Методика реалізації змісту технологічної освіти в гімназії
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/731695/
https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/201 |
|
Title |
Методика реалізації змісту технологічної освіти в гімназії
Methods of implementing the content of technological education in the gymnasium |
|
Creator |
Tarara, Anatolii
Sushko, Inna |
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
У статті висвітлено особливості розроблення методики реалізації змісту технологічної освіти в гімназії. Розроблено методику формування в учнів базових понять технологічної освіти, теорії і практики технічної творчості учнів: «творчість», «творча діяльність», «етапи творчої діяльності», «проєкт», «проєктування», «конструювання», «ескіз». У статті означено зміст технологічної освіти в гімназії, що має важливе значення для формування проєктно – технологічної компетентності, розвитку творчих технічних здібностей учнів. Запропоновано найбільш доцільну сукупність етапів створення виробів учнями гімназії та найбільш ефективний зміст їхньої діяльності на етапах проєктування і конструювання виробу. Ці етапи визначено як два, незалежні один від одного, процеси, які містять в собі специфічні, властиві тільки їм творчі дії та операції учнів. При цьому наголошено, що чіткої, яскраво вираженої «межі» (переходу) між ними не існує.
The article highlights the features of developing methods for implementing the content of technological education in the gymnasium. A method of forming students' basic concepts of technological education, theory and practice of technical creativity of students: "creativity", "creative activity", "stages of creative activity", "project", "design", "design", "sketch". The article defines the content of technological education in the gymnasium, which is important for the formation of project - technological competence, the development of creative technical abilities of students. The most expedient set of stages of creation of products by students of gymnasium and the most effective maintenance of their activity at stages of designing and designing of a product have been offered. These stages are defined as two, independent of each other, processes that contain specific, unique creative actions and operations of students. It is emphasized that there is no clear, pronounced "boundary" (transition) between them. |
|
Publisher |
Інститут педагогіки Національної академії педагогічних наук України
|
|
Date |
2022
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
text |
|
Language |
uk
en |
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/731695/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%9F%D0%A1%D0%9F%202022.pdf
http://lib.iitta.gov.ua/731695/2/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%9F%D0%A1%D0%9F%202022%20%28%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D0%B4%29.pdf - Tarara, Anatolii (orcid.org/0000-0001-7517-0651 <http://orcid.org/0000-0001-7517-0651>) and Sushko, Inna (orcid.org/0000-0002-1905-192X <http://orcid.org/0000-0002-1905-192X>) (2022) Methods of implementing the content of technological education in the gymnasium Проблеми сучасного підручника (28). pp. 177-190. ISSN 2411-1309 |
|