Record Details

Психологічні виміри особистісної взаємодії cуб’єктів освітнього простору в контексті гуманістичної парадигми: Монографія

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/723176/
 
Title Психологічні виміри особистісної взаємодії cуб’єктів освітнього простору в контексті гуманістичної парадигми: Монографія
Psychological dimensions of personal interaction of subjects of educational space in the context of humanistic paradigm: Monograph
Психологические аспекты личностного взаимодействия субъектов образовательного пространства в контексте гуманистической парадигмы: Монография
 
Creator Максименко, С.Д.
Бучма, Вікторія Володимирівна
Гурова, О.В.
Дзюбко, Л.В.
Каплуненко, Ярина Юріївна
Кривоконь, Н.І.
Литвинчук, Л.М.
Луньов, Віталій Євгенійович
Мар’яненко, Л.В.
Маслюк, Андрій Миколайович
Невмержицький, В. М.
Папуча, М.В.
Пушкарська, Л.П.
Слободяник, Н.В.
Терещенко, Л.А.
Ткач, Б.М.
Тополов, Є.В.
Федько, В.В.
Чудакова, О.М.
Шатирко, Л.О.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
374 Education and training out of school. Further education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Актуальність монографії обгрунтовується запитами практики на переосмислення форм і змісту взаємодії суб’єктів освітнього простору відповідно викликам сучасних особливостей становлення світового освітнього простору, інтенсивного культурного обміну, впровадженням в освітню практику нових суб’єктно орієнтованих технологій. Монографія присвячена вивченню психологічних вимірів взаємодії учнів, вчителів, батьків, і спрямована на пошук шляхів оптимізації взаємодії усіх учасників освітнього простору, як найважливішого чинника психічного розвитку учнів, успішної професійної діяльності педагогів, активної участі батьків і всього суспільства в рішенні освітніх завдань. У монографії висвітлюються результати теоретичних та емпіричних досліджень психологічних механізмів зміни ціннісно-смислової сфери особистості, яка проявляє себе в реальному просторі міжособистісної взаємодії в спільній діяльності.
Для науковців, працівників в галузі практичної психології, викладачів, аспірантів та студентів ВНЗ України.
The relevance of the monograph is justified by the requests of practice to rethink the forms and content of interaction between subjects of the educational space in accordance with the challenges of modern features of the formation of the world educational space, intensive cultural exchange, and the introduction of new subject-oriented technologies into educational practice. The monograph is devoted to the study of psychological dimensions of interaction between students, teachers, parents, and is aimed at finding ways to optimize the interaction of all participants in the educational space, as the most important factor in the mental development of students, successful professional activity of teachers, active participation of parents and the whole society in solving educational problems. The monograph highlights the results of theoretical and empirical studies of psychological mechanisms of changing the value-semantic sphere of a person, which manifests itself in the real space of interpersonal interaction in joint activities.
For researchers, employees in the field of practical psychology, teachers, postgraduates and students of Ukrainian universities.
Актуальность монографии обосновывается запросами практики на переосмысление форм и содержания взаимодействия субъектов образовательного пространства в соответствии вызовам современных особенностей становления мирового образовательного пространства, интенсивного культурного обмена, внедрением в образовательную практику новых субъектно ориентированных технологий. Монография посвящена изучению психологических измерений взаимодействия учащихся, учителей, родителей, и направлена на поиск путей оптимизации взаимодействия всех участников образовательного пространства, как важнейшего фактора психического развития учащихся, успешной профессиональной деятельности педагогов, активного участия родителей и всего общества в решении образовательных задач. В монографии освещаются результаты теоретических и эмпирических исследований психологических механизмов изменения ценностно-смысловой сферы личности, которая проявляет себя в реальном пространстве межличностного взаимодействия в совместной деятельности.
Для ученых, работников в области практической психологии, преподавателей, аспирантов и студентов ВУЗов Украины.
 
Publisher Видавничий Дім «Слово»
 
Date 2020
 
Type Monograph
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/723176/1/%D0%9F%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D1%96%20%D0%B2%D0%B8%D0%BC%D1%96%D1%80%D0%B8%20%D0%BE%D1%81%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D1%81%D1%82%D1%96%D1%81%D0%BD%D0%BE%D1%97%20%D0%B2%D0%B7%D0%B0%D1%94%D0%BC%D0%BE%D0%B4%D1%96%D1%97%20c%D1%83%D0%B1%E2%80%99%D1%94%D0%BA%D1%82%D1%96%D0%B2%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BD%D1%8C%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%83%20%D0%B2%20%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%82%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%D1%96%20%D0%B3%D1%83%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%BE%D1%97%20%D0%BF%D0%B0%D1%80%D0%B0%D0%B4%D0%B8%D0%B3%D0%BC%D0%B8.pdf
- Максименко, С.Д. (orcid.org/0000-0002-3592-4196 <http://orcid.org/0000-0002-3592-4196>), Бучма, Вікторія Володимирівна (orcid.org/0000-0001-6163-0223 <http://orcid.org/0000-0001-6163-0223>), Гурова, О.В. (orcid.org/0000-0002-4258-6666 <http://orcid.org/0000-0002-4258-6666>), Дзюбко, Л.В. (orcid.org/0000-0002-1972-3482 <http://orcid.org/0000-0002-1972-3482>), Каплуненко, Ярина Юріївна (orcid.org/0000-0001-7369-8495 <http://orcid.org/0000-0001-7369-8495>), Кривоконь, Н.І. (orcid.org/0000-0002-3783-7491 <http://orcid.org/0000-0002-3783-7491>), Литвинчук, Л.М. (orcid.org/0000-0002-5085-4499 <http://orcid.org/0000-0002-5085-4499>), Луньов, Віталій Євгенійович (orcid.org/0000-0002-7085-8454 <http://orcid.org/0000-0002-7085-8454>), Мар’яненко, Л.В. (orcid.org/0000-0003-4166-7349 <http://orcid.org/0000-0003-4166-7349>), Маслюк, Андрій Миколайович (orcid.org/0000-0002-0530-9969 <http://orcid.org/0000-0002-0530-9969>), Невмержицький, В. М. (orcid.org/0000-0002-7489-0726 <http://orcid.org/0000-0002-7489-0726>), Папуча, М.В. (orcid.org/0000-0002-9254-4982 <http://orcid.org/0000-0002-9254-4982>), Пушкарська, Л.П. (orcid.org/0000-0003-4459-1319 <http://orcid.org/0000-0003-4459-1319>), Слободяник, Н.В. (orcid.org/0000-0002-2053-0688 <http://orcid.org/0000-0002-2053-0688>), Терещенко, Л.А. (orcid.org/0000-0002-4279-158X <http://orcid.org/0000-0002-4279-158X>), Ткач, Б.М. (orcid.org/0000-0003-0895-7192 <http://orcid.org/0000-0003-0895-7192>), Тополов, Є.В. (orcid.org/0000-0002-1312-2491 <http://orcid.org/0000-0002-1312-2491>), Федько, В.В. (orcid.org/0000-0002-5220-4385 <http://orcid.org/0000-0002-5220-4385>), Чудакова, О.М. (orcid.org/0000-0002-1486-7874 <http://orcid.org/0000-0002-1486-7874>) and Шатирко, Л.О. (orcid.org/0000-0002-1953-0656 <http://orcid.org/0000-0002-1953-0656>) (2020) Psychological dimensions of personal interaction of subjects of educational space in the context of humanistic paradigm: Monograph Project Report. Видавничий Дім «Слово», м. Київ, Україна.