CONCEPTUAL FOUNDATIONS AND CONTENT OF THE INFORMATION-RESOURCE SUBSYSTEM OF THE INFORMATION-EDUCATIONAL ENVIRONMENT FOR LANGUAGE TRAINING OF FOREIGN STUDENTS OF THE TECHNICAL UNIVERSITY
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
CONCEPTUAL FOUNDATIONS AND CONTENT OF THE INFORMATION-RESOURCE SUBSYSTEM OF THE INFORMATION-EDUCATIONAL ENVIRONMENT FOR LANGUAGE TRAINING OF FOREIGN STUDENTS OF THE TECHNICAL UNIVERSITY
КОНЦЕПТУАЛЬНІ ОСНОВИ ТА ЗМІСТ ІНФОРМАЦІЙНО-РЕСУРСНОЇ ПІДСИСТЕМИ ІНФОРМАЦІЙНО-ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА МОВНОЇ ПІДГОТОВКИ ІНОЗЕМНИХ СТУДЕНТІВ ТЕХНІЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ |
|
Creator |
Savieliev, Andrii O.
Kunitsyn, Maksym V. Prisovska, Galyna Ye. Kolesnichenko, Yevhen Z. |
|
Subject |
information-resource subsystem
information-educational environment computer learning technologies electronic teaching aids distance learning інформаційно-ресурсна підсистема інформаційно-освітнє середовище комп’ютерні технології навчання електронні дидактичні засоби дистанційне навчання |
|
Description |
The work is devoted to studying the concept and structure of the information-resource subsystem of the information-educational environment (IEE) for foreign students studying in a non-native language, using innovative teaching methods and information and communication technologies. The study's relevance is due to the lack of scientific and methodological justification and description of the information and resource subsystem of the information and educational environment for teaching foreign students in a non-native language. The aim of the work is to substantiate and determine the conceptual basis and content of the information resource subsystem IEE for foreign students, to identify the best tools, methods and forms of implementation of the information resource subsystem IEE, to analyze their effectiveness. The relationships and functional characteristics of the components of the information and resource subsystem of the IEE, the role of the information and resource subsystem of the IEE, and the application of information technology in the educational and adaptive process to acquire foreign students' language, subject speech, professional, informational and social competencies. The general didactic requirements to the content, structure, and technical support of IEE e-educational resources in the language training system of foreign citizens are also considered. The role and directions of using IEE's information and resource subsystem in the educational process in the academic unit, the classification of software and methodological support, general didactic requirements for the content, structure, and technical support of electronic educational resources in IEE are considered, as well as given preliminary analysis of the effectiveness of their implementation in the educational and adaptation process.
Робота присвячена дослідженню концепції та структури інформаційно-ресурсної підсистеми інформаційно-освітнього середовища (ІОС) для іноземних студентів, які навчаються нерідною мовою, з використанням інноваційних навчальних методик і інформаційно-комунікативних технологій. Актуальність дослідження пов’язана з відсутністю науково-методичного обґрунтування та опису інформаційно-ресурсної підсистеми інформаційно-освітнього середовища для навчання іноземних студентів нерідною мовою. Метою роботи є обґрунтування та визначення концептуальних основ та змісту інформаційно-ресурсної підсистеми ІОС для іноземних студентів, визначення оптимальних засобів, методів і форм реалізації інформаційно-ресурсної підсистеми ІОС, аналіз їх ефективності. Досліджено взаємозв’язки та функціональні характеристики складових інформаційно-ресурсної підсистеми ІОС, роль інформаційно-ресурсної підсистеми ІОС і напрями застосування інформаційних технологій у навчально-адаптаційному процесі з метою надбання іноземними студентами мовних, предметно-мовленнєвих, професійних, інформаційних і соціальних компетенцій. Також розглянуто загальнодидактичні вимоги до змісту, структури та технічного забезпечення електронно-освітніх ресурсів ІОС у системі мовної підготовки іноземних громадян. Розглянуто роль і напрями використання інформаційно-ресурсної підсистеми ІОС у навчально-адаптаційному процесі, класифікацію програмно-методичного забезпечення, загальнодидактичні вимоги до змісту, структури й технічного забезпечення електронно-освітніх ресурсів в ІОС. Проведено попередній аналіз ефективності їх упровадження в навчальний та адаптаційний процес з іноземними студентами на прикладі Інституту підготовки іноземних громадян (ІПІГ) Державного університету «Одеська політехніка», з урахуванням аналізу їх ефективності. |
|
Publisher |
Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
|
|
Date |
2022-09-29
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article рецензируемая статья рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4943
10.33407/itlt.v90i4.4943 |
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol. 90 No. 4 (2022); 136-148
Информационные технологии и средства обучения; Том 90 № 4 (2022); 136-148 Інформаційні технології і засоби навчання; Том 90 № 4 (2022); 136-148 Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 90 ##issue.no## 4 (2022); 136-148 2076-8184 10.33407/itlt.v90i4 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4943/2054
|
|
Rights |
Copyright (c) 2022 Андрій Олександрович Савєльєв, Максим Володимирович Куніцин, Галина Євгенівна Прісовська, Євгеній Зіновійович Колесніченко
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|