сучасному етапі, що передбачають запровадження Концепції освіти дітей раннього та дошкільного віку, Базового компоненту дошкільної освіти; пріоритетність раннього виявлення проблем розвитку та ранньої комплексної допомоги дітям з порушеннями психофізичного розвитку.
Охарактеризовано проблеми організації, навчально-методичного забезпечення навчання та виховання дітей з порушеннями інтелектуального розвитку, необхідність створення системи психолого-педагогічного супроводу дітей та їхніх родин; наявність певних психофізичних обмежень у дітей зі складними порушеннями розвитку.
Репрезентовано сучасні практики навчання та виховання дітей з порушеннями інтелектуального розвитку у дошкільному відділенні комунального закладу освіти «Спеціальна школа «ШАНС» Дніпропетровської обласної ради», який є науково-експериментальним майданчиком Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України.
Висвітлено питання організації, забезпечення комплексного корекційно-розвивального та реабілітаційного впливу на розвиток дітей з метою соціальної адаптації та формування життєво необхідних навичок. Акцентується увага на важливості злагодженої роботи усіх ланок управління закладом, що передбачає залучення педагогів, батьків, громадськості, створення умов для постійного удосконалення освітнього процесу. Передумовами стратегії розвитку закладу є дієва система методичної, корекційно-розвивальної роботи, реабілітаційні заходи, психолого-соціальний супровід, національно-патріотичне виховання, організація роботи з батьками. Представлено перспективи подальшого дослідження з окресленої проблематики.
The article reveals the urgency of the problem of formation of social and life competencies in preschool children with varying degrees of intellectual impairment. An analysis of literature sources, normative documents and modern domestic research on the problems of improving the quality of preschool education of children with special educational needs and prospects for their solution is presented. The latest trends in the field of domestic preschool education of children with special needs at the present stage are outlined. It envisage the introduction of the Concept of education of children of early and preschool age, the Basic preschool component; priority of early detection of developmental problems and early comprehensive care for children with mental and physical disabilities.
The problems of organization, educational and methodical support of education and upbringing of children with intellectual disabilities, the need to create a system of psychological and pedagogical support of children and their families, the presence of certain psychophysical limitations in children with complex developmental disorders are described.
Modern practices of teaching and educating children with intellectual disabilities in the preschool department of the municipal educational institution «Special School «CHANCE» Dnipropetrovsk Regional Council», which is a scientific and experimental site of the Institute of Special Pedagogy and Psychology named after Mykola Yarmachenko NAPS of Ukraine.
The issues of organization, provision of complex correctional-developmental and rehabilitation influence on children's development for the purpose of social adaptation and formation of vital skills are covered. Emphasis is placed on the importance of coordinated work of all levels of management of the institution, which involves the involvement of teachers, parents, the public, creating conditions for continuous improvement of the educational process.
Prerequisites for the development strategy of the institution are an effective system of methodological, correctional and developmental work, rehabilitation measures, psychological and social support, national and patriotic education, organization of work with parents. Prospects for further research on the outlined issues are presented.
 
Publisher Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/733293/1/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%202021%20%E2%84%9617%20%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0%20%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1.pdf
- Чеботарьова, О. В. (orcid.org/0000-0002-4560-3708 <http://orcid.org/0000-0002-4560-3708>) and Кривошея, С.П. (2021) Formation of social and life competences in children with intellectual developmental disorders as the basis of harmonious development of personality Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови (17). pp. 324-332. ISSN 2313-4011