Record Details

CRITERIA AND INDICATORS FOR THE SELECTION OF A DIGITAL PLATFORM FOR E-LEARNING AT THE SECONDARY SCHOOL

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title CRITERIA AND INDICATORS FOR THE SELECTION OF A DIGITAL PLATFORM FOR E-LEARNING AT THE SECONDARY SCHOOL
КРИТЕРІЇ ТА ПОКАЗНИКИ ДОБОРУ ЦИФРОВОЇ ПЛАТФОРМИ ЕЛЕКТРОННОГО НАВЧАННЯ ДЛЯ ЗАКЛАДУ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
 
Creator Oliynyk, Viktor V.
Hrabovskyi, Petro P.
Konoval, Oleksandr A.
 
Subject digital tools for educational interaction
digital platform
criteria
indicators
institution of general secondary education
цифрові інструменти освітньої взаємодії
цифрова платформа
критерії
показники
заклад загальної середньої освіти
 
Description This article is devoted to one of the urgent problems of today - the organization of the functioning of a general secondary education institution in emergency conditions (martial law, the COVID-19 pandemic). In particular, it concerns the selection of a digital learning management platform (LMS) for the implementation of electronic distance learning. Based on the analysis of scientific research and publications, available digital tools of educational interaction, the criteria and indicators for the selection of the necessary software by the educational institution are substantiated and described. In particular, the following criteria should be used to evaluate LMS: technological, operational, functional. Relevant indicators are the type of LMS (according to the model of the organization of activities - server or cloud), scalability and elasticity, integration with third-party applications, security and privacy, software updates; LMS specialization (taking into account the specifics of the activity of which type of educational institution the software tool was developed), available user groups, their maximum number, payment for use, interface language, limitation of the volume of file storage or downloadable files, availability of technical support and reference materials; the number of available functionalities and the quality of their implementation by the developer of the software tool. The importance of the proposed criteria and indicators was confirmed using the method of expert evaluation and relevant calculations using methods of mathematical statistics (Pearson's criterion), as well as the functions of the Microsoft Office Excel application (CHISQ.TEST). Further studies of the specified problem may relate to the refinement of the LMS evaluation algorithm based on justified criteria and relevant indicators for selecting the most effective software tool for the implementation of electronic distance learning by teaching staff of a general secondary education institution.
Дана стаття присвячена одній з актуальних проблем сьогодення – організації функціонування закладу загальної середньої освіти в надзвичайних умовах (військовий стан, пандемія COVID-19), зокрема добору цифрової платформи з управління навчальною діяльністю (LMS) для реалізації електронного дистанційного навчання. На основі проведеного аналізу наукових досліджень і публікацій, доступних цифрових інструментів освітньої взаємодії обґрунтовано та описано критерії і показники добору потрібних програмних засобів закладом освіти. Визначено, що для оцінки LMS потрібно застосовувати такі критерії: технологічний, експлуатаційний, функціональний. Відповідними показниками є вид LMS (за моделлю організації діяльності – серверна чи хмарна), масштабованість та еластичність, інтеграція із додатками сторонніх розробників, безпека та конфіденційність, оновлення програмного засобу; спеціалізація LMS (з урахуванням особливостей діяльності виду закладу освіти, для якого розроблявся програмний засіб), доступні групи користувачів, їх максимальна кількість, оплата за використання, мова інтерфейсу, обмеження обсягу файлового сховища або завантажуваних файлів, наявність технічної підтримки та довідкових матеріалів; кількість доступних функціональних можливостей та якість їх реалізації розробником програмного засобу. Значущість запропонованих критеріїв та показників підтверджена за допомогою методу експертного оцінювання та відповідних розрахунків із застосуванням методів математичної статистики (критерій Пірсона), а також функцій додатку Microsoft Office Excel (CHISQ.TEST). Подальші дослідження означеної проблеми можуть стосуватися уточнення алгоритму оцінювання LMS за обґрунтованими критеріями та відповідними показниками для добору необхідного програмного засобу для реалізації електронного дистанційного навчання педагогічними працівниками закладу загальної середньої освіти.
 
Publisher Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
 
Date 2022-09-29
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
рецензируемая статья
рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5010
10.33407/itlt.v90i4.5010
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol. 90 No. 4 (2022); 19-31
Информационные технологии и средства обучения; Том 90 № 4 (2022); 19-31
Інформаційні технології і засоби навчання; Том 90 № 4 (2022); 19-31
Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 90 ##issue.no## 4 (2022); 19-31
2076-8184
10.33407/itlt.v90i4
 
Language ukr
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5010/2046
 
Rights Copyright (c) 2022 Віктор Васильович Олійник, Петро Петрович Грабовський, Олександр Андрійович Коновал
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0