Record Details

Шарль-Мішель де Л’Епе (1712–1789): життя як покликання (до 310-річчя від дня народження французького священника і сурдопедагога)

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/733158/
http://npstudies.dnpb.gov.ua/article/view/267691
 
Title Шарль-Мішель де Л’Епе (1712–1789): життя як покликання (до 310-річчя від дня народження французького священника і сурдопедагога)
Charles-Michel de L’Eppe (1712–1789): life as a vocation (to the 310th anniversary of the birth of a french priest and deaf educator)
 
Creator Міхно, Олександр Петрович
 
Subject 376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
92 Biographical studies. Genealogy. Heraldry. Flags
 
Description У статті цілісно представлено життєвий і творчий шлях Шарля-Мішеля де Л’Епе (1712–1789) на основі праць зарубіжних і українських авторів, присвячених спадщині французького священника і сурдопедагога. Встановлено, що автори більш давніх праць (Ф. Бертьє, Л. Рей, М. Ярмаченко), описуючи життя й діяльність де Л’Епе, висвітлювали не лише факти біографії педагога, а й його людські якості, акцентуючи увагу на винятковій ролі особистості самого де Л’Епе у поширенні ідеї доступності навчання для глухих дітей. Сучасні дослідники творчості видатного французького сурдопедагога (Н. Никоненко, О. Саламон, В. Стремецька) зосереджуються переважно на факті заснування ним першої у Франції школи для глухих та особливостях його методики. Доведено, що перелом у житті абата де Л’Епе стався приблизно в 1753 р. (Ф. Бертьє), коли він випадково зустрів двох глухонімих дівчат, і відтоді присвятив своє життя навчанню осіб з тяжкими порушеннями слуху. З’ясовано, що педагогічну діяльність де Л’Епе розпочав із вивчення наукових праць про навчання глухих (Хуан Пабло Бонет, Конрад Амман), які використав для розроблення й теоретичного обґрунтування власної системи навчання у працях «Навчання глухонімих за допомогою методичних знаків» (1776) та «Справжній спосіб навчання глухонімих, що підтвердився досвідом» (1784). Аргументовано, що ім’я де Л’Епе увійшло в історію завдяки таким фактам: 1) до відкриття школи де Л’Епе у 1760 р. освіта була доступна лише для глухих дітей із заможних сімей, а зі створенням нової школи така можливість з’явилася й у бідних: школа відчинила двері для всіх, і абат присвятив понад 30 років свого життя педагогічній і виховній роботі з цією категорією осіб; 2) де Л’Епе відкрив свою методику і процес навчання для громадськості та інших учителів, і саме ця загальнодоступність разом з досягнутими успіхами сприяла такому поширенню й впливу його методики, що її сліди й до сьогодні простежуються в методиках навчання глухих; 3) обстоюючи й захищаючи свою систему навчання глухих, де Л’Епе дискутував з іншими фахівцями в цій галузі і таким чином сприяв ще більшому поширенню власних ідей; 4) де Л’Епе організував процес професійної підготовки для іноземних педагогів, які хотіли навчати дітей у своїх країнах за його методикою, завдяки чому було відкрито школи для глухих не лише в Європі, а й по всьому світу.
As a result of the reconstruction of the biography of Charles-Michel de L’Eppe (1712-1789), the article presents his life and creative path as a whole based on the works of foreign and Ukrainian authors dedicated to the French priest and teacher of the deaf. It has been established that the authors of older works (F. Berthier, L. Ray, M. Yarmachenko), describing the life and activities of de L’Eppe , pay a lot of attention not only to the facts of his biography, but also to his human qualities, thus emphasizing the exceptional role of the individual himself de L’Eppe in spreading the idea of accessibility of education for deaf children. Modern researchers of the work of the outstanding French teacher of the deaf (N. Nikonenko, O. Salamon, V. Stremetska) focus mainly on the fact that he founded the first school for the deaf in France and the peculiarities of his methodology. It is proved that the turning point in the life of Abbe de L’Eppe occurred around 1753 (F. Berthier), when he accidentally met two deaf-mute girls and since then devoted his life to teaching persons with severe hearing impairments. It has been found that de L’Eppe began his pedagogical activity by studying scientific works on the education of the deaf (Juan Pablo Bonet, Konrad Amman), which he used to develop the theoretical justification of his own education system in the works «Education of the deaf and mute by means of methodical signs» (1776 ) and «The True Method of Teaching the Deaf and Dumb, Confirmed by Experience» (1784). It is argued that the name of de L’Eppe entered history for the following reasons: 1) before the opening of the de L’Eppe school in 1760, education was available only to deaf children from wealthy families, and thanks to the new school, such an opportunity appeared and for the poor: the school opened its doors to everyone, and the abbot devoted more than 30 years of his life to pedagogical and educational work with this category of persons; 2) de L’Épée opened his teaching method and teaching process to the public and other teachers, and it was this general availability, together with the successes achieved, that contributed to such a spread and influence of his method that its traces can still be traced in the teaching methods of the deaf to this day; 3) defending his system of teaching the deaf, where L’Eppe discussed with other specialists in this field and thus contributed to an even greater spread of his own ideas; 4) de L’Eppe organized a process of professional training for foreign teachers who wanted to teach in their countries according to his teaching methods, as a result of which numerous schools for the deaf were opened not only in Europe, but also throughout the world.
 
Publisher ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/733158/1/%D0%9C%D1%96%D1%85%D0%BD%D0%BE%202022%20%D0%A8%D0%B0%D1%80%D0%BB%D1%8C-%D0%9C%D1%96%D1%88%D0%B5%D0%BB%D1%8C%20%D0%B4%D0%B5%20%D0%9B%D0%95%D0%BF%D0%B5%20%D0%B6%D0%B8%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D1%8F%D0%BA%20%D0%BF%D0%BE%D0%BA%D0%BB%D0%B8%D0%BA%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F.pdf
- Міхно, Олександр Петрович (orcid.org/0000-0002-5271-9530 <http://orcid.org/0000-0002-5271-9530>) (2022) Charles-Michel de L’Eppe (1712–1789): life as a vocation (to the 310th anniversary of the birth of a french priest and deaf educator) Науково-педагогічні студії (6). pp. 36-45. ISSN 2663-5739