Record Details

Аналіз вітчизняного ринку праці щодо затребуваності фахівців за спеціальністю 011 «Освітні, педагогічні науки»

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/733066/
http://isp.poippo.pl.ua/article/view/264243
 
Title Аналіз вітчизняного ринку праці щодо затребуваності фахівців за спеціальністю 011 «Освітні, педагогічні науки»
Analysis of the domestic labor market regarding the demand for specialists in the specialty 011 «Educational, pedagogical sciences»
 
Creator Кулішов, Володимир Сергійович
 
Subject 378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Здійснено спробу аналізу вітчизняного ринку праці щодо затребуваності фахівців за спеціальністю 011 «Освітні, педагогічні науки». Обґрунтовано специфіку педагогічної професії в контексті сучасних умов реформування галузі. Наведено дані Європейського центру розвитку професійної освіти (Cedefop) щодо перспектив зайнятості фахівців в освітній сфері до 2030 року. Проаналізовано кількість вакансій, рівень середньої заробітної плати, найбільш затребувані посади та перелік вимог, що сьогодні висуваються до фахівців за спеціальністю 011 «Освітні, педагогічні науки». З’ясовано, що сучасний ринок праці потребує фахівців педагогічних професій, проте перевага роботодавців надається в більшості педагогам, готовим працювати у закладах загальної середньої освіти, закладах дошкільної освіти або з дітьми з особливими потребами.
This article is devoted analyzing the domestic labor market regarding the demand for specialists in the specialty 011 «Educational, pedagogical sciences». The author substantiates the specificity of the teaching profession in the context of modern conditions of reforming the industry and factors by which it is adjusted, namely: conditions of professional activity, society’s attitude to the teaching profession and the teacher’s functions, external and internal factors that directly affect the quality of the performance of professional duties (the COVID-19 pandemic, martial law, migration processes, etc.). Attention is drawn to the fact that the professional activity of a teacher has great social significance because it is about the formation of a human personality and the preparation of the younger generation for life and work in modern society. The article provides data from the European Center for the Development of Vocational Education (Cedefop) as for the employment prospects of specialists in the field of education until 2030. The number of vacancies, the level of average salary, the most in-demand positions and the list of requirements that are currently being put forward to specialists in the specialty 011 «Educational, pedagogical sciences» are analyzed in the article. The author determined that the modern labor market needs specialists in teaching professions, however employers prefer teachers who are ready to work in secondary general education establishments, preschool education establishments, or with children with special needs. The most fundamental factors influencing the choice of a teaching profession by young people today are determined: salary level, the specifics of work with the young generation, a set of requirements for a modern teacher, popularity/ unpopularity of the teaching profession.
 
Publisher Полтавська академія неперервної освіти ім. М. В. Остроградського
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/733066/1/%D0%9A%D1%83%D0%BB%D1%96%D1%88%D0%BE%D0%B2_%D1%80%D0%B8%D0%BD%D0%BE%D0%BA%20%D0%BF%D1%80%D0%B0%D1%86%D1%96.pdf
- Кулішов, Володимир Сергійович (orcid.org/0000-0003-3262-796X <http://orcid.org/0000-0003-3262-796X>) (2022) Analysis of the domestic labor market regarding the demand for specialists in the specialty 011 «Educational, pedagogical sciences» The image of a modern teacher, 4 (205). pp. 27-31. ISSN 2522-9729