Record Details

Педагогічна концепція “наукова освіта”

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/729414/
http://www.journal-discourse.com/uk/kataloh-statei/2020/2020-r-235/pedahohichna-kontseptsiia-naukova-osvita
10.33930/ed.2019.5007.23(5)-2
 
Title Педагогічна концепція “наукова освіта”
Pedagogical concept “Science Education”
 
Creator Бабійчук, С.М.
 
Subject 001.9 Dissemination of ideas
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
 
Description Актуальність теми дослідження. Термін “наукова освіта” використовуються в західній педагогічній літературі уже більше 120 років. На теренах української педагогічної практики, термін не має широкого розповсюдження, та уніфікованого тлумачення, хоча елементи наукової освіти активно апробуються через організацію дослідницької діяльності школярів, та через затверджену у законі “Про освіту” - освіту наукового спрямування. Одним з найвагоміших практик впровадження концепції є система Малої академії наук України, яка має багаторічний досвід такої діяльності, за що у 2017 році отримала статус Центру ЮНЕСКО 2-ї категорії зі стратегічною ціллю розвивати наукову освіту в Східноєвропейському регіоні та інших країнах світу.
Постановка проблеми. Оскільки в українській педагогіці термін “наукова освіта” дещо новий, вважаємо за необхідне узагальнити існуючі підходи до тлумачення цього поняття та сформулювати деякі поняття найбільш вживаних термінів цієї педагогічної концепції.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. У своїй роботі ми опиралися на найбільш цитовані закордонні роботи, що стосуються термінологічного апарату наукової освіти - Уільяма Ф. Маккомас, Сюзан Кері, Роджера В. Байбі. А також на існуючі публікації в українських виданнях, зокрема за авторством Юрія Гоцуляка та Максима Гальченка, Станіслава Довгого, Дениса Свериденка, Вікторії Небрат і Світлани Бабійчук, а також Наталії Поліхун, Ірини Сліпухіної, Ігоря Чернецького та Лілії Гриневич.
Постановка завдання. Узагальнити підходи до тлумачення терміну “наукова освіта” та обґрунтувати авторське розуміння терміну.
Виклад основного матеріалу. У статті ми розглядаємо деякі підходи до розуміння терміну “наукова освіта”, як закордонних так і вітчизняних авторів, обґрунтовуємо власне розуміння терміну, базуючись, в тому числі, на досвіді наукового курування дослідницькими роботами у Малій академії наук України. Даємо визначення найбільш вживаних термінів наукової освіти та розмежовуємо їх смислові поля.
Висновки. Педагогічна концепція наукової освіти сформувалася і активно розвивається як відповідь на виклики постійно змінного та все більш інформаційно-технологічного середовища існування людини. Фахівці Всесвітнього економічного форуму вважають, що найближчим часом більше третини необхідних професійних навичок – зміняться. З огляду на це одним з найбільших викликів які стоять перед теперішньою освітою – підготовка до цих змін учнів, здатних критично мислити та створювати нові рішення.
Urgency of the research. The term "science education" has been used in pedagogical literature for more than 120 years. In the field of Ukrainian pedagogical practice, the term is not widespread and has not have common and coordinate interpretation, nevertheless elements of science education are actively used through the organization of pupils’ research activities, and through the law "On Education". One of the most important practices of using the concept is the system of the Junior Academy of Sciences of Ukraine, which has many years of experience in this field, and for which in 2017 it received the status of UNESCO Center 2 with the strategic goal of developing science education in Eastern Europe and other countries.
Target setting. Since the term "science education" is still new in Ukrainian pedagogy, we consider it necessary to generalize the existing approaches to the interpretation of this concept, and determine some commonly used terms of this pedagogical concept.
Actual scientific researches and issues analysis. In the article we have been described the most cited foreign works concerning the science education terms – William F. Mccomas, Susan Carey, Rodger W. Bybee. As well as existing publications in Ukrainian publications, in particular by Yuri Hotsuliak and Maxim Halchenko, Stanislav Dovgyi, Denis Svyrydenko, Victoria Nebrat and Svitlana Babiichuk, as well as Natalia Polikhun, Irina Slipukhina, Igor Chernetskyi and Lilia Hrynevych.
The research objective. To generalize the approaches to the interpretation of the term "science education" and to substantiate the author's understanding of the term.
The statement of basic materials. In the article, we have been considered some approaches to understanding the term "science education", both foreign and domestic authors. Have been substantiated own understanding of the term, based on the experience of the Junior Academy of Sciences of Ukraine also. Have been described the most commonly used terms of science education and delimited their semantic field.
Conclusions. The pedagogical concept of science education has been formed and is actively developed as the response to the challenges of the everchanging and ever-increasing information-technological environment of human existence. Experts of the World Economic Forum believe that in the near future more than a third of the required professional skills will change. Given this, one of the biggest challenges facing to education is to prepare students for these changes, pupils who be able to think critically and create new solutions.
 
Publisher ТОВ “Науково-інформаційне агентство “Наука-технології-інформація”
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/729414/2/Babi%D1%96chuk.pdf
- Бабійчук, С.М. (orcid.org/0000-0001-6556-9351 <http://orcid.org/0000-0001-6556-9351>) (2020) Pedagogical concept “Science Education” Освітній дискурс, 5 (23). pp. 14-21. ISSN 2522-9699
10.33930/ed.2019.5007.23(5)-2
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33930/ed.2019.5007.23(5)-2