Record Details

Основні підходи Л. Українки до осмислення соціально-антропологічних ідей в українській філософії освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/732041/
 
Title Основні підходи Л. Українки до осмислення соціально-антропологічних ідей в українській філософії освіти
The main approaches of L. Ukrainka to the understanding of social and anthropological ideas in the Ukrainian philosophy of education
 
Creator Загородня, Алла Анатоліївна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
82 Literature
92 Biographical studies. Genealogy. Heraldry. Flags
 
Description У статті представлено дослідження основних підходів до осмислення соціально-антропологічних ідей в українській філософії освіти у творчості Лесі Українки. Показано процес формування філософських антропологічних ідей в творчості поетеси, у яких велика увага приділялася духовності, як основі гуманістичного ідеалу. Встановлено, що творчість Лесі Українки була і є видатним матеріалом для ілюстрації гуманістичного ідеалу, який базується на розквіті людської індивідуальності. Визначено, що естетичний ідеал, який якнайтісніше пов’язаний з гуманістичним, дає можливість зрозуміти постановку проблем поетесою: розуміння прекрасного в людині, того, що «не вмирає», але передається з покоління в покоління; важливе значення слова у духовному житті людини та в процесі її духовного вдосконалення. Висвітлено, просвітницькі ідеї Лесі Українки; розкрито як діячка критикувала тих, хто перешкоджав розвитку народної освіти. Виокремлено, що «слово» відігравало особливу роль у боротьбі за кращу долю народу і було невід’ємною складовою гуманістичного ідеалу Лесі Українки. Підкреслено, що поетеса боролася за навчання українських дітей рідною мовою, виступала проти заборони кращих підручників для учнів, виступала на захист народних учителів. Доведено, що педагогічні, філософські, соціально- естетичні погляди Лесі Українки стали значним внеском у царині становлення українського шкільництва, теорії і практики навчання і виховання учнівської молоді. Таким чином, однією з головних у творчості Лесі Українки була проблема держави, яку вона розглядала з точки зору утвердження в ній реальних прав і свобод громадян, демократичних і правових принципів її побудови. Леся Українка мріяла про вільну державу, де люди мали б всі людські і громадянські права, де не повинно було б бути поневолення однієї людини іншою, одного класу іншим, однієї нації іншою, що є актуальною темою нинішнього становища України.
The article presents a study of the main approaches to understanding socio-anthropological ideas in the Ukrainian philosophy of education in the work of Lesya Ukrainka. The process of formation of philosophical anthropological ideas in the work of the poetess, in which great attention was paid to spirituality as the basis of the humanistic ideal, is shown. It has been established that Lesya Ukrainka's work was and is outstanding material for illustrating the humanistic ideal, which is based on the flourishing of human individuality. It was determined that the aesthetic ideal, which is as closely related as possible to the humanistic one, makes it possible to understand the problem statement of the poetess: the understanding of the beautiful in a person, that which "does not die", but is transmitted from generation to generation; the important meaning of the word in the spiritual life of a person and in the process of his spiritual improvement. Lesya Ukrainka's educational ideas are highlighted; revealed how the activist criticized those who hindered the development of public education. It is highlighted that the "word" played a special role in the struggle for a better fate of the people and was an integral part of Lesya Ukrainka's humanistic ideal. It is emphasized that the poetess fought for the education of Ukrainian children in their native language, opposed the ban on better textbooks for students, and defended national teachers. It has been proven that Lesya Ukrainka's pedagogical, philosophical, socio-aesthetic views have made a significant contribution to the development of Ukrainian schooling, the theory and practice of teaching and educating young students. Thus, one of the main issues in the work of Lesya Ukrainka was the problem of the state, which she considered from the point of view of establishing in it the real rights and freedoms of citizens, democratic and legal principles of its construction. Lesya Ukrainka dreamed of a free state, where people would have all human and civil rights, where there should be no enslavement of one person by another, one class by another, one nation by another, which is a relevant topic of the current situation of Ukraine.
 
Publisher Громадська наукова організація «Всеукраїнська Асамблея докторів наук із державного управління»
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/732041/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%97%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%BD%D1%8C%D0%BE%D1%97%20%D0%90.%D0%90._10%2812%29%20%D0%9D%D0%90%D0%A3%D0%9A%D0%90-320-331.pdf
- Загородня, Алла Анатоліївна (orcid.org/0000-0003-2418-1670 <http://orcid.org/0000-0003-2418-1670>) (2022) The main approaches of L. Ukrainka to the understanding of social and anthropological ideas in the Ukrainian philosophy of education Scientific Innovations and Advanced Technologies (Public Administration Series, Law Series, Economics Series, Psychology Series, Pedagogy Series), 10 (12). pp. 320-331. ISSN 2786-5274