Record Details

THE TEACHER'S ELECTRONIC CARTOGRAPHIC ONLINE PLATFORM AS A MODERN TOOL AND RESOURCE FOR STUDYING GEOGRAPHY

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title THE TEACHER'S ELECTRONIC CARTOGRAPHIC ONLINE PLATFORM AS A MODERN TOOL AND RESOURCE FOR STUDYING GEOGRAPHY
ЕЛЕКТРОННИЙ КАБІНЕТ УЧИТЕЛЯ ЯК СУЧАСНИЙ ІНСТРУМЕНТ І РЕСУРС ДЛЯ ВИВЧЕННЯ ГЕОГРАФІЇ
 
Creator Ostroukh, Vitalii I.
Lepetiuk, Viktoriia B.
 
Subject teacher’s electronic cartographic online platform
interactive map
educational electronic guide
study of geography
distance learning
електронний кабінет учителя
інтерактивна карта
електронний навчальний посібник
вивчення географії
дистанційне навчання
 
Description This article examines the use of information and communication technologies in teaching and learning geography. The realities of modern educational process in Ukraine, in particular distance learning and military events, force Ukrainian teachers to look for opportunities for remote interaction between teachers and students. Taking into account that teachers are increasingly turning to the electronic form of providing educational material to students, an example of the application of an innovative approach to the study of geography, namely the use of WEB-mapping capabilities, is given. Attention is focused on the use of a new type of a learning tool to help all participants of the educational process − an online platform for studying geography and history. In order to provide students with high-quality electronic content in a cartographic form, it is proposed to create a so-called “Teacher’s Electronic Cartographic Online Platform”. The staff of the State Research and Production Enterprise “Cartography”, on the resources of which the “Teacher’s Electronic Cartographic Online Platform” functions, managed to initiate the process of its creation and lay the foundations for the functioning of these types of electronic educational resources. The teacher’s cartographic online platform is presented as a set of modern electronic educational cartographic guides, posters and interactive maps. The presented online platform was approved, tested and received numerous subscribers in the time of the global pandemic and war. The purpose of this publication is a detailed analysis of the content and description of the principles of functioning of the teacher’s electronic cartographic online platform, a study of its advantages over traditional manuals in organizing and conducting geography education. Pedagogical possibilities and methods of studying geography based on the presented online platform are revealed. The general features of the design of electronic materials in such platform are described. This publication also visualizes the interface of the online platform being created and gives an example of designing interactive maps in it. Prospects for the development of the teacher's electronic cartographic online platform and filling it with new content are given.
У статті розглядаються тенденції і новації сучасної освіти, зокрема використання інформаційно-комунікативних технологій. Реалії сучасного навчального процесу в нашій країні, зокрема дистанційне навчання та воєнні події, змушують шукати можливості для взаємодії між педагогами та учнями віддалено. Враховуючи, що педагоги все частіше звертаються до електронної форми подачі навчального матеріалу учням, дається приклад застосування інноваційного підходу у вивченні географії, а саме використання можливостей ВЕБ-картографування. Увага зосереджена на використанні нового виду методичного матеріалу для допомоги всім учасникам навчального процесу – онлайн-платформи для вивчення географії та історії. Для подання учням якісного електронний контенту в картографічній формі пропонується створення так званих «Електронних кабінетів учителя». Колективу Державного науково-виробничого підприємства «Картографія», на ресурсах якого функціонує «Електронний кабінет учителя», вдалося започаткувати процес створення та закласти основи функціонування цих видів електронного навчального ресурсу. Кабінет учителя представлено як набір сучасних електронних навчальних картографічних посібників, плакатів та інтерактивних карт. Саме в часи глобальних викликів у вигляді пандемії та війни представлена онлайн-платформа схвалена, пройшла апробацію і отримала численних підписників. Метою даної публікації є детальний аналіз наповнення та опис принципів функціонування електронного кабінету вчителя, дослідження його переваг перед традиційними посібниками в організації та проведенні навчання з географії. Розкриваються педагогічні можливості та прийоми вивчення географії на базі представленої онлайн-платформи. Описуються загальні особливості оформлення електронних матеріалів у такому кабінеті вчителя. У даній публікації також унаочнено інтерфейс створюваної онлайн-платформи та дається приклад оформлення інтерактивних карт у ній. Даються перспективи щодо розвитку висвітлених питань та наповнення електронного кабінету вчителя новим контентом.
 
Publisher Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
 
Date 2022-09-29
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
рецензируемая статья
рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5025
10.33407/itlt.v90i4.5025
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol. 90 No. 4 (2022); 32-45
Информационные технологии и средства обучения; Том 90 № 4 (2022); 32-45
Інформаційні технології і засоби навчання; Том 90 № 4 (2022); 32-45
Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 90 ##issue.no## 4 (2022); 32-45
2076-8184
10.33407/itlt.v90i4
 
Language eng
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5025/2045
 
Rights Copyright (c) 2022 Віталій Іванович Остроух, Вікторія Борисівна Лепетюк
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0