Record Details

Features of the value formation process and dimensions of worldviews among pre-school and primary school children

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/729081/
https://www.apsijournal.com/index.php/psyjournal/article/view/1229
10.31108/1.2021.7.5.4
 
Title Features of the value formation process and dimensions of worldviews among pre-school and primary school children
Особливості процесу формування цінностей та рівні сформованості світоглядних уявлень серед дітей дошкільного та молодшого шкільного віку
 
Creator Піроженко, Тамара Олександрівна
Хартман, Олена Юріївна
Сорока, Ірина Анатоліївна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37 Education
 
Description Value orientations are reflected in the child's worldview. The common opinion of scientists about the beginning of the formation of a person's worldview is childhood. The key purpose of the study is to analyze the data received in the result of conducting a survey of children of senior pre-school and primary school age with the help of a diagnostic interview "Factors of the child's choice of socially significant values", describe the features of the value formation process and measure the dimensions of worldviews among pre-school and primary school children. Structural and dynamic qualitative characteristics of the phenomenon of “value orientations" are represented by the unity of its components: 1) cognitive; 2) emotional; 3) behavioral. The sample of respondents consisted of children from various regions of Ukraine. The following dimensions based on the qualitative characteristics of the manifestations of worldviews were distinguished in the research: a formed picture of the world (high level); expressed worldviews (above average); present worldviews (medium level); limited worldviews (below average); fragmentary worldviews (low level). The data showed that the majority of Ukrainian pre-school and primary school children have high and above-average levels of formation of worldviews. The analysis of emotional, cognitive, and behavioral manifestations of the worldview made it possible to generalize the typical characteristics of groups of children based on the formation of the picture of the world.
Ціннісні орієнтації відображаються у світогляді дитини. Поширеною думкою вчених про початок формування світогляду людини є дитинство. Ключовою метою дослідження є аналіз даних, отриманих в результаті проведення опитування дітей старшого дошкільного та молодшого шкільного віку за допомогою діагностичної бесіди «Фактори вибору дитиною соціально значущих цінностей», опис особливостей процесу формування цінностей та рівнів сформованості світоглядних уявлень серед дітей дошкільного та молодшого шкільного віку. Структурно-динамічні якісні характеристики феномену «ціннісних орієнтацій» представлені єдністю його компонентів: 1) когнітивного; 2) емоційного; 3) поведінкового.
Вибірку респондентів складали діти з різних регіонів України. Загальна кількість учасників – 306 дітей (166 дівчат, 140 хлопчиків): 190 старшого дошкільного віку – 6 років (44 – виховуються вдома, 146 – відвідують дошкільні навчальні заклади); 116 молодшого шкільного віку – 7 років (що навчаються в початковій школі / 1 класі загальноосвітніх шкіл).
У дослідженні були виділені такі рівні, що базуються на якісних характеристиках проявів світоглядних позицій: сформована картина світу (високий рівень); виражені світоглядні уявлення (вище середнього); наявні світоглядні уявлення (середній рівень); обмежені світоглядні уявлення (нижче середнього); фрагментальні світоглядні уявлення (низький рівень). Високий рівень сформованості світогляду було визначено у 52,94% респондентів (162 дитини); вище середнього – у 20,91% (64 дитини); середній – у 17,65% (54 дитини); нижче середнього – у 8,5% (26 дітей). Із загальної вибірки респондентів (306) не було виявлено жодного з низьким рівнем світогляду. Аналіз емоційних, когнітивних та поведінкових проявів світогляду дав змогу узагальнити типові характеристики груп дітей на основі формування картини світу.
Результати дослідження можуть бути використані практичними психологами, вчителями дошкільних та початкових класів та послужити основою для поглибленого вивчення формування духовної сфери, картини світу та впливу ціннісних орієнтацій учнів початкових класів на регуляцію їх поведінки.
 
Publisher Інститут психології імені Г.С.Костюка НАПН України
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/729081/2/1229-Article%20Text-1651-1-10-20210810.pdf
- Піроженко, Тамара Олександрівна (orcid.org/0000-0001-9822-4819 <http://orcid.org/0000-0001-9822-4819>), Хартман, Олена Юріївна (orcid.org/0000-0002-3380-4836 <http://orcid.org/0000-0002-3380-4836>) and Сорока, Ірина Анатоліївна (orcid.org/0000-0003-1132-488X <http://orcid.org/0000-0003-1132-488X>) (2021) Features of the value formation process and dimensions of worldviews among pre-school and primary school children Psychological journal, 5(49) (7). pp. 38-49. ISSN 2414-0023
10.31108/1.2021.7.5.4
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.31108/1.2021.7.5.4