THE CURRENT STATE OF THE USE OF DIGITAL TOOLS FOR ORGANIZATION OF DISTANCE LEARNING IN GENERAL SECONDARY EDUCATION INSTITUTIONS: 2022 RESULTS
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
THE CURRENT STATE OF THE USE OF DIGITAL TOOLS FOR ORGANIZATION OF DISTANCE LEARNING IN GENERAL SECONDARY EDUCATION INSTITUTIONS: 2022 RESULTS
СУЧАСНИЙ СТАН ВИКОРИСТАННЯ ЦИФРОВИХ ЗАСОБІВ ДЛЯ ОРГАНІЗАЦІЇ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ В ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ: РЕЗУЛЬТАТИ ОПИТУВАННЯ 2022 |
|
Creator |
Bykov, Valeriy Yu.
Ovcharuk, Oksana V. Ivaniuk, Iryna V. Pinchuk, Olga P. Galperina, Victoria O. |
|
Subject |
distance learning
institutions of general secondary education digital means digital competence teacher professional development of teachers технології дистанційного навчання заклади загальної середньої освіти цифрові засоби цифрова компетентність учитель підвищення кваліфікації вчителів |
|
Description |
The article highlights the current state of the use of digital tools for the organization of distance learning of students in general secondary education institutions in Ukraine based on an online survey of teaching staff conducted in the period from January 25 to February 25, 2022 by the Institute of Digitalization of Education of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine. The Ukrainian education system, like the educational systems of other countries, faced challenges related to the need to intensively conduct distance learning in educational institutions in connection with quarantine measures in the languages of the COVID-19 pandemic. 54,254 people of various categories of educators took part in the survey, including teachers of general secondary education institutions, methodologists of the post-graduate education system, school psychologists and heads of secondary education institutions. The main questions of the questionnaire, which were divided into three blocks, related to the organization of distance learning in practice and the state of readiness of educators to use digital tools for the preparation and conducting of educational activities by teachers of special educational institutions, as well as the determination of their needs and educational resources, electronic learning tools that are used the most by demand. The novelty of the survey is based on the selection and use during the survey of teacher digital competence categories that are consistent with the international framework of digital competence of citizens, in particular the Digital Competence Framework DigComp 2.0 and 2.1, developed by the European community. Summarized data on the results of self-assessment by pedagogical workers of their digital competence are presented. The results of online surveys of teachers in 2020, 2021 and 2022 were compared and the dynamics of teachers' use of digital tools for distance learning was highlighted. Conclusions are provided that will contribute to the practical use of survey results by education management bodies, institutions and institutions for teacher training, general secondary education institutions, scientific institutions and other interested parties in organizing the necessary measures, the implementation of which will contribute to the successful use of ICT and the implementation of distance learning. The purpose of the article is to present the results of an online survey of teachers and other pedagogical workers to all interested parties for practical use in the organization of distance learning in schools.
Стаття висвітлює сучасний стан використання цифрових засобів для організації дистанційного навчання учнів у закладах загальної середньої освіти в Україні на основі онлайн-опитування педагогічних працівників, проведеного у період з 25 січня по 25 лютого 2022 року Інститутом цифровізації освіти НАПН України. Третій рік поспіль українська система освіти, як і освітні системи інших країн, опинилась перед викликами, пов’язаними з необхідністю інтенсивно провадити дистанційне навчання в закладах освіти з огляду на карантинні заходи в умовах пандемії COVID-19. В опитуванні 2022 р. взяли участь 54 254 особи різних категорій освітян, зокрема: вчителі та керівники закладів загальної середньої освіти (ЗЗСО), методисти системи післядипломної педагогічної освіти, практичні психологи закладів освіти. Основні питання анкети, що становили три блоки, стосувались (1) організації дистанційного навчання на практиці, (2) стану готовності до використання цифрових засобів для підготовки та проведення освітніх заходів вчителями ЗЗСО, а також (3) визначення їхніх потреб та можливостей освітніх ресурсів, електронних засобів навчання, що користуються найбільшим попитом. Новизна опитування базується на виокремленні та використанні під час опитування категорій цифрової компетентності вчителя, узгоджених з міжнародними рамками цифрової компетентності громадян, зокрема Рамкою цифрової компетентності DigComp 2.0 та 2.1 (The Digital Competence Framework for Citizens), розробленою європейською спільнотою. Наведено узагальнені дані результатів самооцінювання педагогічними працівниками їх цифрової компетентності. Здійснено порівняння результатів онлайн-опитувань учителів у 2020, 2021 та 2022 роках і виокремлено динаміку використання вчителями цифрових засобів для організації дистанційного навчання. Надано висновки, що сприятимуть практичному використанню результатів опитування органами управління освітою, закладами та установами з підвищення кваліфікації вчителів, закладами загальної середньої освіти, науковими установами та іншими зацікавленими сторонами при організації необхідних заходів, реалізація яких сприятиме успішному використанню ІКТ та здійсненню дистанційного навчання в Україні. |
|
Publisher |
Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
|
|
Date |
2022-09-29
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article рецензируемая статья рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5036
10.33407/itlt.v90i4.5036 |
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol. 90 No. 4 (2022); 1-18
Информационные технологии и средства обучения; Том 90 № 4 (2022); 1-18 Інформаційні технології і засоби навчання; Том 90 № 4 (2022); 1-18 Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 90 ##issue.no## 4 (2022); 1-18 2076-8184 10.33407/itlt.v90i4 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5036/2059
|
|
Rights |
Copyright (c) 2022 Валерій Юхимович Биков, Оксана Василівна Овчарук, Ірина Володимирівна Іванюк, Ольга Павлівна Пінчук, Вікторія Олегівна Гальпєріна
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|