Війна як чинник впливу на смисложиттєву сферу сучасних підлітків
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/732806/
http://npd.roippo.org.ua/index.php/NPD/article/view/457 10.37026/2520-6427-2022-110-2-105-109 |
|
Title |
Війна як чинник впливу на смисложиттєву сферу сучасних підлітків
War as a factor of influence on the sphere of meaning of life of modern adolescents |
|
Creator |
Журба, Катерина Олександрівна
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc. 37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships |
|
Description |
У статті розглядається проблема війни як чинника впливу на смисложиттєву сферу сучасних підлітків. На основі аналізу наукових джерел війну визначено як збройну боротьбу між країнами, державами за території, ресурси, сфери впливу, що супроводжується економічними і людськими втратами, нав’язуванням чужорідної політики з метою зміни політичного чи суспільного устрою, відмови від свободи та права вибору. Доведено, що підлітки, які переживають війну, страждають від стресу, депресій, тривожності, ПТСР, втрати ідентичності, закриваються в собі,обирають добровільну соціальну ізоляцію та асоціальну поведінку. Схарактеризовано стрес як реакцію організму на сильні зовнішні подразники та виявлено три стадії стресу: тривога, адаптація, виснаження. Встановлено, що найбільшими стресорами для підлітків є: сирени, бомбардування та обстріли, навіть якщо вони далеко; паніка дорослих; різноманітні диверсійні дії і теракти; комендантська година та обмеження воєнного часу; руйнування житлових будинків; необхідність перебувати у бомбосховищах; інформація про масове насилля, полонених, тортури, втрати. Для дітей, які опинилися в окупації, такими стресорами є наслідки війни, масове насилля, виживання у надзвичайних ситуаціях, постійні загрози життю, втрата рідних, ризики, пов’язані з евакуацією, спогади. У роботі використано такі методи, як бесіда, планування, «Толерантність до невизначеності» С. Бандера. Підтверджено, що смисложиттєві цінності є умовою виживання підлітків у період війни через формування емоційної стійкості, планування життя та врахування досвіду виживання минулих поколінь в умовах війни, створення власного досвіду виживання. Підтримка сім’ї та психолого-педагогічна допомога фахівців сприяють підвищенню рівня стресостійкості підлітків у цій ситуації. Практичне значення статті полягає в тому, що її матеріали можуть використовуватися у процесі організації виховної роботи закладів загальної освіти, підготовки педагогів, психологів, у роботі з батьками і педагогічній практиці студентів. The article considers the problem of war as a factor influencing the meaning of life of modern adolescents. Based on the analysis of scientific sources, war is defined as an armed struggle between countries, states for territories, resources, spheres of influence, accompanied by the imposition of foreign policy to change the political or social order, denial of freedom, choice and accompanied by economic and human losses. Adolescents who are going through war have been shown to suffer from stress, depression, anxiety, PTSD, loss of identity, introversion, voluntary social isolation, and antisocial behavior. Stress is characterized as the body’s response to strong external stimuli and identified three stages of stress: anxiety, adaptation, exhaustion. Sirens, bombings and shelling have been found to be the biggest stressors for teenagers, even if they are far away; adult panic; various acts of sabotage and terrorist attacks; curfew and wartime restrictions; destruction of residential buildings; the need to be in bomb shelters; information on mass violence, prisoners, torture, loss. For children who found themselves under occupation – its consequences, mass violence, survival in emergencies, constant threats to life, loss of relatives, risks associated with evacuation, memories. The following methods were used in the work: conversations, planning, «Tolerance to Uncertainty» by S. Bandera. It is confirmed that the meaning of life values are a condition for the survival of adolescents during the war through the formation of emotional stability, life planning and taking into account the experience of survival of past generations in war, creating their own survival experience. Family support and psychological and pedagogical assistance of specialists help to increase the level of stress resilience of adolescents during the war. The practical significance of the article is that its materials can be used in the organization of educational work of general education institutions, training of teachers, psychologists, work with parents and pedagogical practice of students. |
|
Publisher |
Рівненський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
|
|
Date |
2022
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/732806/1/457-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-1291-1-10-20221109.pdf
- Журба, Катерина Олександрівна (orcid.org/0000-0002-3854-4033 <http://orcid.org/0000-0002-3854-4033>) (2022) War as a factor of influence on the sphere of meaning of life of modern adolescents Нова педагогічна думка, 2 (110). pp. 105-109. ISSN 2520-6427 10.37026/2520-6427-2022-110-2-105-109 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.37026/2520-6427-2022-110-2-105-109
|
|