Зарубіжний досвід реалізації дидактичної функції системи завдань підручника географії
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/731886/
https://undip.org.ua/library/problemy-suchasnoho-pidruchnyka-navchalno-metodychne-zabezpechennia-osvitnoho-protsesu-v-umovakh-voiennoho-chasu-zbirnyk-tez-dopovidey/ |
|
Title |
Зарубіжний досвід реалізації дидактичної функції системи завдань підручника географії
Foreign experience of the didactic function implementation of the system of tasks in the geography textbook |
|
Creator |
Науменко, С.О.
|
|
Subject |
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education 91 Geography. Exploration of the Earth and of individual countries. Travel. Regional geography |
|
Description |
У тезах висвітлено зарубіжний досвід реалізації дидактичної функції системи завдань підручника географії. Зокрема, окреслено роль запитань і завдань у підручниках географії для (1) оцінювання процесу отримання учнями знань, вмінь і навичок та надання їм можливості здійснювати самооцінювання; (2) набуття і застосування компетенцій; (3) підготовки учня до самостійного способу життя й самореалізації; (4) розвитку в учнів просторового мислення. Виявлено, що деякі зарубіжні дослідники робили висновки щодо інноваційного і практичного вимірів навчальної програми на підставі аналізу підручників географії для закладів загальної середньої освіти, зокрема запитань і завдань, які в них містилися.
The abstracts highlight the foreign experience as to the implementing of the didactic function of the system of tasks in the geography textbook. In particular, the role of questions and tasks in geography textbooks is outlined for (1) assessing the process of students' acquisition of knowledge, skills, along with providing an opportunity to self-assess; (2) acquisition and application of competencies; (3) preparing the student for an independent way of life and self-realization; (4) development of students' spatial thinking. It was revealed that some foreign researchers drew their conclusions about the innovative and practical dimensions of the curriculum based on the analysis of geography textbooks for general secondary education institutions, in particular the questions and tasks contained in them. |
|
Publisher |
Педагогічна думка
|
|
Date |
2022
|
|
Type |
Book Section
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/731886/1/PSP_tezy_2022-300-304.pdf
- Науменко, С.О. (orcid.org/0000-0002-8279-4427 <http://orcid.org/0000-0002-8279-4427>) (2022) Foreign experience of the didactic function implementation of the system of tasks in the geography textbook In: Проблеми сучасного підручника: навчально-методичне забезпечення освітнього процесу в умовах воєнного часу : збірник тез доповідей Міжнародної науково-практичної конференції (14 вересня 2022 р., м. Київ) Педагогічна думка, м. Київ, Україна, pp. 299-303. ISBN 978-966-644-616-2 |
|