Record Details

Термінологічні колізії у визначенні сутності педагогічного поняття «художник-виконавець»

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/732196/
http://kelmczasopisma.com/ua/viewpdf/8909
10.51647/kelm.2022.4.11
 
Title Термінологічні колізії у визначенні сутності педагогічного поняття «художник-виконавець»
Terminological collisions in determining the essence of the pedagogical concept “performing artist”
Kolizje terminologiczne w określaniu istoty pojęcia pedagogicznego „artysta-wykonawca”
 
Creator Шестерікова, Людмила
 
Subject 377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
7 The Arts. Recreation. Entertainment. Architecture.
 
Description У розвитку вітчизняної економіки важливу роль виконують креативні індустрії, що зумовлює актуальність підготовки майбутніх художників-виконавців до підприємницької діяльності. Відтак, актуалізується необхідність визначення сутності і змісту назви професії «художник-виконавець». Метою статті є здійснення теоретичного аналізу використання педагогічного поняття «художник-виконавець» у підготовці фахових молодших бакалаврів. Унаслідок проведеного нами теоретичного аналізу терміну «художник-виконавець» було з’ясовано, що використання в сучасних освітньо-професійних програмах (далі: ОПП) терміну «художник-виконавець» відповідно до Класифікатора професій характеризується низкою термінологічних колізій: існує невідповідність передбаченої ОПП діяльності майбутнього фахового молодшого бакалавра (за кваліфікацією 3471 художник-виконавець) змісту поняття «виконавчі мистецтва», яке застосовується зазвичай до форм мистецтв, що виконуються для глядачів; використання в назві спеціалізації терміну «виконавець» дуже звужує діяльність фахівця, заперечуючи в ній творчий компонент, наприклад, можливість утілення художником-виконавцем власного задуму у творі (що має місце в ОПП, де передбачено застосування під час виконання індивідуальної техніки). Обґрунтовано пропозиції щодо можливої корекції назви професії «художник-виконавець»: замінити у назві професії термін «виконавець» на певний вид діяльності (наприклад, художник-графік, художник-живописець, художник-ілюстратор, художник-іконописець, тощо); конкретизувати назву професії шляхом додавання певної спеціалізації (наприклад, художник виконавець вільної графіки, художник виконавець станкового живопису, художник виконавець ілюстрацій книги).
Creative industries play an important role in the development of the national economy, which determines the relevance of training future performing artists for entrepreneurial activities. Consequently, the need to determine the essence and content of the name of the profession “performing artist” is actualized. The paper aim is to carry out a theoretical analysis of the use of the pedagogical concept “performing artist” in the training of Professional Junior Bachelors. As a result of our theoretical analysis of the term “performing artist” it was found that the use of the term “performing artist” in modern educational and professional programs (hereinafter: EPP) in accordance with the Classifier of Professions is characterized by a number of terminological collisions: there is a discrepancy between the future activities of the future educational and professional programs Professional Junior Bachelor (according to the qualification 3471 performing artist) of the content of the concept of “performing artist”, which is usually applied to art forms performed for the audience; the use of the term “performer” in the name of the specialization greatly narrows the specialist’s activity, denying the creative component in it, for example, the possibility of the performing artist realizing his own idea in the work (which takes place in the EPP, where it is used during the performance of an individual technique). Proposals regarding the possible correction of the title of the profession “performing artist” are substantiated: replace the term “performer” in the title of the profession with a certain type of activity (for example, graphic artist, painter, illustrator, icon painter, etc.); specify the name of the profession by adding a certain specialization (for example, an artist performing graphics, an artist performing easel painting, an artist performing book illustrations).
W rozwoju gospodarki krajowej ważną rolę odgrywają branże kreatywne, co determinuje znaczenie przygotowania przyszłych artystów-wykonawców do działalności przedsiębiorczej. W związku z tym aktualizowana jest potrzeba określenia istoty i treści nazwy zawodu „artysta-wykonawca”. Celem artykułu jest przeprowadzenie teoretycznej analizy wykorzystania pedagogicznego pojęcia „artysta-wykonawca” w przygotowaniu zawodowych młodszych bakałarzy. W wyniku przeprowadzonej przez nas analizy teoretycznej terminu „artysta-wykonawca” okazało się, że stosowanie we współczesnych programach edukacyjnych i zawodowych (zwanych dalej PEZ) pojęcia „artystawykonawca” zgodnie z Klasyfikatorem Zawodów charakteryzuje się szeregiem kolizji terminologicznych: istnieje rozbieżność w przewidzianej przez PEZ działalności przyszłego zawodowego młodszego bakałarza (z kwalifikacją 3471 artysta-wykonawca) treści pojęcia „sztuki widowiskowe”, które zwykle stosuje się do form sztuki; użycie terminu „wykonawca” w nazwie specjalizacji bardzo zawęża działalność specjalisty, negując w niej element twórczy, np. możliwość wcielenia przez artystę-wykonawcę własnego pomysłu w pracy (co ma miejsce w PEZ, gdzie przewidziane jest zastosowanie podczas wykonywania indywidualnej techniki). Uzasadnione są propozycje ewentualnej korekty nazwy zawodu „artysta-wykonawca”: zastąpienie terminu „wykonawca” w nazwie zawodu określonym rodzajem działalności (na przykład artysta-grafik, artysta-malarz, artysta-ilustrator, artysta-ikonograf itp.); uszczegółowienie nazwy zawodu poprzez dodanie określonej specjalizacji (np. artysta wykonawca grafiki swobodnej, artysta wykonawca malarstwa tablicowego, artysta wykonawca ilustracji książkowych).
 
Publisher Fundacja Instytut Spraw Administracji Publicznej w Lublinie
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/732196/1/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%A8%D0%B5%D1%81%D1%82%D0%B5%D1%80%D1%96%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D1%97%20%D0%9B%D1%8E%D0%B4%D0%BC%D0%B8%D0%BB%D0%B8.pdf
- Шестерікова, Людмила (orcid.org/0000-0002-8303-4294 <http://orcid.org/0000-0002-8303-4294>) (2022) Terminological collisions in determining the essence of the pedagogical concept “performing artist” Knowledge, Education, Law, Management, 4 (48). pp. 68-72. ISSN 2353-8406
10.51647/kelm.2022.4.11
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.51647/kelm.2022.4.11