Формування у молодших школярів початкових умінь встановлювати причиново-наслідкові зв’язки під час читання
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/731709/
https://go-vropejska.esclick.me/HOtgqvU2ldmu |
|
Title |
Формування у молодших школярів початкових умінь встановлювати причиново-наслідкові зв’язки під час читання
The formation of elementary school children's ability to establish cause-and-effect relationships during reading |
|
Creator |
Мартиненко, Валентина Олександрівна
|
|
Subject |
373 Kinds of school providing general education
|
|
Description |
Розкрито методику формування у молодших школярів початкових умінь встановлювати причиново-наслідкові зв»язки як одного із важливих психологічних механізмів, який лежить в основі прогнозування. Висвітлено етапи формування зазначеного уміння, особливості його відпрацювання у 1-2 та 3-4 класах. Обгрунтовано доцільність практичного ознайомлення учнів 3-4 класів із підрядними сполучниками бо; тому що; тим що; через те що; так що та ін., які слугуватимуть для дітей своєрідними опорами-сигналами про наявність у тексті причиново-наслідкових зв’язків між подіями, вчинками персонажів, явищами, фактами у природі, у суспільних відносинах тощо.
Аnnotation The method of formation of elementary school children's ability to establish cause-and-effect relationships as one of the important psychological mechanisms underlying forecasting is disclosed. The stages of formation of the specified skill, features of its practice in 1-2 and 3-4 grades are highlighted. The expediency of practical familiarization of students of 3-4 grades with subordinating conjunctions because; because; so that; because of; so that etc., which will serve for children as a kind of supports-signals about the existence of cause-and-effect relationships in the text between events, actions of characters, phenomena, facts in nature, in social relations, etc. |
|
Publisher |
European Scientific Platform
|
|
Date |
2022
|
|
Type |
Book Section
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/731709/1/8-26-PB%20%281%29-133-134.pdf
- Мартиненко, Валентина Олександрівна (orcid.org/0000-0001-6317-3492 <http://orcid.org/0000-0001-6317-3492>) (2022) The formation of elementary school children's ability to establish cause-and-effect relationships during reading In: The current state of development of world science: characteristics and features: collection of scientific papers «SCIENTIA» with Proceedings of the III International Scientific and Theoretical Conference, August 5, 2022. Lisbon, Portuguese Republic European Scientific Platform, c. Lisbon, Portugal, pp. 132-133. ISBN 979-8-88526-794-6 |
|