Record Details

Особливості формування навчально-дослідницьких умінь учнів на уроках української мови в умовах Нової української школи

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/729563/
http://visnyk.luguniv.edu.ua/index.php/vped/article/view/710
10.12958/2227-2844-2021-8(346)-1-181-197
 
Title Особливості формування навчально-дослідницьких умінь учнів на уроках української мови в умовах Нової української школи
The peculiarities of student educational and research skills formation on the Ukrainian language lessons in the context of the New Ukrainian school
 
Creator Новосьолова, Валентина Іванівна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
81 Linguistics and languages
 
Description Стаття присвячена проблемі формування навчально-дослідницьких умінь учнів на уроках української мови в умовах упровадження Стандарту базової середньої освіти, який відображає концептуальні засади Нової української школи. Здійснено аналіз державних нормативних документів, останніх наукових досліджень з проблеми дослідження. Проаналізовано сутнісні характеристики дефініцій «дослідницька діяльність», «дослідницьке навчання», «навчальне дослідження», «навчально-дослідницькі уміння» учнів. Наведено типологію навчально-дослідницьких умінь. Автором обґрунтовано особливості, види та визначено дидактичні функції навчально-дослідницьких умінь. Дібрано оптимальні методи навчання, спрямовані на формування навчально-дослідницьких умінь на уроках української мови, обґрунтовано ефективність їх. Проілюстровано теоретичні положення зразками практичних завдань.
У статті визначено перспективи подальших досліджень, що пов’язані з розробленням, апробацією та впровадженням в освітній процес методики комплексного формування навчально-дослідницьких умінь учнів за допомогою навчальних програм та шкільних підручників української мови на засадах дослідницького підходу.
The article is devoted to the problem of the student educational and research skills formation on the Ukrainian language lessons in the context of the State Standard for Basic Secondary Education that is implemented and reflects the conceptual foundations of the New Ukrainian School. The state regulatory documents have been analyzed and the attention is focused on the research component that is in the list of learning outcomes achieved in the language and literary branch of the State Standard of Basic Secondary Education. The essential characteristics of such definitions as «research activity», «research training», «educational research», «educational research skills» of students have been analyzed. Based on the analysis of psychological, pedagogical, linguistic and methodological literature the peculiarities of educational and research skill formation are revealed. The typology of teaching and research skills is presented.
The author substantiates the features and types of educational and research skills and defines its didactic functions. The optimal teaching methods have been chosen that assist in the formation of educational and research skills in the Ukrainian language classes, and their effectiveness is substantiated. The theoretical theses have been illustrated with the examples of practical tasks. The criteria are provided to evaluate the educational research skills and their formation.
The article identifies the prospects for further research related to the methodology of educational and research skill formation, its development,testing and implementation in the educational process with the help of curricula and Ukrainian language textbooks on the basis of research approach.
 
Publisher Видавництво Державного закладу „Луганський національний університет імені Тараса Шевченка”
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/729563/1/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D1%81%D1%8C%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%B0-%D0%92.-%D1%96%D0%B7-%D0%92%D1%96%D1%81%D0%BD%D0%B8%D0%BA-%D0%9B%D0%9D%D0%A3-8-346-2021_%D0%A7.1.pdf
- Новосьолова, Валентина Іванівна (orcid.org/0000-0003-2987-7888 <http://orcid.org/0000-0003-2987-7888>) (2021) The peculiarities of student educational and research skills formation on the Ukrainian language lessons in the context of the New Ukrainian school Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки, 1 (8) (346). pp. 181-197. ISSN 2227-2844
10.12958/2227-2844-2021-8(346)-1-181-197
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.12958/2227-2844-2021-8(346)-1-181-197