Record Details

Психологічні особливості розвитку соціально-комунікативної компетентності вчителя

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/729447/
https://uhsp.edu.ua/wp-content/uploads/2018/06/Avtoreferat-Kovalova-O.A..pdf
 
Title Психологічні особливості розвитку соціально-комунікативної компетентності вчителя
Psychological peculiarities of social and communicative competence development of teachers
 
Creator Ковальова, О.А.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
 
Description Ковальова О. А. Психологічні особливості соціально-комунікативної компетентності вчителів. – Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. – ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». – Переяслав-Хмельницький, 2018.
Дисертаційне дослідження присвячене виявленню психологічних особливостей розвитку СКК вчителів ЗЗСО, теоретичному обґрунтуванню, розробці та експериментальній перевірці її розвивальної програми в умовах післядипломної освіти. На матеріалі теоретичного аналізу сформульовано поняття розвитку соціально-комунікативної компетентності вчителя, як еволюційного процесу поступального набуття якісних змін у розвитку психічних властивостей, які забезпечують його особистості здатність досягати партнерських відносин з усіма суб’єктами освітнього процесу, враховуючи потреби, цінності й цілі всіх учасників взаємодії в рамках суспільно прийнятної коректно-етичної поведінки та успішної взаємокомунікації.
Розроблено структурно-змістову модель розвитку соціально-комунікативної компетентності, виокремлено та обґрунтовано його критерії й показники. Створено, експериментально перевірено та стандартизовано авторську методику «Самооцінка соціально-комунікативної компетентності особистості». Розроблено розвивальну програму «Соціально-комунікативна компетентність вчителя», експериментально доведено її ефективність.
Встановлено психологічні особливості розвитку СКК вчителів ЗЗСО, які полягають у доведені того, що: а) розвиток субкомпетентностей зумовлений специфікою професійної діяльності особистості вчителя та залежить від профілю його навчальної дисципліни й освітнього ступеня навчання, він значуще не залежить від віку педагога й профілю його освітнього закладу; б) властивістю ґенези субкомпетентностей є їх спроможність зазнавати значущих змін під психодіагностичним впливом; в) динаміка розвитку соціальних субкомпетентностей випереджає динаміку удосконалення комунікативних субкомпетентностей респондентів; г) генезис СКК вчителя відбувається інтенсивніше, якщо він має високий рівень актуального розвитку субкомпетентності «Відносини з самим собою».
Kovalіоva O. A. Psychological peculiarities of social and communicative competence of teachers. - On the rights of the manuscript.
Thesis for a candidate degree in psychological sciences in specialty 19.00.07 - pedagogical and age psychology. – SHEE “Pereyaslav-Khmelnytskyi State Pedagogical University named after Hryhoriy Skovoroda”. – Pereyaslav-Khmelnytskyi, 2018.
The research is devoted to the theoretical and empirical study of the important applied problem related to the need to eliminate the contradictions between the new demands of society, which are presented to the personality and competence of teachers, and the actual level of their social and communicative competency (hereinafter SCC) as the basis of productive relationships. The results of study of the theories of national and foreign scholars have made it
possible to summarize that the main structural components of any competence are the following: acquired knowledge, skills and abilities; personal aptitudes and qualities; motivational and target incentives, as well as value orientations. The acquired knowledge, skills and abilities are related to the activity side of the competence, and
personal and business qualities, motivational and target settings, value orientations - personal competence providing. Based on the analysis of previous scientific researches, methodological and conceptual scientifіc approaches, the notion “development of social and communicative competence of the teacher’s personality” is defined as a progressive process of improving the ability to establish the interpersonal relationships, relationships with himself, representatives of various structures of society, as well as the genesis of speech communicative abilities. The transformation is due to the emergence of new and growth of the initial activity and personal components of a competence in their interactions, restructuring of relationships between them and the emergence of more effective structures that ensure the improvement of social and communicative realization of a teacher. The process of conscious development of the SCC begins with the awareness of the own incompetence, there is a conscious acquisition of signs of the new ability through attempts, experimentation and consolidation of new behavior patterns and it reaches a qualitatively new level of performance in social and communicative activity through the automatic possession of the acquired properties. On the basis of generalization of the theoretical positions of the problem under 11 study, it has been created a structural-content model of the evelopment of teacher’s SCC, which presents the integral quality of his personality in the unity of two interconnected structures - social and communicative ubcompetences. In the structure of social subcompetence development, the following constituents are distinguished: a) relationships with himself, which determine the ability of the teacher’s personality to understand and manage himself; b) relations with society, which determine the teacher’s ability to understand and fulfill the requirements of the environment or society in which his professional activity and competence are realized; c) interpersonal relationships that determine the ability to interpersonal interaction with other people. Componential structure of the development of communicative subcompetence include: communication on the level of listening, which is considered as the ability to perceive the message effectively, as well as the communication on the level of speaking, which is interpreted as the ability to transmit effectively the messages.
 
Date 2018
 
Type Thesis
NonPeerReviewed
 
Format text
text
text
 
Language uk
uk
uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/729447/1/Avtoreferat-Kovalova-O.A..pdf
http://lib.iitta.gov.ua/729447/2/Vidguk_Semichenko.pdf
http://lib.iitta.gov.ua/729447/3/Vidguk_Komar.pdf
- Ковальова, О.А. (orcid.org/0000-0002-0161-4026 <http://orcid.org/0000-0002-0161-4026>) (2018) Psychological peculiarities of social and communicative competence development of teachers ["eprint_fieldopt_thesis_type_engd" not defined] thesis, Інститут обдарованої дитини.