Record Details

Ретроспективний аналіз дисертацій за темою «Інклюзивна освіта»

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/729878/
http://npstudies.dnpb.gov.ua/article/view/250407
10.32405/2663-5739-2021-5-173-184
 
Title Ретроспективний аналіз дисертацій за темою «Інклюзивна освіта»
Retrospective Analysis of Dissertations for the Topic “Inclusive Education”
 
Creator Коваленко, С. Г.
 
Subject 37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description У статті здійснено бібліометричне дослідження дисертацій вітчизняних науковців за темою «Інклюзивна освіта» з метою виявлення стану розвитку української науки в цьому напрямі. Наведено статистичні дані щодо дисертацій, які захищені в науково-дослідних установах та вищих навчальних закладах освітянської галузі із зазначеної теми в розрізі спеціальностей Атестаційної колегії МОН України (АК МОН України), галузь «Педагогіка», наукових ступенів та дисертаційної активності цих закладів освіти щодо висвітлення досліджуваної теми.
Надано короткий екскурс щодо проведення перших міжнародних форумів з проблеми інклюзивної освіти, на яких у міжнародній практиці введено термін «інклюзія». Автором наголошено на загостренні проблеми в освіті з навчання дітей з особливими освітніми потребами у зв’язку з карантинними заходами через пандемію COVID-19 та запровадженням всеохоплюючого дистанційного навчання, а також звернуто особливу увагу на ІКТ-освіту таких дітей. Обґрунтовано потребу в організації нових інклюзивно-ресурсних центрів, відкритті додаткових інклюзивних класів у закладах загальної середньої освіти (далі – ЗЗСО), які мають забезпечити здобуття загальної середньої освіти дітьми з обмеженими можливостями. На основі висвітлення результатів наведеного бібліометричного дослідження зроблено висновок щодо актуалізації проблематики розглянутих дисертаційних робіт, який може бути підставою для надання таким дослідженням інноваційної ваги з метою створення для дітей з особливими потребами спеціальних програм і методик навчання різних предметів, у тому числі й з ІКТ-підготовки. Вибірку та аналіз дисертацій зроблено в процесі роботи над науково-допоміжним покажчиком «Дисертації з питань освіти 1991-2021 рр.».
A bibliometric research of dissertations of the Ukrainian scientists for the topic “Inclusive Education” has been made in the article in order to identify the state of development of the Ukrainian science in this sphere. The article provides statistical data on the dissertations submitted to the scientific and research institutions and higher educational establishments of the educational sphere on the above-mentioned topic in the specialties of the Attestation Commission of the Ministry of Education and Science of Ukraine. The study was carried out in the field of “Pedagogy” focusing on the scientific degrees and dissertation activities of these institutions while studying this topic.
A short excursus of the first international forums on the issues under consideration, which introduced the term «inclusion» into international practice, has been provided. The author has identified the presence of increasing problems in education related to training of “special children” due to the quarantine measures because of the COVID-19 pandemic, and caused, in turn, by the introduction of the universal distance learning and paying special attention to ICT-education of such children. This article discusses the need for organizing new inclusive resource centers and open additional inclusive classes at secondary education institutions (hereinafter referred to as SEI) to provide the disabled pupils with a possibility to obtain general secondary education. On the basis of the results of this bibliometric study, a conclusion has been made about the relevance of the dissertations reviewed, which could be the basis for giving innovative significance to such research in order to create special programs and teaching methods for children with special needs in various subjects, including ICT training. The selection and analysis of the dissertations were made in the process of preparation of the scientific and educational index “Dissertations on Educational Issues 1991–2021”.
 
Publisher ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/729878/1/Kovalenko_NPS_5_2021-173-184.pdf
- Коваленко, С. Г. (orcid.org/0000-0002-5836-6422 <http://orcid.org/0000-0002-5836-6422>) (2021) Retrospective Analysis of Dissertations for the Topic “Inclusive Education” Науково-педагогічні студії. pp. 173-184. ISSN 2663-5739
10.32405/2663-5739-2021-5-173-184
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2663-5739-2021-5-173-184