Психологічні технології взаємодії суб’єктів освітнього простору : Методичні рекомендації
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/723087/
|
|
Title |
Психологічні технології взаємодії суб’єктів освітнього простору : Методичні рекомендації
Psychological technologies of interaction of subjects of educational space: methodological recommendations Психологические технологии взаимодействия субъектов образовательного пространства: методические рекомендации |
|
Creator |
Гурова, О.В.
Дзюбко, Л.В. Кесьян, Т.В. Кушнєрьова, А.М. Мойзріст, О.М. Пастушенко, В.С. Терещенко, Л.А. Шатирко, Л.О. |
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education 373 Kinds of school providing general education 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
В методичних рекомендаціях представлено інформацію про можливості застосування психологічних знань у шкільній практиці забезпечення взаємодії учасників освітнього простору в різних системах: учень – учень, педагог – учень, батьки – учень, педагог – група, учень – група тощо. Висвітлено тематику поширених проблем, що виникають у процесі взаємодії учасників освітнього простору: психологічні аспекти побудови ефективної міжособистісної взаємодії в системі «педагог – учень», розглянуто умови та чинники забезпечення психічного здоров’я та попередження розвитку неврозів у школярів; представлено психологічні складові деструктивної взаємодії; описано психологічні чинники розвитку розладів харчової поведінки та кіберзалежності в учнівської молоді. Означені проблеми розглядаються в контексті завдань навчального процесу та умов розвитку особистості в освітньому просторі. Для науковців, працівників в галузі практичної психології, викладачів, аспірантів та студентів ВНЗ України. The methodological recommendations provide information on the possibilities of applying psychological knowledge in school practice to ensure the interaction of participants in the educational space in various systems: student – student, teacher-student, parents-student, teacher-group, student-group, etc. Lit themes common problems that arise in the process of interaction of participants of educational space: psychological aspects of building an effective interpersonal interaction in the system "teacher – student", the article considers conditions and factors that ensure mental health and prevent the development of neuroses among schoolchildren; presented psychological components of destructive interactions; describes the psychological factors in the development of eating disorders and cybersafefamily students. These problems are considered in the context of the tasks of the educational process and the conditions of personal development in the educational space. For scientists, workers in the field of practical psychology, teachers, postgraduates and students of universities of Ukraine. В методических рекомендациях представлена информация о возможностях применения психологических знаний в школьной практике обеспечения взаимодействия участников образовательного пространства в различных системах: ученик – ученик, педагог – ученик, родители – ученик, педагог – группа, ученик – группа и т.п. Освещена тематика распространенных проблем, которые возникают в процессе взаимодействия участников образовательного пространства: психологические аспекты построения эффективного межличностного взаимодействия в системе «педагог – ученик», рассмотрены условия и факторы обеспечения психического здоровья и предупреждения развития неврозов у школьников; представлены психологические составляющие деструктивного взаимодействия; описаны психологические факторы развития расстройств пищевого поведения и киберзависимости у учащейся молодежи. Указанные проблемы рассматриваются в контексте задач учебного процесса и условий развития личности в образовательном пространстве. Для ученых, работников в области практической психологии, преподавателей, аспирантов и студентов ВУЗОВ Украины. |
|
Publisher |
Видавничий Дім «Слово»
|
|
Date |
2020
|
|
Type |
Teaching Resource
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/723087/1/%D0%9F%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D1%96%20%D1%82%D0%B5%D1%85%D0%BD%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%97%20%D0%B2%D0%B7%D0%B0%D1%94%D0%BC%D0%BE%D0%B4%D1%96%D1%97%20%D1%81%D1%83%D0%B1%E2%80%99%D1%94%D0%BA%D1%82%D1%96%D0%B2%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BD%D1%8C%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%83.pdf
- Гурова, О.В. (orcid.org/0000-0002-4258-6666 <http://orcid.org/0000-0002-4258-6666>), Дзюбко, Л.В. (orcid.org/0000-0002-1972-3482 <http://orcid.org/0000-0002-1972-3482>), Кесьян, Т.В. (orcid.org/0000-0003-2858-9526 <http://orcid.org/0000-0003-2858-9526>), Кушнєрьова, А.М. (orcid.org/0000-0001-5109-4818 <http://orcid.org/0000-0001-5109-4818>), Мойзріст, О.М. (orcid.org/0000-0002-9780-5643 <http://orcid.org/0000-0002-9780-5643>), Пастушенко, В.С. (orcid.org/0000-0002-2689-2030 <http://orcid.org/0000-0002-2689-2030>), Терещенко, Л.А. (orcid.org/0000-0002-4279-158X <http://orcid.org/0000-0002-4279-158X>) and Шатирко, Л.О. (orcid.org/0000-0002-1953-0656 <http://orcid.org/0000-0002-1953-0656>) (2020) Psychological technologies of interaction of subjects of educational space: methodological recommendations [Teaching Resource] |
|