Record Details

Інтерактивні форми й методи підготовки майбутніх фахівців до підприємницької діяльності

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/731901/
https://jrnls.ivet.edu.ua/index.php/1/article/view/720
 
Title Інтерактивні форми й методи підготовки майбутніх фахівців до підприємницької діяльності
Interactive forms and methods of preparation of future specialists for entrepreneurial activity
 
Creator Гриценок, І.А.
Єршова, Людмила Михайлівна
 
Subject 377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description Реферат:
Актуальність: виклики сучасного інформаційного суспільства та інтенсивний розвиток в Україні малого бізнесу детермінували проблему вдосконалення підходів до вибору форм і методів розвитку умінь і навичок, необхідних майбутнім фахівцям для відкриття й успішного ведення власної справи. Мета: виявити й охарактеризувати найбільш ефективні форми й методи підготовки майбутніх фахівців до підприємницької діяльності в умовах активного розвитку інформаційного суспільства й малого бізнесу.
Методи: аналіз і узагальнення наукових, навчальних та виробничо-практичних джерел – для вивчення змісту та особливостей використання в закладах професійної освіти сучасних інтерактивних форм і методів навчання; вивчення аналітичних звітів закладів професійної (професійно-технічної) освіти про результати інноваційної освітньої діяльності всеукраїнського рівня з дослідження проблеми готовності учнівської молоді до підприємницької діяльності – для виявлення найбільш ефективних форм і методів розвитку підприємницької компетентності майбутніх кваліфікованих робітників.
Результати: на основні аналізу наукових, навчальних та виробничо-практичних джерел узагальнено й охарактеризовано сучасні інтерактивні форми й методи розвитку підприємницької компетентності майбутніх фахівців; на основі вивчення аналітичних звітів закладів професійної освіти про результати інноваційної освітньої діяльності всеукраїнського рівня з дослідження проблеми готовності учнівської молоді до підприємницької діяльності виявлено форми й методи, найбільш зручні та ефективні в умовах дистанційного та змішаного навчання; сформульовано рекомендації щодо підвищення ефективності підготовки майбутніх фахівців до реалізації підприємницької діяльності умовах активного розвитку інформаційного суспільства й малого бізнесу.
Висновки: в сучасних умовах кардинально змінилися вимоги до якості і самого процесу підготовки майбутніх підприємців (оскільки отримані знання швидко застарівають, актуалізується завдання формування компетентностей, необхідних для безперервного саморозвитку і самовдосконалення фахівців динамічної і досить ризикованої підприємницької діяльності); педагогічною наукою акумульовано великий арсенал інтерактивних
форм і методів роботи, що можуть бути використані у процесі розвитку підприємницької компетентності майбутніх кваліфікованих робітників (дискусійні – діалог, групова дискусія, розбір практичних ситуацій; ігрові –
дидактичні, творчі, ділові, рольові, організаційно-діяльнісні; тренінгові – комунікативні, сенситивні, спрямовані на формування образної і логічної сфер свідомості); охарактеризовані форми й методи підвищують ефективність підготовки майбутніх фахівців до підприємницької діяльності (можуть використовуватися в дистанційній і змішаній формі здобуття освіти; сприяють формування цифрової культури майбутніх фахівців, навичок
життя й діяльності в умовах цифрового суспільства і цифрової економіки; позитивно впливають на пробудження в учнівської молоді інтересу до навчання; покращують засвоєння навчального матеріалу; готують до роботи в команді; дають змогу отримати певний досвід підприємницької діяльності; виховують повагу до права кожного на свободу слова тощо); основними критеріями ефективності їх застосування є здатність особистості до економного використання власних ресурсів (інтелектуальних, часових, фізичних, емоційних), наявність актуальних знань про особистість та підприємницьку діяльність, розвинені навички самоменеджменту, здатність працювати в команді, сформована готовність до продукування, самопрезентації та реалізації бізнес-ідей, а в перспективі – забезпечення успішного ведення власного бізнесу.
Abstract
Relevance: the challenges of the modern information society and the intensive development of small business in Ukraine have determined the problem of improving approaches to choosing forms and methods of developing skills needed for future professionals to open and successfully run their own business. Purpose: to identify and characterize the most effective forms and methods of training future professionals for entrepreneurship in the conditions of active development of the information society and small business. Methods: analysis and generalization of scientific, educational and industrial-practical sources – to study the content and features of the use of modern interactive forms and methods of teaching in vocational education institutions; study of analytical reports of vocational (professional-technical) education institutions on the results of innovative educational activities at the national level to explore the problem of readiness of student youth for entrepreneurship – to identify the most effective forms and methods of developing entrepreneurial competence of future skilled workers. Results: on the basis of the analysis of scientific, educational and industrial-practical sources, modern interactive forms and methods of development of entrepreneurial competence of future specialists are generalized and characterized; based on the study of vocational education institutions’ analytical reports on the results of innovative educational activities at the national level to explore the problem of readiness of student youth for entrepreneurship, forms and methods (the most convenient and effective in distance and blended learning) are identified; recommendations have
been formulated to increase the efficiency of training future specialists for the implementation of entrepreneurial activity
in the conditions of active development of the information society and small business.
Conclusions: in modern conditions, the requirements for quality and the process of training future entrepreneurs have changed dramatically (because the acquired knowledge is rapidly becoming obsolete, the task of forming the competencies necessary for continuous self-development and self-improvement of specialists of dynamic and rather risky business activity is actualized); pedagogical science has accumulated a large arsenal of interactive forms and methods of work that can be used in the development of entrepreneurial competence of future skilled workers (discussion – dialogue, group discussion, analysis of practical situations; games – didactic, creative, business, role, organizational and activity; training; – communicative, sensitive, aimed at forming figurative and logical spheres of consciousness); the characterized forms and methods increase the effectiveness of training future professionals for entrepreneurship (can be used in distance and mixed form of education; promote the formation of digital culture of future professionals, skills of life and activity in the conditions of digital society and digital economy; positively affect the awakening of student interest to study; improve the assimilation of educational material; prepare for teamwork, give the opportunity to gain some experience of entrepreneurship; cultivate respect for the right of everyone to freedom of speech, etc.); the main criteria for their effectiveness are the ability of individuals to economically use their own resources (intellectual, temporal, physical, emotional), the availability of relevant knowledge about personality and entrepreneurship, developed self-management skills, ability to work in a team, the formed readiness to produce, present and implement businessideas, and in the long run – ensuring the success of running own business.
 
Publisher Інститут професійної освіти НАПН України
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/731901/1/%D0%93%D1%80%D0%B8%D1%86%D0%B5%D0%BD%D0%BE%D0%BA_%D0%84%D1%80%D1%88%D0%BE%D0%B2%D0%B0_%D0%86%D0%BD%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%BD%D1%96%20%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B8%20%D0%B9%20%D0%BC%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D0%B8%20%D0%BF%D1%96%D0%B4%D0%B3%D0%BE%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%BA%D0%B8.pdf
- Гриценок, І.А. (orcid.org/0000-0003-0317-3620 <http://orcid.org/0000-0003-0317-3620>) and Єршова, Людмила Михайлівна (orcid.org/0000-0002-2346-5842 <http://orcid.org/0000-0002-2346-5842>) (2022) Interactive forms and methods of preparation of future specialists for entrepreneurial activity Професійна педагогіка, 1 (24). pp. 81-90. ISSN 2707-3092