Record Details

Особливості розвитку обстежувальних умінь дітей 2-го року життя

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/733180/
 
Title Особливості розвитку обстежувальних умінь дітей 2-го року життя
Peculiarities of the development of examination skills of children of the 2nd year of life
 
Creator Вовченко, О.А.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
 
Description Сенсорний розвиток дитини або розвиток обстежувальних умінь – це розвиток її відчуттів і сприймання, формування уявлень про властивості предметів (форму, колір, розмір, положення у просторі тощо). Сенсорний розвиток необхідний людині для оволодіння будь-якою практичною діяльністю. Він відіграє важливу роль у житті дорослої людини, відбувається на основі функціонування системи аналізаторів, що забезпечує багатомірний зв'язок зі світом, сприяє життєвій активності людини. Із сенсорного розвитку формується логічне пізнання, яке прискорює накопичення нових чуттєвих даних, сприяє їх включенню до раніше створеної системи знань і досвіду. Чим вищий сенсорний розвиток дитини, тим більше фактів і явищ потрапляє у сферу її сприймання. Дві треті розумового розвитку дитини закладається саме через діяльність органів чуття саме у дошкільному віці. Від так, роль сенсорного виховання у розвитку дітей дошкільного віку безперечна та дуже важлива.
A child's sensory development or the development of observation skills is the development of his sensations and perception, the formation of ideas about the properties of objects (shape, color, size, position in space, etc.). Sensory development is necessary for a person to master any practical activity. It plays an important role in the life of an adult, it takes place on the basis of the functioning of the system of analyzers, which provides a multidimensional connection with the world, contributes to the vital activity of a person. From sensory development, logical cognition is formed, which accelerates the accumulation of new sensory data, contributes to their inclusion in the previously created system of knowledge and experience. The higher the child's sensory development, the more facts and phenomena fall into the sphere of his perception. Two-thirds of a child's mental development is laid precisely through the activity of the senses in preschool age. Therefore, the role of sensory education in the development of preschool children is indisputable and very important.
 
Publisher Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України
 
Date 2022
 
Type Other
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/733180/1/%D0%9E%D0%A1%D0%9E%D0%91%D0%9B%D0%98%D0%92%D0%9E%D0%A1%D0%A2%D0%86%20%D0%A0%D0%9E%D0%97%D0%92%D0%98%D0%A2%D0%9A%D0%A3%20%D0%9E%D0%91%D0%A1%D0%A2%D0%95%D0%96%D0%A3%D0%92%D0%90%D0%9B%D0%AC%D0%9D%D0%98%D0%A5%20%D0%A3%D0%9C%D0%86%D0%9D%D0%AC%20%D0%94%D0%86%D0%A2%D0%95%D0%99%202-%D0%93%D0%9E%20%D0%A0%D0%9E%D0%9A%D0%A3%20%D0%96%D0%98%D0%A2%D0%A2%D0%AF.pdf
- Вовченко, О.А. (orcid.org/0000-0002-4399-0118 <http://orcid.org/0000-0002-4399-0118>) (2022) Peculiarities of the development of examination skills of children of the 2nd year of life Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, м. Київ, Україна.