Record Details

The innovative development of socialization of children with special educational needs on the intellectual disability example

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/731697/
http://www.magnanimitas.cz/ADALTA/110224/papers/A_17.pdf
 
Title The innovative development of socialization of children with special educational needs on the intellectual disability example
Інноваційний розвиток соціалізації дітей з особливими освітніми потребами на прикладі інтелектуальної недостатності
 
Creator Torop, Kristina
Yarmola, N.A.
Lytovchenko, Svitlana
Trykoz, Snizhana
Shevchenko, Vladimir
Kruhlyk, Oksana
 
Subject 376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description Of particular relevance are issues whose solution is aimed at preparing the individual for life in conditions of constant change, to provide opportunities for social development, full existence in society. At the same time, new parameters of the course of the socialization process are set, which put before the personality increased requirements for the formation of adequate models of its social behavior and system of values under the new circumstances, assimilation of social experience, adequate reproduction of social relations. The new conceptual foundations of social structure, as stated in the UN Declaration on Social Development, consist in the ability of modern society to develop based on tolerance, tolerance, condemnation of discrimination, respect for human diversity, equality of opportunity, solidarity, and security. These approaches are conditioned by the definition of the main goal of social development – the creation of “society for all”, which provides protection and full integration into society of all segments of the population, including persons with disabilities. This integration is based on the concept of a holistic approach, which opens the way to the realization of rights and opportunities for each person and, above all, provides equal access to quality education. The principle of accessibility, which is a leading principle in the holistic approach of modern social policy and is formulated based on respect for human rights, was stated in the UN General Assembly resolution of December 12, 1997 as a priority – the promotion of equal opportunities for people with disabilities. The aim and object of this article are to determine modern approaches to the socialization problem of children with special educational needs, the disclosure of new innovative technologies. Research methods: analysis of scientific literature, expert survey. Practical significance consists in studying the issues of further socialization of graduates with special needs after graduation from a special educational institution, development of new conceptual provisions to optimize the preparation of persons of this category for independent life in modern society. Keywords: children with special educational needs, education system, development strategy, child-centeredness, inclusive education.
Особливої ​​актуальності набувають питання, вирішення яких спрямоване на підготовку особистості до життя в умовах постійних змін, на забезпечення можливостей соціального розвитку, повноцінного існування в суспільстві. При цьому задаються нові параметри перебігу процесу соціалізації, які ставлять перед особистістю підвищені вимоги до формування адекватних моделей її соціальної поведінки та системи цінностей у нових обставинах, засвоєння соціального досвіду, адекватного відтворення. соціальних відносин. Нові концептуальні основи соціальної структури, як зазначено в Декларації ООН про соціальний розвиток, полягають у здатності сучасного суспільства розвиватися на основі толерантності, толерантності, засудження дискримінації, поваги до людської різноманітності, рівності можливостей, солідарності та безпеки. Ці підходи зумовлені визначенням головної мети суспільного розвитку – створення «суспільства для всіх», яке забезпечує захист та повну інтеграцію в суспільство всіх верств населення, в тому числі осіб з інвалідністю. Ця інтеграція базується на концепції цілісного підходу, який відкриває шлях до реалізації прав і можливостей для кожної людини і, насамперед, забезпечує рівний доступ до якісної освіти. Принцип доступності, який є провідним у цілісному підході сучасної соціальної політики і сформульований на основі поваги до прав людини, було визначено в резолюції Генеральної Асамблеї ООН від 12 грудня 1997 року як пріоритет – сприяння рівних можливостей для людей з інвалідністю. Метою та завданням даної статті є визначення сучасних підходів до проблеми соціалізації дітей з особливими освітніми потребами, розкриття нових інноваційних технологій. Методи дослідження: аналіз наукової літератури, експертне опитування. Практичне значення полягає у вивченні питань подальшої соціалізації випускників з особливими потребами після закінчення спеціального навчального закладу, розробці нових концептуальних положень щодо оптимізації підготовки осіб цієї категорії до самостійного життя в сучасному суспільстві. Ключові слова: діти з особливими освітніми потребами, система освіти, стратегія розвитку, дитиноцентризм, інклюзивна освіта.
 
Publisher Akademické sdružení MAGNANIMITAS
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/731697/1/A_17.pdf
- Torop, Kristina (orcid.org/0000-0002-2330-1960 <http://orcid.org/0000-0002-2330-1960>), Yarmola, N.A. (orcid.org/0000-0001-9374-5543 <http://orcid.org/0000-0001-9374-5543>), Lytovchenko, Svitlana (orcid.org/0000-0003-0001-4667 <http://orcid.org/0000-0003-0001-4667>), Trykoz, Snizhana (orcid.org/0000-0002-5929-589X <http://orcid.org/0000-0002-5929-589X>), Shevchenko, Vladimir (orcid.org/0000-0003-0119-3206 <http://orcid.org/0000-0003-0119-3206>) and Kruhlyk, Oksana (orcid.org/0000-0002-9632-6579 <http://orcid.org/0000-0002-9632-6579>) (2021) The innovative development of socialization of children with special educational needs on the intellectual disability example AD ALTA: Journal of Interdisciplinary Research, 11 (2) (24). pp. 93-96. ISSN 2464-6733