Record Details

Сучасний стан використання цифрових засобів для організації дистанційного навчання в закладах загальної середньої освіти: результати опитування 2022

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/731966/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5036
10.33407/itlt.v90i4.5036
 
Title Сучасний стан використання цифрових засобів для організації дистанційного навчання в закладах загальної середньої освіти: результати опитування 2022
The current state of the use of digital tools for organization of distance learning in general secondary education institutions: 2022 results
 
Creator Биков, В.Ю.
Овчарук, О.В.
Іванюк, І.В.
Пінчук, О.П.
Гальпєріна, В.О.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description Стаття висвітлює сучасний стан використання цифрових засобів для організації дистанційного навчання учнів у закладах загальної середньої освіти в Україні на основі онлайн-опитування педагогічних працівників, проведеного у період з 25 січня по 25 лютого 2022 року Інститутом цифровізації освіти НАПН України. Третій рік поспіль українська система освіти, як і освітні системи інших країн, опинилась перед викликами, пов’язаними з необхідністю інтенсивно провадити дистанційне навчання у закладах освіти у зв’язку з карантинними заходами в умовах пандемії COVID-19. В опитуванні 2022 р. взяли участь 54 254 особи різних категорій освітян, зокрема: вчителі та керівники закладів загальної середньої освіти (ЗЗСО), методисти системи післядипломної педагогічної освіти, практичні психологи закладів освіти. Основні питання анкети, що були укладені у три блоки, стосувались (1) організації дистанційного навчання на практиці та (2) стану готовності до використання цифрових засобів для підготовки та проведення освітніх заходів вчителями ЗЗСО, а також (3) визначення їхніх потреб та освітніх ресурсів, електронних засобів навчання, що користуються найбільшим попитом. Новизна опитування базується на виокремленні та використанні під час опитування категорій цифрової компетентності вчителя, узгоджених з міжнародними рамками цифрової компетентності громадян, зокрема Рамкою цифрової компетентності DigComp 2.0 та 2.1 (The Digital Competence Framework for Citizens), розробленою європейською спільнотою. Наведено узагальнені дані результатів самооцінювання педагогічними працівниками їхньої цифрової компетентності. Здійснено порівняння результатів онлайн-опитувань вчителів у 2020, 2021 та 2022 роках і виокремлено динаміку використання вчителями цифрових засобів для організації дистанційного навчання. Надано висновки, що сприятимуть практичному використанню результатів опитування органами управління освітою, закладами та установами з підвищення кваліфікації вчителів, закладами загальної середньої освіти, науковими установами та інших зацікавленими сторонами при організації необхідних заходів, реалізація яких сприятиме успішному використанню ІКТ та здійсненню дистанційного навчання в Україні.
The article highlights the current state of the use of digital tools for the organization of distance learning of students in general secondary education institutions in Ukraine based on an online survey of teaching staff conducted in the period from January 25 to February 25, 2022 by the Institute of Digitalization of Education of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine. The Ukrainian education system, like the educational systems of other countries, faced challenges related to the need to intensively conduct distance learning in educational institutions in connection with quarantine measures in the languages of the COVID-19 pandemic. 54,254 people of various categories of educators took part in the survey, including teachers of general secondary education institutions, methodologists of the post-graduate education system, school psychologists and heads of secondary education institutions. The main questions of the questionnaire, which were divided into three blocks, related to the organization of distance learning in practice and the state of readiness of educators to use digital tools for the preparation and conducting of educational activities by teachers of special educational institutions, as well as the determination of their needs and educational resources, electronic learning tools that are used the most by demand. The novelty of the survey is based on the selection and use during the survey of teacher digital competence categories that are consistent with the international framework of digital competence of citizens, in particular the Digital Competence Framework DigComp 2.0 and 2.1, developed by the European community. Summarized data on the results of self-assessment by pedagogical workers of their digital competence are presented. The results of online surveys of teachers in 2020, 2021 and 2022 were compared and the dynamics of teachers' use of digital tools for distance learning was highlighted. Conclusions are provided that will contribute to the practical use of survey results by education management bodies, institutions and institutions for teacher training, general secondary education institutions, scientific institutions and other interested parties in organizing the necessary measures, the implementation of which will contribute to the successful use of ICT and the implementation of distance learning. The purpose of the article is to present the results of an online survey of teachers and other pedagogical workers to all interested parties for practical use in the organization of distance learning in schools.
 
Publisher Інститут цифровізації освіти НАПН України
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/731966/1/%D0%A1%D1%83%D1%87%D0%B0%D1%81%D0%BD%D0%B8%D0%B9%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BD%20%D0%B2%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D1%86%D0%B8%D1%84%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%85%20%D0%B7%D0%B0%D1%81%D0%BE%D0%B1%D1%96%D0%B2%20%D0%B4%D0%BB%D1%8F%20%D0%BE%D1%80%D0%B3%D0%B0%D0%BD%D1%96%D0%B7%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%97%20%D0%B4%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BD%D1%86%D1%96%D0%B9%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D0%BD%D0%B0%D0%B2%D1%87%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf
- Биков, В.Ю. (orcid.org/0000-0002-5890-6783 <http://orcid.org/0000-0002-5890-6783>), Овчарук, О.В. (orcid.org/0000-0001-7634-7922 <http://orcid.org/0000-0001-7634-7922>), Іванюк, І.В. (orcid.org/0000-0003-2381-785X <http://orcid.org/0000-0003-2381-785X>), Пінчук, О.П. (orcid.org/0000-0002-2770-0838 <http://orcid.org/0000-0002-2770-0838>) and Гальпєріна, В.О. (orcid.org/0000-0002-8386-1003 <http://orcid.org/0000-0002-8386-1003>) (2022) The current state of the use of digital tools for organization of distance learning in general secondary education institutions: 2022 results Інформаційні технології і засоби навчання, 4 (90). pp. 1-18. ISSN 2076-8184
10.33407/itlt.v90i4.5036
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33407/itlt.v90i4.5036