Record Details

Досвід подолання негатівного впливу пандемії Covid-19 на систему освіти: країни Бенілюксу

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/729289/
http://perspectives.pp.ua/index.php/pis/article/view/732
10.52058/2786-4952-2021-5(5)-78-87
 
Title Досвід подолання негатівного впливу пандемії Covid-19 на систему освіти: країни Бенілюксу
Experience of overcoming the negative impact of the Covid-19 pandemic on the system of education: Benelux countries
 
Creator Арістова, Наталія Олександрівна
Малихін, Олександр Володимирович
 
Subject 37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті узагальнено досвід організації освітнього процесу в закладах освіти в країнах Бенілюксу (Бельгія, Люксембург, Нідерланди) в умовах пандемії Covid-19 на засадах здійснення порівняльного аналізу заходів, які було запроваджено в цих країнах задля мінімізації негативних наслідків екстреного (непрогнозованого) переходу до здійснення освітнього процесу в дистанційному та змішаному форматах. Досягнення мети дослідження передбачало використання методів дослідження: порівняльно-зіставного, порівняльно-типологічного та методу нетнографічного аналізу. Констатовано, що в країнах Бенілюксу (Бельгія, Люксембург, Нідерланди) достатньо оперативно й ефективно було запропоновано низку альтернативних форм організації освітнього процесу в порівнянні з традиційними. Визначення позитивних аспектів з досвіду подолання негативного впливу на систему освіти в країнах Бенілюксу дало змогу дійти висновку щодо доцільності імплементації цього досвіду на адаптаційній основі (за урахування специфічних особливостей організації освітнього процесу в Україні) у вітчизняну систему освіти. До таких заходів віднесено: трансляція телевізійних освітніх програм; перетворення ресурсної платформи на потужний інструмент для продовження навчання в дистанційному форматі; презентація цифрових платформ; розміщення дидактичних і методичних матеріалів на сторінках
освітніх порталів; створення вебсайтів, метою яких було інформування громадян про карантинні заходи; проведення прес-конференцій, присвячених здебільшого питанням збереження здоров’я дітей шкільного віку та питанням щодо наслідків закриття закладів освіти; використання можливостей ютуб каналів офіційних інституцій системи освіти задля донесення оперативної інформації, прямо чи опосередковано пов’язаної з питаннями та відповідями про організацію освітнього процесу під час пандемії Covid-19, до керівників
закладів освіти, учителів, учнів, батьків; відеозвернення керівників освітніх інституцій; проведення опитувань учителів і батьків задля оперативного отримання інформації щодо виявлення основних проблем, пов’язаних із дистанційним навчанням, а також максимально оперативного реагування на них.
The paper summarizes the experience of organizing educational process in educational institutions in the Benelux countries (Belgium, Luxembourg, the Netherlands) amid Covid-19 pandemic on the basis of comparative analysis of measures implemented in these countries to minimize the negative consequences of emergency (unpredictable) transition of educational process in remote and blended formats. To achieve the research goal the following research methods were used: the method of comparative analysis and the method of netnographic analysis. It was stated that in the Benelux countries (Belgium, Luxembourg, the Netherlands) a number of alternative forms of organizing educational process in comparison with the traditional ones were offered rather quickly and effectively. Identification of the positive aspects of the experience of overcoming the negative impact on the education system in the Benelux countries enabled us to confirm the feasibility of implementing this experience in the domestic education system on an adaptive basis (taking into account peculiarities of educational process in Ukraine). Such measures included: broadcasting television educational programs; transforming the resource platform into a powerful tool for continuing education in the distance format; launching digital platforms; posting didactic and methodical materials on the pages of educational portals; creating websites aimed at informing citizens about quarantine measures; holding press conferences concerning the health of school-agе children and the consequences of the closure of educational institutions; using official educational institutions’ Youtube channels to convey operational information, directly or indirectly related to questions and answers about the organization of the educational process during the Covid-19 pandemic to school principals, teachers, school-age children and parents; video messaging by educational institutions heads; surveying teachers and parents in order to promptly obtain information to identify the main problems associated with distance learning, as well as the most rapid response to them.
 
Publisher Видавнича група «Наукові перспективи»
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/729289/1/%D0%9F%D0%B5%D1%80%D1%81%D0%BF%D0%B5%D0%BA%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%B8%20%D1%82%D0%B0%20%D1%96%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%96%CC%88%20%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%B8-79-88.pdf
- Арістова, Наталія Олександрівна (orcid.org/0000-0002-0943-8039 <http://orcid.org/0000-0002-0943-8039>) and Малихін, Олександр Володимирович (orcid.org/0000-0001-6042-6298 <http://orcid.org/0000-0001-6042-6298>) (2021) Experience of overcoming the negative impact of the Covid-19 pandemic on the system of education: Benelux countries Перспективи та інновації науки, 5 (5). pp. 78-87. ISSN 2786-4952
10.52058/2786-4952-2021-5(5)-78-87
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.52058/2786-4952-2021-5(5)-78-87