Record Details

Агресія та конфліктність у взаєминах учасників освітнього процесу

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/728856/
10.36074/grail-of-science.07.05.2021.092
 
Title Агресія та конфліктність у взаєминах учасників освітнього процесу
Aggression and conflict in the relationships of participants in the educational process
 
Creator Панок, Віталій Григорович
Лунченко, Надія Вікторівна
Сосновенко, Н.В.
Панок, Ірина Віталіївна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
373 Kinds of school providing general education
 
Description Агресивна поведінка і конфлікти між учасниками освітнього процесу – розповсюджені соціально-психологічні явища, які характерні для багатьох закладів освіти і які суттєво впливають на освітній процес.
У цій статті автори досліджують конфліктні явища в середовищі учнів, між учнями і вчителями, учнями і адміністрацією та батьками, в середовищі вчителів, вчителів і адміністрацією, вчителями і батьками. Дослідження проводилось шляхом опитування учнів і вчителів.
Одержані результати дозволили авторам зробити висновок про те, що агресивна поведінка є поширеною практикою у спілкуванні учнів між собою, а також педагогів з учнями, що не сприяє створенню позитивної емоційної атмосфери у закладі освіти та знижує авторитет педагогів в очах учнів.
Більше двох третин опитаних відмітили, що конфлікти в учнівському середовищі відбуваються часто або час від часу. При цьому педагоги схильні перебільшувати свою оцінку.
Автори наголошують, що агресивні форми міжособистісного спілкування усе ще є широко розповсюдженими у закладах освіти і сприймаються багатьма учасниками як норма, що відповідає змісту їх соціальних ролей.
Aggressive behavior and conflicts between participants in the educational process – common socio-psychological phenomena that are characteristic of many educational institutions and that significantly affect the educational process. In this article, the authors explore the conflict among students, between students and teachers, students and administration and parents, among teachers, teachers and administration, teachers and parents.
The research was conducted by interviewing students and teachers. The results allowed the authors to conclude that aggressive behavior is a common practice in communication between students and between teachers and students, which does not contribute to creating a positive emotional atmosphere in the institution and reduces the authority of teachers in the eyes of students.
More than two-thirds of respondents noted that conflicts in the student environment occur frequently or from time to time. At the same time, teachers are inclined exaggerate your assessment.
The authors emphasize that aggressive forms of interpersonal communication are still widespread in educational institutions and are perceived by many participants as a norm that corresponds to the content of their social roles.
 
Publisher Друкарня ФОП Гуляєва В.М.
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/728856/2/12321-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-21876-1-10-20210517%20%282%29.pdf
- Панок, Віталій Григорович (orcid.org/0000-0003-1421-0554 <http://orcid.org/0000-0003-1421-0554>), Лунченко, Надія Вікторівна (orcid.org/0000-0002-4926-7115 <http://orcid.org/0000-0002-4926-7115>), Сосновенко, Н.В. (orcid.org/0000-0002-5029-679X <http://orcid.org/0000-0002-5029-679X>) and Панок, Ірина Віталіївна (2021) Aggression and conflict in the relationships of participants in the educational process Грааль науки : за матеріалами I Міжнародної науково - практичної конференції «Globalization of scientific knowledge: international cooperation and integration of sciences», 4. pp. 493-501. ISSN 978-1-63848-591-9
10.36074/grail-of-science.07.05.2021.092
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.36074/grail-of-science.07.05.2021.092