Record Details

Формування у молодших школярів початкових умінь встановлювати причиново-наслідкові зв’язки під час читання

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/731709/
https://go-vropejska.esclick.me/HOtgqvU2ldmu
 
Title Формування у молодших школярів початкових умінь встановлювати причиново-наслідкові зв’язки під час читання
The formation of elementary school children's ability to establish cause-and-effect relationships during reading
 
Creator Мартиненко, Валентина Олександрівна
 
Subject 373 Kinds of school providing general education
 
Description Розкрито методику формування у молодших школярів початкових умінь встановлювати причиново-наслідкові зв»язки як одного із важливих психологічних механізмів, який лежить в основі прогнозування. Висвітлено етапи формування зазначеного уміння, особливості його відпрацювання у 1-2 та 3-4 класах. Обгрунтовано доцільність практичного ознайомлення учнів 3-4 класів із підрядними сполучниками бо; тому що; тим що; через те що; так що та ін., які слугуватимуть для дітей своєрідними опорами-сигналами про наявність у тексті причиново-наслідкових зв’язків між подіями, вчинками персонажів, явищами, фактами у природі, у суспільних відносинах тощо.
Аnnotation
The method of formation of elementary school children's ability to establish cause-and-effect relationships as one of the important psychological mechanisms underlying forecasting is disclosed. The stages of formation of the specified skill, features of its practice in 1-2 and 3-4 grades are highlighted. The expediency of practical familiarization of students of 3-4 grades with subordinating conjunctions because; because; so that; because of; so that etc., which will serve for children as a kind of supports-signals about the existence of cause-and-effect relationships in the text between events, actions of characters, phenomena, facts in nature, in social relations, etc.
 
Publisher European Scientific Platform
 
Date 2022
 
Type Book Section
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/731709/1/8-26-PB%20%281%29-133-134.pdf
- Мартиненко, Валентина Олександрівна (orcid.org/0000-0001-6317-3492 <http://orcid.org/0000-0001-6317-3492>) (2022) The formation of elementary school children's ability to establish cause-and-effect relationships during reading In: The current state of development of world science: characteristics and features: collection of scientific papers «SCIENTIA» with Proceedings of the III International Scientific and Theoretical Conference, August 5, 2022. Lisbon, Portuguese Republic European Scientific Platform, c. Lisbon, Portugal, pp. 132-133. ISBN 979-8-88526-794-6