Record Details

Огляд ролі наукового методу в освітній сфері епохи Нового часу

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/729412/
https://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/3820
10.31651/2524-2660-2020-2-10-14
 
Title Огляд ролі наукового методу в освітній сфері епохи Нового часу
Overview of the role of the scientific method in the educational sphere of the New age
 
Creator Бабійчук, С.М.
 
Subject 001.8 Methodology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
93/94 History
 
Description Обґрунтовано роль наукового методу пізнання в епоху Нового часу. Описано роль наукового знання в освітній сфері. Розкрито роль наукових товариств та академій як осередків розвитку наукової думки тієї епохи. Визначено, що розширення знань через удосконалення науково методу привело до потреби змін в освітній сфері. Описано демонстрації фізичних експериментів в освітніх цілях. Описано внесок Френсіса Бекона та Рене Декарта, Ісака Ньютона в дослідженні ефективності та об’єктивності застосування наукового метода в дослідженнях. Розглянуто головні ідеї праці «Міркування про метод», оприлюднення якої вважається переломним етапом у становленні науки Нового часу. Визначено, що в епоху Нового часу наука мала безпосередній вплив освіту, оскільки відомі представники науки популяризували та долучали до своїх досліджень студентів та молодих науковців через заклади освіти. В цей час освіта стала інструментом соціалізації людини, тому відомі педагоги цієї епохи наголошували на необхідності раннього розвитку дитини (Джон Локк та Жан Жак Руссо) та універсальності і природо відповідності (Ян Амос Коменський).
Have been described the role of the scientific method of cognition and the role of scientific knowledge in the educational sphere in the period of Modern philosophy. Have been determined the role of the empirical method and the theoretical method in experiments in order to gain new knowledge and test hypotheses.
Considered the role of scientific societies and academies as centers of development of scientific knowledge. Have been determined that the expansion of knowledge through the improvement of the scientific method has led to the need for changes in principles of education. Are described the demonstrations of physical experiments for educational purposes in universities and academies.
Have been described the physical experiments on the example of a lecture of Jacques Rohault and Pierre Poliniere. The contribution of Francis Bacon and Rene Descartes, Isaac Newton in the study of the effectiveness and objectivity of the scientific method in research is described. Was considered that scientific research was made with the aim of practical efficiency for human life, and not as a self-goal. Knowledge and education should be formed based on the inductive method. The main ideas of the work "Reflections on the method" are considered as the publication of tipping point in the formation of Modern philosophy. Have been described the main ideas of 21 rules of application the scientific method in researches in this publication.
Have been determined that in the Modern philosophy period science had a direct impact on education, as wellknown representatives of science popularized and involved in their research students and young scientists through educational institutions. At this time, education has become an instrument of human socialization, so well-known educators of this period emphasized to the need of early child development (John Locke and JeanJacques Rousseau) and the universality of education (Jan Amos Comenius). It is determined that the application of the scientific method in the research activities of period of Modern philosophy is inextricably linked with their pedagogical practice. In this way it has led to active improvement and structuring of scientific methods, and to involving more young minds in scientific research and investigations. Which was a background to the germination of the next period of Classical Philosophy of Science.
 
Publisher Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/729412/2/adminojs%2C%2B02_%D0%91%D0%B0%D0%B1%D1%96%D0%B9%D1%87%D1%83%D0%BA.pdf
- Бабійчук, С.М. (orcid.org/0000-0001-6556-9351 <http://orcid.org/0000-0001-6556-9351>) (2020) Overview of the role of the scientific method in the educational sphere of the New age Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Педагогічні науки», 2. pp. 10-14. ISSN 2524-2660
10.31651/2524-2660-2020-2-10-14
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.31651/2524-2660-2020-2-10-14