Record Details

Економічні передумови запровадження державно-приватного партнерства у сфері професійної освіти в Україні

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/731887/
https://jrnls.ivet.edu.ua/index.php/1/article/view/719
10.32835/2707-3092.2022.24.101-110
 
Title Економічні передумови запровадження державно-приватного партнерства у сфері професійної освіти в Україні
Economic preconditions for the introduction of public-private partnership in the field of vocational education in Ukraine
 
Creator Попова, Валентина Вікторівна
 
Subject 33 Economics. Economic science
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description Актуальність: дослідження економічних передумов підготовки кваліфікованих фахівців є необхідною передумовою комплексного запровадження національної політики державно-приватного партнерства.
Мета: окреслення економічних передумов запровадження державно-приватного партнерства у сфері професійної (професійно-технічної) освіти в Україні.
Методи: теоретичні, статистичні, макроекономічного, порівняльного і ретроспективного аналізу, приведення рядів динаміки до єдиних цін.
Результати: проаналізовано взаємозв'язок змін кількісних і видаткових параметрів в натуральних і єдиних цінах з визначенням реальних економічних передумов запровадження державно-приватного партнерства в галузі професійної освіти; виявлено щільний зв'язок цих передумов з макроекономічними параметрами станом української економіки та її інституційним середовищем; окреслено ті недоліки видаткової політики, які спричинили негативні тенденції в цій освітній галузі; обґрунтовано необхідність переорієнтації інституційних змін на сприяння приватному підприємництву, як першочергового завдання для створення гідних передумов спрямування людського капіталу на розвиток національної економіки.
Висновки: встановлено причини парадоксальної невідповідності кількісних показників і фінансування галузі професійної освіти – суб'єктивні (пов'язані з ціновим чинником) і об'єктивні (пов'язані з відсутністю інституційного стимулювання підприємництва до налагоджування державно-приватного партнерства).
Relevance: the study of economic preconditions for the training of qualified specialists is a necessary prerequisite for the comprehensive implementation of the national policy of public-private partnership.
Purpose: to outline the economic preconditions for the introduction of public-private partnerships in the field of vocational (technical) education in Ukraine.
Methods: theoretical, statistical, macroeconomic, comparative, and retrospective analysis, reduction of time series to uniform prices
Results: the interrelation of changes in quantitative and expenditure parameters in physical and uniform prices with the definition of real economic preconditions for the introduction of public-private partnership in the field of vocational education is analyzed; the close connection of these preconditions with macroeconomic parameters of the state of the Ukrainian economy and its institutional environment is revealed; the shortcomings of the expenditure policy that caused negative trends in this field of education are outlined; the necessity of reorientation of institutional changes to the promotion of private enterprise as a priority task for creating decent preconditions for directing human capital to the development of the national economy is substantiated.
Conclusions: it is proved that the paradoxical discrepancy between quantitative indicators and funding for vocational education has subjective sources related to the price factor, and objective, related to the lack of institutional incentives for entrepreneurship to establish public-private partnerships.
 
Publisher Інститут професійної освіти НАПН України
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
text
 
Language uk
uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/731887/2/ECONOMIC%20PRECONDITIONS%20.pdf
http://lib.iitta.gov.ua/731887/3/%D0%95%D0%9A%D0%9E%D0%9D%D0%9E%D0%9C%D0%86%D0%A7%D0%9D%D0%86%20%D0%9F%D0%95%D0%A0%D0%95%D0%94%D0%A3%D0%9C%D0%9E%D0%92%D0%98%20.pdf
- Попова, Валентина Вікторівна (orcid.org/0000-0001-8931-8880 <http://orcid.org/0000-0001-8931-8880>) (2022) Economic preconditions for the introduction of public-private partnership in the field of vocational education in Ukraine Наукове фахове видання «Професійна педагогіка», 1 (24). pp. 101-110. ISSN 2707-3092
10.32835/2707-3092.2022.24.101-110
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32835/2707-3092.2022.24.101-110