Record Details

Методика розвитку підприємницької активності учнівської молоді засобами проєктної діяльності

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/731900/
http://snman.science/index.php/sn/article/view/117
 
Title Методика розвитку підприємницької активності учнівської молоді засобами проєктної діяльності
Methodology of development of entrepreneurial activity of student youth by means of project activity
 
Creator Гриценок, І.А.
 
Subject 377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description У статті схарактеризовано і систематизовано методику розвитку підприємницької активності учнівської молоді засобами проєктної діяльності в закладах професійної (професійно-технічної) освіти (П(ПТ)О). Виявлено принципи цієї методики: принцип цілепокладання; принцип професійної спрямованості; принцип інтегративності; принцип додатковості; принцип креативності; принцип свободи вибору. Визначено поняття «методика» та її зміст у п’яти аспектах (цільовому, мотиваційно-стимулюючому,
когнітивно-оперативному, змістово‑процесуальному й аналітико-результативному). Схарактеризовано кожен з етапів, під час яких вирішується певне коло завдань, що зумовлює вибір засобів, методів впливу, форм організації діяльності. Визначено поняття «підприємницька активність». Розглянуто принципово нові можливості самостійного створення робочих місць для учнівської молоді та для інших. Визначено структуру, зміст, компоненти, форми, методи і педагогічні засоби професійної підготовки, які сприятимуть розвитку підприємницької активності учнівської молоді закладів П(ПТ)О. Висвітлено нові вимоги ринку праці та роботодавців (стейкхолдерів) до професійної підготовки кваліфікованих робітників. Проаналізовано доцільність використання компетентнісного підходу, що сприяє розвитку свідомого ставлення особистості до свого професійного життя (діяльності) і молодіжного підприємництва; розвитку
інтелектуальних, спеціальних і загальнокультурних знань, умінь учнівської молоді з питань технології проєктування, генерування ідей для проєктів та управління проєктами. Виявлено компоненти освітнього процесу, що впливають на розвиток підприємницької активності. Розроблено сукупність педагогічних умов, що сприяє розвитку підприємницької активності учнівської молоді закладів П(ПТ)О під час професійної підготовки в цих закладах освіти. Висвітлено питання щодо професійної підготовки учнівської молоді
як важливого аспекту швидкого реагування на зміни запитів ринку праці. Формування і розвиток підприємницької активності учнівської молоді закладів П(ПТ)О є виконанням соціального замовлення, в якому в ролі замовника виступає суспільство (в т. ч. і сам учень).
The article characterizes and systematizes the methodology of development of entrepreneurial activity of student youth by means of project activities in institutions of professional (vocational) education. The principles of this technique are revealed: the principle of goal setting; the principle of professional orientation; the principle of integrativity; principle of additionality; the principle of creativity; the principle of freedom of choice. The concept of “methodology” and its content in five aspects(target, motivation-stimulating, cognitive-operational, content-process and analytical-effective) is given. Each of the stages during which a certain range of tasks is solved is determined, which determines the choice of means, methods of influence, forms of organization of activity. The definition of what is entrepreneurial activity. Fundamentally new opportunities for self-creation of jobs for young students and others are considered. The structure, content, components, forms, methods and pedagogical means of theoretical and industrial training are determined, which will promote the development of entrepreneurial activity of student
youth of P (PT) O institutions. New requirements of the labor market and employers (stakeholders) for the training of
skilled workers are highlighted. The expediency of using the competence approach, which promotes the development of a conscious attitude of the individual to his professional life (activity) and youth entrepreneurship; development of intellectual, special and general cultural knowledge and skills of student youth on the issues of design technology, generation of ideas for projects and project management. The components of the educational process that affect the development of entrepreneurial activity are identified. A set of pedagogical conditions has been developed that promotes the development of entrepreneurial activity of student youth of P (PT) O institutions during vocational training in vocational (vocational) education institutions. The issues of professional training of student youth as an important aspect of rapid response to changes in labor market demands are highlighted. The formation and development of entrepreneurial activity of student youth of vocational (vocational) education institutions is the implementation of a social order, in which the role of the customer is society, including the student himself.
 
Publisher Національний центр «Мала академія наук України»
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/731900/1/%D0%9D%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D1%96%20%D0%B7%D0%B0%D0%BF%D0%B8%D1%81%D0%BA%D0%B8_%D0%9C%D0%B0%D0%BB%D0%BE%D1%97%20%D0%B0%D0%BA%D0%B0%D0%B4%D0%B5%D0%BC%D1%96%D1%97%20%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA_%D0%9C%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D0%BA%D0%B0%20%D1%80%D0%BE%D0%B7%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%BA%D1%83_%D0%BF%D1%96%D0%B4%D0%BF%D1%80%D0%B8%D1%94%D0%BC%D0%BD%D0%B8%D1%86%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D1%97%20%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96.pdf
- Гриценок, І.А. (orcid.org/0000-0003-0317-3620 <http://orcid.org/0000-0003-0317-3620>) (2022) Methodology of development of entrepreneurial activity of student youth by means of project activity Наукові записки Малої академії наук, 2 (24). pp. 19-27. ISSN 2618-0529