Record Details

Vocational Education in the Context of Modern Problems and Challenges

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/732867/
https://www.sciedupress.com/journal/index.php/jct/article/view/22832
10.5430/jct.v11n8p329
 
Title Vocational Education in the Context of Modern Problems and Challenges
Професійно-технічна освіта в контексті сучасних проблем і викликів
 
Creator Kovalchuk, Vasyl
Maslich, S.V.
Tkachenko, Nataliia
Shevchuk, Svitlana S.
Shchypska, Tetyana P.
 
Subject 377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description The article analyzes the factors caused by the threat of spreading the coronavirus infection COVID-19 and introducing the martial law in Ukraine which affect the state of the vocational education. Taking into account the modern challenges and problems based on the analisys of the legislation the main directions of the vocational education development were determined. In particular, improving qualifications and professional development of teachers’ staff, enriching material and technical base of the vocational education institutions and educational programmes as well. Trendwatching of the modern labour market made it possible to single out its main trends: a change in the structure of employment, primarily an increase in the variability of employment; lifelong learning; automation and robotics; age diversity; forming hard skills, soft skills, digital skills; multipotentiality, background, interdisciplinarity. In order to solve the urgent problems and ensure the reorientation of the vocational training of qualified workers and improving its quality, special measures were suggested, including participating in the projects financed from the EU funds; developing educational modules and special courses for promoting lifelong professional development of teachers, improving educational programmes to enable improvement of the material and technical base of the vocational education institutions and professional development of teachers.
У статті аналізуються фактори, спричинені загрозою поширення коронавірусної інфекції COVID-19 та введенням воєнного стану в Україні, які впливають на стан професійно-технічної освіти. З урахуванням сучасних викликів і проблем на основі аналізу законодавства визначено основні напрями розвитку професійно-технічної освіти. Зокрема, підвищення кваліфікації педагогічних кадрів, посилення матеріально-технічної бази закладів професійної освіти й оновлення змісту освітніх програм. Трендвотчінг сучасного ринку праці дав змогу виокремити його основні тенденції: зміна структури зайнятості, насамперед збільшення варіативності зайнятості; навчання впродовж життя; автоматизація та робототехніка; вікова різноманітність; формування жорстких та м’яких навичок, цифрових навичок; мультипотенційність, міждисциплінарність. Для вирішення нагальних проблем та забезпечення переорієнтації професійної підготовки кваліфікованих робітників та підвищення її якості запропоновано спеціальні заходи, зокрема участь у проектах, що фінансуються з фондів ЄС; розробка навчальних модулів і спеціальних курсів для сприяння професійному розвитку педагогічних кадрів упродовж життя, удосконалення освітніх програм для покращення матеріально-технічної бази закладів професійної освіти та підвищення кваліфікації педагогів.
 
Publisher Sciedu Press
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/732867/1/22832-74942-1-SM.pdf
- Kovalchuk, Vasyl (orcid.org/0000-0002-5006-573X <http://orcid.org/0000-0002-5006-573X>), Maslich, S.V. (orcid.org/0000-0002-8606-0949 <http://orcid.org/0000-0002-8606-0949>), Tkachenko, Nataliia (orcid.org/0000-0003-1879-9159 <http://orcid.org/0000-0003-1879-9159>), Shevchuk, Svitlana S. (orcid.org/0000-0001-6260-3323 <http://orcid.org/0000-0001-6260-3323>) and Shchypska, Tetyana P. (orcid.org/0000-0003-1649-3789 <http://orcid.org/0000-0003-1649-3789>) (2022) Vocational Education in the Context of Modern Problems and Challenges Journal of Curriculum and Teaching, 8 (11). pp. 329-338. ISSN 1927-2677
10.5430/jct.v11n8p329
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.5430/jct.v11n8p329