Record Details

Роль інноваційного освітнього простору в процесі конституювання креативної спільноти дослідників (на прикладі міжнародної програми «Філософія для дітей»)

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/731969/
http://pi.iod.gov.ua/images/pdf/2022_1/7.pdf
 
Title Роль інноваційного освітнього простору в процесі конституювання креативної спільноти дослідників (на прикладі міжнародної програми «Філософія для дітей»)
The role of innovative educational space in the process of constituting a creative community of researchers (on the example of the international program “Philosophy for children”)
 
Creator Аніщенко, Наталія Вікторівна
Ковальов, Олександр Георгійович
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті розглянуто одне з базових понять «креативна спільнота дослідників» програми «Філософія для дітей», яка підкреслює важливість філософського знання для формування та розвитку особистості. Доведено необхідність зміни ставлення до навчальної діяльності з суб’єкт-об’єктивної до суб’єкт-суб’єктної моделі. Описано параметри, характерні ознаки цілісного освітнього простору, його виключне значення в процесі конституювання креативної спільноти дослідників. Автори дійшли висновку, що Міжнародна програма «Фiлософiя для дiтей», органiзована як креативна спільнота дослiдникiв, є цінним динамiчним пiдходом, що сприяє особистісної інтеграцiї людського iснування через пізнавальну, емоцiйну та соцiальну комунікації. Програма сприяє формуванню у дітей і молоді навичок самостійного мислення, уміння цілісного осягнення проблеми, здатності активізувати різні інтелектуальні засоби, формує вміння розуміти текст і бачити в ньому глибші смисли, вправність у вираженні власної думки та аргументації, розвиває культуру спілкування.
У суспільній перспективі програма готує учнів до свідомої та відповідальної участі в демократичному устрої держави, спонукає громадянина самостійно приймати рішення, що є актуальним для розвитку нашої суверенної країни.
In this article one of the basic notions “creative community of investigators” as a part of the program “Philosophy for children” is reviewed. It emphasizes the importance of philosophical knowledge for the school youth. The important condition for modern education modernization is aims clarification: it is not just about human intelligence (cognitive compound), skillfulness (pragmatic component), but it is about understanding, creative human, able for self-projecting ,self-realization and independent choice based on the hierarchy of personally significant values and meanings (axiological component).It is proved that realization of mentioned aims would be effective only by means of conditions of the usage of International educational program “Philosophy for children” as an educational method which develops the senses in the context of communicational and creative model of pedagogical activity, the main principle of which is cognition as a method of the world comprehension. It is mentioned that creation of innovative educational space has particular importance in this process.
It is proved that change of attitude to educational activity from subject to object to subject to subject model is necessary. Parameters, characteristic features of coherent educational space, important issues in the process of creative community of investigators constitution are described.
It is concluded that International program “Philosophy for children” organized as creative community of investigators is a valuable dynamic approach that affects the following skills and abilities at children and youth: independent thinking skills, coherent cognition of problem, ability to activate different intellectual resources, text understanding and ability to understand deeper sense in it, eloquence in expressing personal opinion and ability to prove it, the culture of communication.
The program prepares students for conscious and responsible performance in democracy foundation of the country; it encourages the citizens to make independent decisions, which is primarily important for the development of our sovereign country.
 
Publisher Інститут обдарованої дитини НАПН України
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/731969/1/7.pdf
- Аніщенко, Наталія Вікторівна (orcid.org/0000-0002-1854-452X <http://orcid.org/0000-0002-1854-452X>) and Ковальов, Олександр Георгійович (orcid.org/0000-0002-1743-2366 <http://orcid.org/0000-0002-1743-2366>) (2022) The role of innovative educational space in the process of constituting a creative community of researchers (on the example of the international program “Philosophy for children”) Pedagogical innovations: ideas, realities, perspectives, 1 (28). pp. 43-53. ISSN 2413-4139