Record Details

Організація календарно-обрядових свят як складова методичної підготовки педагогів-організаторів до морального виховання учнів

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/722661/
http://otr.iod.gov.ua/images/pdf/2020/2/7.pdf
10.32405/2309-3935-2020-2(77)-47-53
 
Title Організація календарно-обрядових свят як складова методичної підготовки педагогів-організаторів до морального виховання учнів
Calendar and Ritual Holidays Organization as a Part of Teachers-organizers’ Training to Students Moral Education
Организация календарно-обрядовых праздников как составляющая методической подготовки педагоговорганизаторов к моральному воспитанию учащихся
 
Creator Аніщенко, Наталія Вікторівна
Вдовенко, Вікторія Вікторівна
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.09 Organization of instruction
 
Description У статті визначено важливість підготовки педагогів-організаторів до морального виховання учнів, а також процес формування готовності майбутніх педагогів до творчої професійної діяльності. Описано головні наукові підходи до професійної діяльності педагогів-організаторів: інтегрований, комплексний, функціональний. Аргументовано роль фольклору як провiдного виду позаурочної дiяльностi, що створює унікальнi можливості для формування моральної свiдомостi та почуттiв учнів. Розкрито функції вчителя як творчого наставника. Доведено, що українська мудрість має надзвичайно глибокий зміст, заснований на філософії стародавніх слов’ян, їхніх вірувань. Вона складається з морально-етичних принципів: поваги, толерантності, шанобливого ставлення до старших. У статті зазначено, що театралізовані календарно-обрядові свята сприяють зміцненню здоров’я школярів, розвитку морально-вольових та інтелектуально-творчих здібностей особистості. Це важливий засіб, що спрямовує школярів на самовдосконалення. Тому суть і мета методичної роботи педагога-організатора має бути спрямована на гармонійний розвиток дитини в психічній і духовно-моральній сферах.
In this article the importance of future teachersorganizers’ training for children moral education and also the process of future teacher’s awareness formation for creative work is considered. The basic teachers-organizers’ scientific approaches for the professional activity are characterized. There are integrated, complex and functional approaches. The following criteria of schoolchildren moral intelligence are specified. They are as follows: person moral awareness, developed moral skills level, behavioral habits and skills, the character of moral orientation in difficult life situations, principality level and energy demonstration in defending own position, moral insistence to themselves and other people, the character of behavior, the presence of humanistic features in behavior and character, goodwill to other people, selfesteem level, honor, shame, conscience development, etc. It is proved that the person’s moral awareness is a complex of his or her already developed moral qualities, which cause his or her moral behavior. Moral qualities show person’s attitude to society, to work, to people, to him/herself. Moral principles are as follows: responsibility, discipline, modesty, courage, collectivism, integrity, trustworthiness, etc. The meaning of folklore as one of the main type of extracurricular activity is augmented. It creates the unique possibilities for moral awareness development and schoolchildren’s feelings. It is proved that Ukrainian wisdom has a very deep sense, it is based on ancient Slavs’ philosophy and believes and consists of such moral and aesthetical principles as: respect, tolerance, and respectful attitude to elderly people. It is concluded that calendar and ritual holidays contribute to schoolchildren’s health promotion, the development of person’s moral, strongwilled, intellectual and creative skills. This is an important method which directs students to self-improvement. The essence and aim of teacher-organizer’s methodical work should be directed on harmonic development of a child in psychical and moral areas.
В статье раскрыта важность проблемы подготовки педагогов-организаторов к нравственному воспитанию школьников. Аргументирована целесообразность включения в воспитательный процесс фольклора, в частности календарно-обрядовых праздников. Охарактеризованы основные научные подходы к профессиональной деятельности педагогов-организаторов: интегрированный, комплексный, функциональный. Конкретизированы критерии нравственной воспитанности школьников: нравственное сознание; степень сформированности нравственных умений, навыков, норм поведения; характер нравственной ориентации в сложных жизненных ситуациях, принципиальность и проявления волевых усилий при отстаивании собственной позиции; нравственная требовательность к себе и другим, характер поведения; наличие гуманистических черт в характере и поведении, доброжелательность по отношению к другим людям, уровень развитости чувства собственного достоинства, чести, совести, скромности, ответственности, дисциплинированности, коллективизма и др. Аргументирована необходимость внесения изменений в классический образовательно-воспитательный процесс.
 
Publisher Інститут обдарованої дитини НАПН України
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/722661/1/7.pdf
- Аніщенко, Наталія Вікторівна (orcid.org/0000-0002-1854-452X <http://orcid.org/0000-0002-1854-452X>) and Вдовенко, Вікторія Вікторівна (orcid.org/0000-0003-1928-6267 <http://orcid.org/0000-0003-1928-6267>) (2020) Calendar and Ritual Holidays Organization as a Part of Teachers-organizers’ Training to Students Moral Education Education and Development of Gifted Personality, 2 (77). pp. 47-53. ISSN 2309 ‑3935
10.32405/2309-3935-2020-2(77)-47-53
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2309-3935-2020-2(77)-47-53