Record Details

Тенденції розвитку державно-приватного партнерства у сфері професійної освіти і навчання в країнах європейського союзу

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/733202/
https://jrnls.ivet.edu.ua/index.php/1/article/view/788
10.32835/2707-3092.2022.25.4-13
 
Title Тенденції розвитку державно-приватного партнерства у сфері професійної освіти і навчання в країнах європейського союзу
The development trends for the public-private partnership in the sphere of vocational education and training in the European union countries
 
Creator Радкевич, В.О.
 
Subject 377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description Актуальність статті зумовлюється необхідністю обґрунтування основних тенденцій розвитку державно-приватного партнерства у сфері професійної освіти і навчання в країнах Європейського Союзу для їх врахування у налагодженні в Україні партнерства держави, бізнесу, громадськості й професійної(професійно-технічної) освіти у підготовці кваліфікованих робітників відповідно до потреб ринку праці.
Мета: виявити та схарактеризувати основні тенденції розвитку державно-приватного партнерства у сфері професійної освіти і навчання в країнах Європейського Союзу, з’ясувати можливості їх врахування у вітчизняній практиці в реалізації потенціалу партнерства у професійній (професійно-технічній)освіті України.
Методи: вивчення наукових джерел, законодавчих,нормативно-правових документів, емпіричних даних щодо розвитку державно-приватного партнерства у сфері професійної освіти і навчання в країнах Європейського Союзу – для виявлення стану проблеми дослідження; теоретичний аналіз і синтез, узагальнення поглядів щодо досліджуваної проблеми–для визначення основних тенденцій розвитку державно-приватного партнерства у сфері професійної освіти і навчання, формулювання висновків. Результати: на основі аналізу сучасних законодавчих, нормативно-правових документів, наукових джерел, емпіричних даних визначено основні тенденції розвитку державно-приватного партнерства у сфері професійної освіти і навчання в країнах Європейського Союзу, сформульовано пропозиції закладам професійної (професійно-технічної) освіти, приватним компаніям, підприємствам, державному сектору в розвитку сталого державно-приватного партнерства.
Висновки: виокремлено основні тенденції розвитку державно-приватного партнерства у сфері професійної освіти і навчання в країнах Європейського Союзу: мотивація розвитку партнерства ґрунтується на забезпеченні фінансових стимулів підготовки кваліфікованих фахівців для їх працевлаштування на ринку праці; державно-приватнепартнерстворегулюється федеральним і регіональним законодавством у сфері професійної освіти і навчання та реалізується на основі договірних відносин і співфінансування; ризики державно-приватного партнерства у сфері професійної освіти і навчання пов’язані з питаннями забезпечення якості та відповідності професійних навичок вимогам ринку праці, що постійно змінюються; роль приватного сектора вища, ніж роль регулятора провайдера послуг у сфері професійної освіти і навчання, оскільки він має більшу заінтересованість у якості професійних навичок; приватний сектор умотивований вирішувати проблеми відповідності професійних навичок потребам ринку праці й ринкової конкуренції.
The actuality of the article was determined by the need to substantiate the main trends in the development of the public-private partnership in the field of vocational education and training in the European Union countries. The trends had to be considered in the establishment of a partnership between the government, business, the public and vocational (vocational and technical) education in Ukraine for the training of qualified workers according to the needs of labour market.
The goal was to identify and characterize the main trends in the development of the public-private partnership in the field of vocational education and training in the European Union countries, to ascertain the possibilities of considering them in domestic practice while realizing the potential of partnership in Ukrainian vocational(vocational and technical) education.
The methods included the study of scientific sources, legislative, regulatory and legal documents, empirical data on the development of the public-private partnership in the field of vocational education and training in the countries of the European Union to identify the state of the research problem. Theoretical analysis and synthesis, generalization of views on the investigated problem were used to determine the main trends in the development of the public-private partnership in the field of vocational education and training as well as for the formulation of conclusions.
The results were based on the analysis of the latest legislative, regulatory and legal documents, scientific sources and empirical data, which allowed to determine the main trends in the development of the public-private partnership in the field of vocational education and training in the European Union countries. The proposals for institutions of vocational(vocational and technical) education, private companies, enterprises, the public sector in the development of sustainable public-private partnership were formulated.
Conclusions. The main trends in the development of the public-private partnership in the field of vocational education and training in the European Union were highlighted. Firstly, the motivation for the development of the partnership was based on financial incentives for the training of qualified specialists and their further successful employment. Secondly, the public-private partnership was regulated by federal and regional legislation in the field of vocational education and training and was implemented on the basis of contractual relations and co-financing.Thirdly, the risks of the public-private partnership in the field of vocational education and training were related to issues of quality assurance and compliance of professional skills with the ever-changing requirements of the labour market. Fourthly, the role of the private sector was higher than the role of the regulator of the service provider in the field of vocational education and training, as the private sector had a greater interest in the quality of professional skills. Finally, the private sector was motivated to solve the problems that concern the professional skills compliance to the needs of the labour market and market competition.
 
Publisher Інститут професійної освіти НАПН України
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
text
 
Language en
uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/733202/1/788_%D0%B0%D0%BD%D0%B3.pdf
http://lib.iitta.gov.ua/733202/2/788_%D1%83%D0%BA%D1%80.pdf
- Радкевич, В.О. (orcid.org/0000-0002-9233-5718 <http://orcid.org/0000-0002-9233-5718>) (2022) The development trends for the public-private partnership in the sphere of vocational education and training in the European union countries Professional Pedagogics, 2 (25). pp. 4-13. ISSN 2707-3092
10.32835/2707-3092.2022.25.4-13
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32835/2707-3092.2022.25.4-13