Біографічні відомості Бориса Грінченка чи його нестримний потяг до знань
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/731938/
https://sci-conf.com.ua/xv-mizhnarodna-naukovo-praktichna-konferentsiya-science-innovations-and-education-problems-and-prospects-21-23-09-2022-tokio-yaponiya-arhiv/ |
|
Title |
Біографічні відомості Бориса Грінченка чи його нестримний потяг до знань
Biographical information of Borys Grinchenko or his unstoppable desire for knowledge |
|
Creator |
Шевченко, Світлана Миколаївна
|
|
Subject |
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
92 Biographical studies. Genealogy. Heraldry. Flags |
|
Description |
У тезах подано аналіз біографічні відомості видатного діяча української духовної культури Бориса Грінченка та науково-популярні студії з педагогіки ученого, його підручників для молодших школярів. Головна увага зосереджена на з’ясуванні українознавчої основи та її значення в системі національної освіти. Борис Грінченко головною метою свого життя вважав пробудження національної самосвідомості. Продовжуючи кращі традиції педагогічної думки на Україні щодо написання підручників, Борис Грінченко творчо осмислює зроблене своїми попередниками, зокрема “Буквар” Т. Шевченка, підручники П. Куліша і, використавши власний практичний досвід вчительської роботи, створює навчальні підручники для початкової школи “Буквар” і “Рідне слово. Українську читанку”. Загальнокультурні, психологічні та методичні аспекти навчання рідної мови найбільше представлені в педагогічній спадщині Бориса Грінченка. Він наголошував, що тільки бездоганне володіння мовою дає дитині засоби для глибокого осягнення дійсності, для виховання і розвитку в педагогічному процесі. Створені ним підручники були продовженням традицій української національно-освітньої думки, де домінуюче значення має світоглядний, етичний та естетичний потенціал народної творчості, етнопедагогіки, народознавства.
The thesis presents biographical information of the outstanding figure of Ukrainian spiritual culture Boris Grinchenko and popular science studios on the pedagogy of the scientist, his textbooks for junior schoolchildren. The main attention is focused on clarifying the basis of Ukrainian studies and its significance in the system of national education. Boris Grinchenko considered the awakening of national consciousness to be the main goal of his life. Continuing the best traditions of pedagogical thought in Ukraine about writing textbooks, Boris Grinchenko creatively comprehends what was done by his predecessors, in particular T. Shevchenko's "Primer", P. Kulish's textbooks and, using his own practical experience as a teacher, creates textbooks for elementary school "Primer" and native word. Ukrainian Reading”. The general cultural, psychological and methodological aspects of teaching the native language are most represented in the pedagogical legacy of Boris Grinchenko. He noted that only an impeccable command of the language gives the child the means for a deep understanding of reality, for education and development in the pedagogical process. The textbooks he created were a continuation of the traditions of Ukrainian national-educational thought, where the ideological, moral and aesthetic potential of folk art, ethnopedagogy, and ethnology is of dominant importance. |
|
Publisher |
CPN Publishing Group
|
|
Date |
2022
|
|
Type |
Book Section
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/731938/1/%D0%A2%D0%B5%D0%B7%D0%B8_%D0%A8%D0%B5%D0%B2%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%A1.%D0%9C._SCIENCE-INNOVATIONS-AND-EDUCATION-PROBLEMS-AND-PROSPECTS-21-23.09.22-189-197.pdf
- Шевченко, Світлана Миколаївна (orcid.org/0000-0002-0432-8893 <http://orcid.org/0000-0002-0432-8893>) (2022) Biographical information of Borys Grinchenko or his unstoppable desire for knowledge In: The 15th International scientific and practical conference “Science, innovations and education: problems and prospects” (September 21-23, 2022) CPN Publishing Group, c. Tokyo, Japan, pp. 189-197. ISBN 978-4-9783419-3-8 |
|