Record Details

Фактори, що впливають на здоров’я та ефективність діяльності учня в синтетичному навчальному середовищі

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/732819/
https://lib.iitta.gov.ua/732789/
 
Title Фактори, що впливають на здоров’я та ефективність діяльності учня в синтетичному навчальному середовищі
Factors influencing the health and efficiency of student activities in the synthetic educational environment
 
Creator Буров, О.Ю.
Пінчук, О.П.
 
Subject 004.5 Human-computer interaction. Man-machine interface. User interface. User environment
1 Philosophy. Psychology
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
 
Description Learning focused on assimilation of facts, availability of information, free access to knowledge bases and convenient navigation in local and global networks is not a sufficient condition for the formation of an educated person, active cognitive activity of a student. In this paper, the authors present an analysis of the influence of virtual reality on the effectiveness of educational process and the preservation of the students’ health.
It is noted that learning in a synthetic environment causes the need to solve new, specific tasks including the teacher mastering the new role of a facilitator and understanding psychological and psychophysiological problems for health and the effectiveness of learning in a synthetic learning environment, the specificity of cybersickness. Based on the results of research in the field of ergonomics, recommendations have been made, the consideration of which will contribute to reducing the risk of cyber-diseases.
Навчання, орієнтоване на засвоєння фактів, доступність інформації, вільний доступ до баз знань і зручну навігацію в локальних і глобальних мережах не є достатньою умовою для формування освіченої особистості, активної пізнавальної діяльності учня. У даній роботі автори представляють аналіз впливу віртуальної реальності на ефективність навчального процесу та збереження здоров’я студентів.
Зазначається, що навчання в синтетичному середовищі викликає потребу у вирішенні нових, специфічних завдань, у тому числі в освоєнні вчителем нової ролі фасилітатора та усвідомленні психологічних і психофізіологічних проблем здоров’я та ефективності навчання в синтетичному навчальному середовищі, специфіці кіберхвороба. За результатами досліджень в області ергономіки складено рекомендації, врахування яких сприятиме зниженню ризику кіберзахворювань.
 
Publisher ІЦО НАПН України
 
Date 2022
 
Type Book Section
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/732819/1/%D0%97%D0%91%D0%86%D0%A0%D0%9D%D0%98%D0%9A__%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%B5%D1%80%D1%96%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B2_%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%84%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BD%D1%86%D1%96%D1%97_16_11_22-54-63.pdf
- Буров, О.Ю. (orcid.org/0000-0003-0733-1120 <http://orcid.org/0000-0003-0733-1120>) and Пінчук, О.П. (orcid.org/0000-0002-2770-0838 <http://orcid.org/0000-0002-2770-0838>) (2022) Factors influencing the health and efficiency of student activities in the synthetic educational environment In: Імерсивні технології в освіті: збірник матеріалів ІІ Науково-практичної конференції з міжнародною участю ІЦО НАПН України, м. Київ, Україна, pp. 53-62. ISBN 978-617-95182-9-4