Record Details

Group learning activities as a condition of implementing competence-based approach to students’ inorganic chemistry teaching at university

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/731794/
https://chemistry-vestnik.ksu.kz/apart/2020-98-2/15.pdf
10.31489/2020Ch2/122-131
 
Title Group learning activities as a condition of implementing competence-based approach to students’ inorganic chemistry teaching at university
Групова навчальна діяльність як умова реалізації компетентнісного підходу у навчанні неорганічної хімії студентів університету
 
Creator Yaroshenko, O.G.
Blazhko, O.A.
Blazhko, A.V.
Korshevniuk, T.V.
 
Subject 001.89 Organization of science and scientific work
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description The article presents the results of experimental testing the effectiveness of group learning activities of students at Inorganic Chemistry laboratory classes. The future teachers had their classes according to a technique based on research paper analysis findings with due account for practice of implementing the concept of group educational activity of senior pupils in Ukraine. The following issues were briefly addressed: special aspects of activities performed by group learning individuals; educational result of inorganic chemistry students presented in the form of general and special (occupational and subject) competences; preparation and order of laboratory classes for small groups of students as subjects. The order, course and results of the pedagogical experiment are presented. The results suggest that using the students' group learning activities is an effective tool for implementation of the competence-based approach to inorganic chemistry educational process, which contributes to lining-up the order and course of inorganic chemistry laboratory practicals. We wish to make a point that using group learning for actualization of the competence-based approach to learning chemistry of students requires certain methodological training of the faculty.
У статті наведено результати експериментальної перевірки ефективності групової навчальної діяльності студентів університету у процесі вивчення неорганічної хімії. Експериментальне навчання здійснювалось за технологією, обґрунтованою з урахуванням даних аналізу наукових праць та практики реалізації концепції групової навчальної діяльності школярів, що склалася в Україні. Технологією групового навчання студентів передбачено отримання освітніх результатів у вигляді загальних та спеціальних (професійних, предметних) компетентностей. Коротко описано підготовку та проведення лабораторних занять з неорганічної хімії, суб'єктами яких є малі групи студентів. Розкрито особливості діяльності групових суб'єктів навчання на лабораторних заняттях з навчальної дисципліни «Неорганічна хімія» у педагогічному університеті. Представлено організацію, перебіг та результати проведеного педагогічного експерименту. Основний висновок, зроблений на основі отриманих результатів, використання групової навчальної діяльності студентів університету є ефективною умовою реалізації компетентного підходу в освітньому процесі з неорганічної хімії. Навчання малими групами оптимізує організацію та проведення занять з неорганічної хімії, позитивно впливає на формування професійних компетентностей студентів. Зроблено також висновок про доцільність систематичного використання групової навчальної діяльності здобувачів вищої освіти на лабораторних заняттях з інших навчальних дисциплін. Наголошено, що використання групового навчання з метою реалізації компетентнісного підходу у хімічній освіті студентів вимагає від науково-педагогічних працівників певної методичної підготовки.
 
Publisher NLC “Karagandy University of the name of academician E.A. Buketov”
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/731794/2/15.pdf
- Yaroshenko, O.G. (orcid.org/0000-0003-1555-0526 <http://orcid.org/0000-0003-1555-0526>), Blazhko, O.A. (orcid.org/0000-0003-2632-9210 <http://orcid.org/0000-0003-2632-9210>), Blazhko, A.V. (orcid.org/0000-0003-1513-6712 <http://orcid.org/0000-0003-1513-6712>) and Korshevniuk, T.V. (orcid.org/0000-0003-0430-5808 <http://orcid.org/0000-0003-0430-5808>) (2020) Group learning activities as a condition of implementing competence-based approach to students’ inorganic chemistry teaching at university Bulletin of the Karaganda University. Chemistry series, 2 (98). pp. 122-131. ISSN 2663-4872
10.31489/2020Ch2/122-131
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.31489/2020Ch2/122-131