USE OF A VIRTUAL ASSISTANT IN PREPARING ELDERLY PEOPLE TO OVERCOME LONELINESS
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
USE OF A VIRTUAL ASSISTANT IN PREPARING ELDERLY PEOPLE TO OVERCOME LONELINESS
ВИКОРИСТАННЯ ВІРТУАЛЬНОГО ПОМІЧНИКА У ПІДГОТОВЦІ ЛІТНІХ ЛЮДЕЙ ДО ПОДОЛАННЯ САМОТНОСТІ |
|
Creator |
Pomytkin, Eduard O.
Pomytkina, Liubov V. |
|
Subject |
підготовка літніх людей
ідеальна модель старості самотність пандемія Covid-19 воєнні дії в Україні віртуальний помічник training of the elderly ideal model of old age loneliness the Covid-19 pandemic military operations in Ukraine virtual assistant |
|
Description |
The problem of loneliness in old age is updated, its causes are highlighted, including the loss of a spouse, relatives and friends. Statistical data on the negative impact of loneliness on the physiological and psychological changes of the personality are provided. After labor activity is over, a person has the right for a decent life, but neither their own children nor the state currently pay the necessary attention to the majority of elderly people. The results of the study of the ideas of the elderly about the "ideal model of old age" in Poland and Ukraine are analyzed and the 4 most typical ones are selected - living with children; accommodation in specialized institutions; independent living and combined model. The assumption is substantiated that the desire for independent living and independence may be the reason for the increase in the number of elderly people who experience loneliness. The insufficient level of solving the problem of loneliness in old age is noted and the search for innovative solutions based on the combination of modern psychological directions of helping the elderly and the latest technical achievements using artificial intelligence is suggested. Attention is focused on the fact that in the process of developing modern technical means aimed at helping the elderly, it is mandatory to observe ethical and psychological principles, the list of which is proposed to be supplemented. In particular, it is emphasized that it is important not to adapt a person to the requirements of electronics, but to teach electronic devices to "communicate" in human language and in a way that is convenient for people. Also, technical means should be available to different age categories of users equally, including the elderly. In the context of adult education, the preparation of elderly people to use personal electronic assistants - virtual assistants to overcome loneliness - is gaining relevance. The results of the discussion aimed at developing the readiness of the elderly to use electronic devices based on artificial intelligence are given. The needs of elderly people are highlighted, which should be taken into account when developing personal virtual assistants, including basic life and health needs, social and communicative needs, as well as needs for cognition, development and self-realization of the personality. It is concluded that training elderly people to use personal electronic assistants is an important component of modern adult education and an essential step for the psychological support of a large part of elderly citizens who have the right for a full life and self-realization in society. У статті актуалізується проблема самотності у літньому віці, висвітлюються її причини, серед яких втрата подружжя, близьких і друзів. Наводяться статистичні дані щодо негативного впливу самотності на фізіологічні та психологічні зміни особистості. Після завершення трудової діяльності людина має право на гідне життя, однак ані власні діти, ані держава наразі не надають потрібної уваги людям літнього віку. Аналізуються результати дослідження уявлень літніх людей про «ідеальну модель старості» у Польщі та Україні і виокремлюються 4 найбільш типові - проживання з дітьми; проживання в спеціалізованих закладах; самостійне проживання та комбінована модель. Обґрунтовується припущення, що прагнення до самостійного проживання і незалежності може бути причиною зростання кількості літніх людей, які переживають самотність. Констатується недостатній рівень розв`язання проблеми самотності в літньому віці та пропонується пошук інноваційних рішень на основі поєднання сучасних психологічних напрямів допомоги літнім людям та новітніх технічних досягнень з використанням штучного інтелекту. Акцентується увага на тому, що під час розробки сучасних технічних засобів, спрямованих на допомогу літнім людям, обов'язковим є дотримання етико-психологічних принципів, список яких пропонується доповнити. Зокрема наголошується, що важливо не підлаштовувати людину під вимоги електроніки, а навчити електронні пристрої «спілкуватися» людською мовою та зручним для людей способом. Також технічні засоби мають бути доступні різновіковим категоріям користувачів рівною мірою, зокрема для літніх людей. У контексті освіти дорослих набуває актуальності підготовка літніх людей до використання персональних електронних асистентів – віртуальних помічників для подолання самотності. Наводяться результати дискусії, спрямованої на розвиток готовності людей літнього віку до використання електронних пристроїв на основі штучного інтелекту. Виокремлюються потреби людей літнього віку, які мають бути враховані при розробці персональних віртуальних помічників, серед яких базові потреби життя та здоров`я, соціально-комунікативні потреби, а також потреби пізнання, розвитку та самореалізації особистості. Робиться висновок про те, що підготовка літніх людей до використання персональних електронних асистентів є важливою складовою сучасної освіти дорослих і суттєвим кроком для психологічної підтримки значної частини літніх громадян, які мають право на повноцінне життя та самореалізацію в соціумі. |
|
Publisher |
Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
|
|
Date |
2022-09-29
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article рецензируемая статья рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4923
10.33407/itlt.v90i4.4923 |
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol. 90 No. 4 (2022); 191-203
Информационные технологии и средства обучения; Том 90 № 4 (2022); 191-203 Інформаційні технології і засоби навчання; Том 90 № 4 (2022); 191-203 Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 90 ##issue.no## 4 (2022); 191-203 2076-8184 10.33407/itlt.v90i4 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4923/2052
|
|
Rights |
Copyright (c) 2022 Едуард Олександрович Помиткін, Любов Віталіївна Помиткіна
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|