Record Details

Philosophical and Pedagogical Discourse in the Postmodern Educational Space: Peculiarities of Distance Learning

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/733131/
https://lumenpublishing.com/journals/index.php/po/article/view/5105
10.18662/po/13.4/517
 
Title Philosophical and Pedagogical Discourse in the Postmodern Educational Space: Peculiarities of Distance Learning
Філософсько-педагогічний дискурс у постмодерністському освітньому просторі: особливості дистанційного навчання
 
Creator Rostoka, Marina Lvovna
Cherevychnyi, Gennadii Semenovich
Luchaninova, Olha Petrivna
Pyzhyk, Andrii Mykolayovych
 
Subject 001 Science and knowledge in general. Organization of intellectual work
004 Computer science and technology. Computing. Data processing
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description The article presents a philosophical understanding and real interpretation of the existence and evolution of pedagogical (educational) discourse in the postmodern space. The results of scientific research are analyzed and the structural-semantic relationship of the concepts, terms and categories associated with the terminological field “discourse” is defined. The authors raise the problem of the postmodern significance of discourse in the period of the global transformation of the educational environment, caused by the pandemic COVID-19, which has put humanity before the fact of actualization of remote communication and receipt of educational services. The authors believe that distance learning should be provided with strong technical and technological support on the one hand and the use of this vector set of educational, pedagogical, learning and development technologies in the preparation of future specialists in the system of higher education on the other. The article deals with new approaches to the application of discourse-supporting technologies and methods. Thus, the emphasis is placed on the relevance of an open informational and educational environment of higher education institutions in the postmodern space where the role of discourse as a constructive tool of postmodernism is determined by the new interpretation, and the teacher becomes a generator of innovations in this context.
У статті подано філософське осмислення та реальне тлумачення існування та еволюції педагогічного (освітнього) дискурсу в постмодерністському просторі. Проаналізовано результати наукового дослідження та визначено структурно-семантичний зв’язок понять, термінів і категорій, пов’язаних із термінологічним полем «дискурс». Автори порушують проблему постмодерністської значущості дискурсу в період глобальної трансформації освітнього середовища, спричиненої пандемією COVID-19, яка поставила людство перед фактом актуалізації дистанційного спілкування та отримання освітніх послуг. На думку авторів, дистанційне навчання має підтримуватися потужним техніко-технологічним забезпеченням з одного боку та використанням векторного набору освітніх, педагогічних, навчальних і розвиваючих технологій у підготовці майбутніх фахівців у системі вищої освіти з іншого. У статті розглядаються нові підходи до застосування дискурсопідтримуючих технологій і методів. Таким чином, наголошується на актуальності відкритого інформаційно-освітнього середовища закладів вищої освіти у постмодерністському просторі, де роль дискурсу як конструктивного інструменту постмодернізму визначається новою інтерпретацією, а викладач стає генератором інновацій. в цьому контексті.
 
Publisher LUMEN Publishing
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/733131/1/5105-Article%20Text-19467-1-10-20221128.pdf
- Rostoka, Marina Lvovna (orcid.org/0000-0002-1891-5482 <http://orcid.org/0000-0002-1891-5482>), Cherevychnyi, Gennadii Semenovich (orcid.org/0000-0001-9094-8732 <http://orcid.org/0000-0001-9094-8732>), Luchaninova, Olha Petrivna (orcid.org/0000-0001-8336-9273 <http://orcid.org/0000-0001-8336-9273>) and Pyzhyk, Andrii Mykolayovych (orcid.org/0000-0002-1223-124X <http://orcid.org/0000-0002-1223-124X>) (2022) Philosophical and Pedagogical Discourse in the Postmodern Educational Space: Peculiarities of Distance Learning Postmodern Openings, 4 (13). pp. 244-272. ISSN 2068-0236
10.18662/po/13.4/517
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.18662/po/13.4/517