Record Details

Варіанти здобуття дошкільної освіти для дітей з порушеннями слуху. Інформація для батьків та консультантів ІРЦ

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/732768/
https://ispukr.org.ua/?p=9198#.Y3QKCHZBxPY
 
Title Варіанти здобуття дошкільної освіти для дітей з порушеннями слуху. Інформація для батьків та консультантів ІРЦ
Options for obtaining preschool education for children with hearing impairments. Information for parents and IRC consultants
 
Creator Литовченко, С.В.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description Травень – час, коли батьки обирають заклад освіти для своєї дитини, залежно від віку це дитячий садок або школа. Вибір дошкільного закладу – непростий відповідальний момент, адже важливо, щоб дитині було комфортно, поряд були друзі, перший самостійний соціальний досвід був позитивним, а також дитина отримувала якісні освітні послуги, необхідний корекційно-розвивальний, психологічний, за потреби – медичний та реабілітаційний супровід. Дошкільний вік – надзвичайно важливий період для розвитку дитини. Хочеться обрати оптимальний варіант для своєї дитини, враховуючий сімейні запити та обставини, щоб створити сприятливі умови для адаптації, щоб син або донька із задоволенням йшли до садочка і не виникало потреби у подальшій зміні закладу освіти. Перш за все за порадами батьки звертаються до фахівців інклюзивно-ресурсних центрів, шукають інформацію на інтернет ресурсах та радяться з батьками інших дітей. Щоб допомогти батькам та колегам краще зорієнтуватися пропонуємо коротку характеристику варіантів освіти для дітей з порушеннями слуху, які сьогодні існують в нашій країні. Вважаємо позитивним наявність варіантів для здобуття освіти, що забезпечує можливість врахувати потреби кожної дитини, побажання батьків. Для дітей з порушеннями слуху така варіативність є особливо важливою із огляду на різні потреби, які залежать від провідного засобу комунікації родини та дитини (мова спілкування – словесна/жестова мова), запитів батьків, специфіки реабілітації (засоби слухопротезування, супровід фахівців, підхід, за якого відбувалось попереднє навчання) та стану слухового сприймання, індивідуальних особливостей розвитку дитини. Представляємо коротку характеристику існуючих варіантів здобуття дошкільної освіти дітьми з порушеннями слуху, які на сьогодні впроваджено в Україні. Кожний з варіантів має певні особливості, своєрідність організації та корекційно-розвивального супроводу. Критеріями порівняння є: програми, за якими навчаються діти; фахівці, які працюють у закладі; специфіка корекційно-розвивального супроводу; варіанти продовження освіти після закінчення дошкільного закладу; мова навчання та спілкування.
May is the time when parents choose an educational institution for their child, depending on the age, it is a kindergarten or a school. Choosing a preschool is a difficult and responsible moment, because it is important that the child is comfortable, has friends nearby, the first independent social experience is positive, and the child receives high-quality educational services, the necessary corrective and developmental, psychological, and, if necessary, medical and rehabilitation support. Preschool age is an extremely important period for a child's development. You want to choose the best option for your child, taking into account family requests and circumstances, in order to create favorable conditions for adaptation, so that your son or daughter goes to kindergarten with pleasure and there is no need for a further change of educational institution. First of all, parents turn to specialists of inclusive resource centers for advice, look for information on Internet resources and consult with parents of other children. To help parents and colleagues better navigate, we offer a brief description of education options for children with hearing impairments that exist in our country today. We consider it positive that there are options for obtaining an education, which provides an opportunity to take into account the needs of each child and the wishes of parents. For children with hearing impairments, such variability is especially important in view of the different needs, which depend on the leading means of communication between the family and the child (the language of communication is verbal/sign language), the requests of parents, the specifics of rehabilitation (hearing aids, support of specialists, the approach, according which previous training took place) and the state of auditory perception, individual characteristics of the child's development. We present a brief description of the existing options for obtaining preschool education for children with hearing impairments, which are currently implemented in Ukraine. Each of the options has certain features, the originality of the organization and corrective and developmental support. The comparison criteria are: the programs under which children study; specialists working in the institution; specifics of correctional and developmental support; options for continuing education after finishing preschool; language of learning and communication.
 
Publisher Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України
 
Date 2022
 
Type Other
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/732768/1/%D0%9B%D0%B8%D1%82%D0%BE%D0%B2%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_%D0%92%D0%B0%D1%80%D1%96%D0%B0%D0%BD%D1%82%D0%B8-%D0%B7%D0%B4%D0%BE%D0%B1%D1%83%D1%82%D1%82%D1%8F-%D0%B4%D0%BE%D1%88%D0%BA%D1%96%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%BE%D1%97-%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B8-%D0%B4%D0%BB%D1%8F-%D0%B4%D1%96%D1%82%D0%B5%D0%B9-%D0%B7-%D0%BF%D0%BE%D1%80%D1%83%D1%88%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F%D0%BC%D0%B8-%D1%81%D0%BB%D1%83%D1%85%D1%83%20%281%29%20%281%29.pdf
- Литовченко, С.В. (orcid.org/0000-0003-0001-4667 <http://orcid.org/0000-0003-0001-4667>) (2022) Options for obtaining preschool education for children with hearing impairments. Information for parents and IRC consultants Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, м. Київ, Україна.