Реконструкція впливів соціального середовища на розвиток громадянських компетентностей майбутніх педагогів
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/732406/
https://sssppj.org/index.php/ssj/article/view/223 10.33120/ssj.vi47(50).223 |
|
Title |
Реконструкція впливів соціального середовища на розвиток громадянських компетентностей майбутніх педагогів
Reconstruction of social environment influences on the development of future teachers’ citizenship competencies |
|
Creator |
Жадан, Ірина Василівна
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
314/316 Society |
|
Description |
Представлено результати емпіричного дослідження впливів соціального середовища нарозвиток громадянських компетентностей майбутніх педагогів. Реконструйовано структуру івизначено модальність прямих, непрямих та опосередкованих впливів середовища,спрямованих на обмеження, мотивування або схвалення практик громадянськості.Встановлено переважання в структурі впливів середовища опосередкованих форм (сприяння,заохочення, схвалення, підтримка, вшанування, визнання тощо), які не орієнтовані накорекцію чи розвиток практик. Достовірно рідше середовище вдається до прямих (обмеженнянормами, правилами, приписами, оцінками, звичаями) і непрямих (мотивування черезспонукання, роз’яснення, висвітлення, уточнення, аргументування, підкріплення) формвпливу, які мають значно більший розвивальний потенціал. Проаналізовано особливостівпливів середовища на утвердження громадянських практик, що належать до різних групкомпетентностей – ціннісних, мотиваційних, ставленнєвих, когнітивних, ідентифікаційних.З’ясовано, що прямі впливи за своїм спрямуванням і модальністю почасти не відповідаютькритеріям розвивального середовища, зокрема обмежуються практики відкритості,дотримання вимог закону і підзвітності, довіри, уникнення конфронтації і крайніх оцінок.Водночас низькою виявилася частка мотивувальних впливів до практикування критичногоставлення до інформації, довіри до державних інституцій і влади, уникнення конфронтацій,відмови від власної вигоди заради спільного блага та домінування. Серед найбільшвідповідних критеріям розвивального середовища – впливи, спрямовані на утвердженняпрактик громадянської самоідентифікації, цінностей солідарності та самоорганізації длявирішення спільних проблем. Перспективи подальших досліджень вбачаються у визначеннінапрямів та засобів коригування середовищних впливів з метою наближення їхньогохарактеру та структури до критеріїв розвивального середовища.
It is presented the results of the empirical study on the social environment influences on thedevelopment of future teachers’ citizenship competencies. It is reconstructed the structure anddetermined the modality of the direct, indirect, and mediated forms of the environment influenceaimed at restriction, motivation, and approval of citizenship practices. It is found that the mediatedforms (facilitation, encouragement, approval, support, celebration, recognition, etc.) prevail in thestructure of the environment influences. These forms are not oriented toward practice correction ordevelopment. It is significantly more seldom that the environment uses the direct (restriction bynorms, rules, regulations, judgments, customs), and indirect (motivation by prompting, explanation,clarification, specification, providing arguments, reinforcement) influence forms, which have muchstronger development potential. There are analyzed the peculiarities of the environment influenceson establishing citizenship practices relating to different groups of competencies: value,motivational, relational, cognitive, and identification ones. The direct influence forms by theirorientation and modality often do not meet the criteria of the developing environment, whichparticularly refers to the restriction of such practices as openness; law obedience, and reporting;trust; confrontation’s and extreme judgments’ avoidance. At the same time, it is turned out to be asmall segment of the motivational influences which stimulate the critical attitude to information,trust to government institutions and authorities, avoidance of confrontation, refusal from the«common good to one’s own benefits» idea, and from domination. Among those that meet thecriteria of the developing environment in the best way are the influences oriented at theestablishment of citizenship self-identification practices, values of solidarity, and self-organization tosolve common problems. The future research will focus on the determination of the directions andmeans of adjustment of the environment influences in order that their character and structure maybetter meet the developing environment criteria. |
|
Publisher |
ТОВ "Талком"
|
|
Date |
2021
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/732406/1/Article%20Text-468-1-10-20210730.pdf
- Жадан, Ірина Василівна (orcid.org/0000-0001-5274-574X <http://orcid.org/0000-0001-5274-574X>) (2021) Reconstruction of social environment influences on the development of future teachers’ citizenship competencies Наукові студії із соціальної та політичної психології, 47 (50). pp. 201-208. 10.33120/ssj.vi47(50).223 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.33120/ssj.vi47(50).223
|
|