Record Details

Розвиток цифрової грамотності майбутніх кваліфікованих робітників в інформаційному освітньому середовищі закладу професійної освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/732126/
https://jrnls.ivet.edu.ua/index.php/1/article/view/702
10.32835/2707-3092.2022.24.51-61
 
Title Розвиток цифрової грамотності майбутніх кваліфікованих робітників в інформаційному освітньому середовищі закладу професійної освіти
Development of digital literacy of future qualified workers in the information educational environment of the vocational education institution
Развитие цифровой грамотности будущих квалифицированных работников учреждения профессионального образования в информационной среде
 
Creator Гуменний, О.Д.
 
Subject 004.4 Software
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description Актуальність. Молоді фахівці швидко адаптовуються до інтернет-реальності, однак на практиці під час виконання конкретних проєктів чи творчих завдань виявляють поверхневі знання щодо використання можливостей цифрових технологій та нових форм комунікацій як у реальному, так і віртуальному світі. Сучасні інформаційні технології (ІТ) стають невід’ємною частиною навчального процесу. ІТ-зміни надають йому нових форм, а, отже, покращують якість освіти Проте заклади освіти часто не володіють ІТ-ресурсами. Одним з альтернативних рішень у світі ІТ є технології віртуалізації, які мають значний вплив на процес викладання та навчання. Технології віртуалізації пропонують способи розширення доступності до освіти, особливо в дистанційному навчанні. Студенти та викладачі можуть швидко отримати доступ до різноманітних курсів та ресурсів через віртуальні класи, адже інформатизація освіти, стрімке поширення комп’ютерних технологій актуалізують необхідність ґрунтовної інформаційної підготовки майбутніх фахівців. Відтак статтю присвячено питанням підготовки майбутніх кваліфікованих робітників до використання цифрових технологій у професійній діяльності.
Мета: висвітлення технології створення віртуальної машини для ефективного використання ресурсу інформаційного освітнього середовища закладу професійної освіти – цифрові ресурси, мобільні пристрої, хмарні технології, відеофрагменти, об’єкти віртуальної реальності та інші навчальні матеріали, а також розширення уміння створювати й ефективно використовувати у професійній діяльності можливості цифрового освітнього середовища та всіх його складників.
За основу оцінки цифрової грамотності майбутніх кваліфікованих робітників узято підхід, що базується на оцінюванні індикаторів інформаційної, комп’ютерної, комунікативної, технологічної та медійної компетентностей. Кожний з індикаторів оцінюється за трьома аспектами: когнітивним, технічним та етичним. Зроблено висновок щодо важливості формування цифрової компетентності майбутніх фахівців.
Методи: аналізу, порівняння, пояснювально-ілюстративний, частково-пошуковий, дослідницький, узагальнення опрацьованих джерел (нормативно-правових документів, наукових статей, навчальних посібників, офіційних інтернет-ресурсів).
Результати: досліджено досвід слухачів «Школи створення smart-комплексів навчальних дисциплін» Інституту професійної освіти НАПН України щодо використання в інформаційному освітньому процесі закладів професійної освіти віртуальних машин для забезпечення технологічної освіти у підготовці майбутніх кваліфікованих робітників.
Висновки: з’ясовано, що проаналізовані методики викладання навчальних дисциплін з використанням ІКТ у віртуальних машинах сприяють реалізації мети й завдань сучасної технологічної освітньої галузі; визначено доцільність упровадження інформаційно-комунікаційних технологій засобами віртуалізації у процесі навчальної діяльності закладів професійної освіти.
Relevance. The younger generation is rapidly adapting to the Internet reality, but in practice, when performing specific projects or creative tasks, they show superficial knowledge about the use of digital technologies and new forms of communication in both real and virtual worlds. Modern information technology (IT) is becoming an integral part of the educational process. IT change gives it new forms and, consequently, improves the quality of education. However, educational institutions often do not have IT resources. One of the alternative solutions in the world of IT is virtualization technologies, which have a significant impact on the teaching and learning process. Virtualization technologies offer a way to increase the availability of education, especially in distance learning, by providing easier access to resources. Technologies offer a variety of computing environments. Students and faculty can quickly access a variety of courses and resources through virtual classrooms. Therefore, the article is devoted to the preparation of future skilled workers for the use of digital technologies in professional activities. The current stage of scientific and technological development contributes to the transition of society to a digital economy. The education system is entrusted with the function of forming a personality adapted to new realities. Informatization of education, the rapid spread of computer technology highlight the need for thorough information training of future professionals.
Purpose: to highlight the technology of creating a virtual machine for effective use of the information educational environment of vocational education institutions - digital resources, mobile devices, cloud technologies, video clips, virtual reality objects and other educational materials, as well as create and effectively use digital opportunities in professional activities educational environment and all its components. The assessment of digital literacy of future skilled workers is based on an approach based on the assessment of indicators of information, computer, communication, technology and media competence. Each of the indicators, in turn, is assessed on three aspects: cognitive, technical and ethical. The conclusion on the importance of forming the digital competence of future specialists is made.
Methods: analysis, comparison, explanatory-illustrative, partial-search, research, generalization of processed sources (legal documents, scientific articles, textbooks, official Internet resources.
Results: the experience of students of the "School of smart-complexes of disciplines" of the Institute of Vocational Education of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine on the use of virtual machines in the information educational process of vocational education institutions to provide technological education in training future skilled workers.
Conclusions: it was found that the analyzed methods of teaching disciplines with the use of ICT in virtual machines contribute to the goals and objectives of modern technological education; the expediency of introduction of information and communication technologies by means of virtualization in the process of educational activity of vocational education institutions is determined.
 
Publisher Інститут професійної освіти НАПН України
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/732126/1/%D0%B2%D1%96%D1%80%D1%82%D1%83%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B0_%D0%BC%D0%B0%D1%88%D0%B8%D0%BD%D0%B0.pdf
- Гуменний, О.Д. (orcid.org/0000-0001-6596-3551 <http://orcid.org/0000-0001-6596-3551>) (2022) Development of digital literacy of future qualified workers in the information educational environment of the vocational education institution Професійна педагогіка, 1 (24). pp. 51-61. ISSN 2707-3092
10.32835/2707-3092.2022.24.51-61
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32835/2707-3092.2022.24.51-61