Record Details

Development of Finance Students’ Professional Culture in Ukrainian Colleges

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/731960/
https://jecs.pl/index.php/jecs/article/view/1451
 
Title Development of Finance Students’ Professional Culture in Ukrainian Colleges
Розвиток професійної культури студентів-фінансистів у коледжах України
 
Creator Petrenko, L.M.
Pilevych, Oksana A.
Zelikovska, O.
Doronina, N.
Kupriyevych, Viktoriya
Bilanych, H.
Solovey, N.
Isaieva, S.
Selesen, H.
 
Subject 303 Methods of the social sciences
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description Aim. The purpose of the research is to develop and substantiate a theoretical model for the formation of a professional culture of finance students.
Methods. The authors used a set of interrelated methods: comparative analysis, comparison and synthesis, appropriate for modelling professional culture as a pedagogical phenomenon, and functional-structural analysis for systematisation of the stages of building the professional culture. A theoretical model of professional culture has been designed and validated. This model consolidates research from studies of motivation, cognitive sciences, organisational behaviour, and values in educational and financial institutions and lays the foundations of finance students’ professional culture formation methodology.
Results. The obtained results showed positive dynamics in the formation components (motivational, creative, organisational and axiological) of the theoretic model of professional culture development. Our findings confirmed that the cultural and educational environment encourages students’ engagement in learning, boosts the development of their motivational and semantic sphere, ensuring the implementation of individual learning trajectories.
Conclusion. The complex of methods implemented evidences the educational, cultural, and innovative potential of the college for training and students’ personal and rofessional development. The structure of the professional culture development model for finance students has driven a reconsideration of the content of their professional training, generation and dissemination of novel methods and technologies.
Practical implementation. The research has resulted in changes to the vocational training programmes for college finance students, the introduction of teaching methods for professional disciplines that proved their efficiency, and development of cooperation with banking institutions, financial and insurance companies.
Ціль. Мета дослідження – розробити та обґрунтувати теоретичну модель формування професійної культури студентів-фінансистів.
Методи. Автори використали комплекс взаємопов’язаних методів: порівняльного аналізу, порівняння та синтезу, придатних для моделювання професійної культури як педагогічного явища, та функціонально-структурного аналізу для систематизації етапів формування професійної культури. Розроблено та обґрунтовано теоретичну модель професійної культури. Ця модель об’єднує дослідження мотивації, когнітивних наук, організаційної поведінки та цінностей в освітніх і фінансових установах і закладає основи методології формування професійної культури студентів-фінансистів.
Результати. Отримані результати показали позитивну динаміку у формуванні компонентів (мотиваційного, креативного, організаційного та аксіологічного) теоретичної моделі розвитку професійної культури. Отримані нами результати підтвердили, що культурно-освітнє середовище сприяє залученню учнів до навчання, стимулює розвиток їхньої мотиваційно-смислової сфери, забезпечуючи реалізація індивідуальних траєкторій навчання.
Висновок. Комплекс реалізованих методів свідчить про освітній, культурний та інноваційний потенціал коледжу для навчання та особистісно-професійного розвитку студентів. Структура моделі розвитку професійної культури студентів-фінансистів спонукала до перегляду змісту їхньої професійної підготовки, створення та поширення нових методів і технологій.
Практична реалізація. Результатом дослідження стали зміни до програм професійної підготовки студентів фінансового коледжу, впровадження методик викладання фахових дисциплін, які підтвердили свою ефективність, розвиток співпраці з банківськими установами, фінансовими та страховими компаніями.
 
Publisher Pro Scientia Publica Foundation
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/731960/1/JECS_2_2022_417_430.pdf
- Petrenko, L.M. (orcid.org/0000-0002-7604-7273 <http://orcid.org/0000-0002-7604-7273>), Pilevych, Oksana A. (orcid.org/0000-0001-9490-5254 <http://orcid.org/0000-0001-9490-5254>), Zelikovska, O. (orcid.org/0000-0002-6559-9101 <http://orcid.org/0000-0002-6559-9101>), Doronina, N. (orcid.org/0000-0002-6834-725X <http://orcid.org/0000-0002-6834-725X>), Kupriyevych, Viktoriya (orcid.org/0000-0002-8196-8309 <http://orcid.org/0000-0002-8196-8309>), Bilanych, H. (orcid.org/0000-0003-1115-6425 <http://orcid.org/0000-0003-1115-6425>), Solovey, N. (orcid.org/0000-0003-3100-8630 <http://orcid.org/0000-0003-3100-8630>), Isaieva, S. (orcid.org/0000-0003-4641-0534 <http://orcid.org/0000-0003-4641-0534>) and Selesen, H. (orcid.org/0000-0002-0375-6394 <http://orcid.org/0000-0002-0375-6394>) (2022) Development of Finance Students’ Professional Culture in Ukrainian Colleges Journal of Education Culture and Society, 2 (13). pp. 417-429. ISSN 2081-1640