Record Details

Узагальнена структурна модель наукової компетентності учнів МАН України

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/729455/
http://otr.iod.gov.ua/images/pdf/2021/4/IOD_4(83)-30_12-5-13.pdf
10.32405/2309-3935-2021-4(83)-5-13
 
Title Узагальнена структурна модель наукової компетентності учнів МАН України
Generalized structural model of the jasu students’ scientific competence
 
Creator Ковальова, О.А.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
 
Description Автор статті доводить доцільність застосування компетентнісного підходу до освітньої діяльності позашкільної системи наукового профілю Мала академія наук України (далі МАНУ), враховуючи вітчизняні нормативні категорії спеціалізованої освіти наукового спрямування, європейську політику та світові зусилля долучення до науки пересічних громадян і випереджальний характер освітніх практик установи в напрямі підготовки наукової зміни. На думку автора, нині потрібно переглянути усталені підходи до освіти обдарованих учнів МАНУ та сформувати нові освітні вимоги у вигляді комплексу затребуваних часом компетенцій. У статті подано аналіз наукових джерел із вивчення дослідницької, науково-дослідної та наукової компетентності у вітчизняному та зарубіжному вимірах. Представлено авторське визначення та запропоновано зміст наукової компетентності учнів МАНУ.
Modern times require modern solutions. In new realities, conventional ideas should be updated and modernized, and customary objects should acquire enhanced functions and features. The author tries to apply the competence-based approach to the scienceoriented extracurricular educational activity of the Junior Academy of Sciences of Ukraine (hereinafter – the JASU), considering standard national categories of specialized scientific education, European policy and global efforts aimed at engaging ordinary citizens in science, and also the advanced nature of the JASU’s educational practices focused on training of young researchers. According to the author, it is necessary now to review all conventional approaches to the education of gifted students at the JASU and establish new educational requirements as a set of competences in demand today. The paper presents an analysis of national and international scientific sources exploring research and scientific competences. The author substantiates the need to expand the content of research competence provided for by the Standard of Science-Oriented Specialized Education, and based on the JASU activity, create a new, more complex category – scientific competence covering not only students’ research skills but also their scientific results. The paper also presents the author's view on the definition and content of the JASU students’ scientific competence. Its structural model is based primarily on the value-based attitude to scientific activity, cognitive skills, abilities to theoretically comprehend and explore scientific problems, scientific creativity and inventive power, practical research skills and mastery of information technology. Transversal abilities embedded in the competence model include social, communicative, personal-regulatory, entrepreneurial, etc.
 
Publisher Інститут обдарованої дитини НАПН України
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/729455/1/IOD_4%2883%29-30_12-5-13.pdf
- Ковальова, О.А. (orcid.org/0000-0002-0161-4026 <http://orcid.org/0000-0002-0161-4026>) (2021) Generalized structural model of the jasu students’ scientific competence Освіта та розвиток обдарованої особистості, 4 (83). pp. 5-13. ISSN 2309-3935
10.32405/2309-3935-2021-4(83)-5-13
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2309-3935-2021-4(83)-5-13