Record Details

Науково-методичні засади навчання осіб з порушеннями слуху у вищих навчальних закладах

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/731689/
 
Title Науково-методичні засади навчання осіб з порушеннями слуху у вищих навчальних закладах
Scientific and methodical principles of education of persons with hearing impairments in higher educational institutions
 
Creator Литовченко, С.В.
 
Subject 376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У монографії досліджено становлення та розвиток системи навчання осіб з порушеннями слуху у вищих навчальних закладах; виділено передумови підвищення освітнього рівня осіб цієї категорії; представлено загальну характеристику та розкрито специфіку процесу навчання глухих студентів та студентів зі зниженим слухом; розкрито зміст і структуру психолого-педагогічного супроводу студентів з порушеннями слуху, метою якого є надання останнім пакету відповідних послуг, формування спеціальних освітніх умов.
Обґрунтовано і визначено організаційно-педагогічні умови, що забезпечують підвищення ефективності навчання юнаків і дівчат з порушеннями слуху у вищих навчальних закладах, основні моделі реалізації психолого-педагогічної підтримки осіб цієї категорії у навчальному процесі.
Адресовано науковцям, сурдопедагогам-практикам, студентам вищих педагогічних закладів.
The monograph examines the formation and development of the education system for persons with hearing impairments in higher educational institutions; the prerequisites for raising the educational level of persons of this category are highlighted; the general characteristics are presented and the specifics of the process of teaching deaf and hard of hearing students are revealed; the content and structure of the psychological and pedagogical support of students with hearing impairments is disclosed, the purpose of which is to provide the latter with the latest package of relevant services and the formation of special educational conditions.
The organizational and pedagogical conditions that ensure the increase in the effectiveness of education of boys and girls with hearing impairments in higher educational institutions, the main models of the implementation of psychological and pedagogical support of persons of this category in the educational process are substantiated and defined.
It is addressed to scientists, deaf teachers-practitioners, students of higher pedagogical institutions.
 
Publisher «ЛІТО»
 
Date 2007
 
Type Monograph
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/731689/1/%D0%9C%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%96%D1%8F_2007.pdf
- Литовченко, С.В. (orcid.org/0000-0003-0001-4667 <http://orcid.org/0000-0003-0001-4667>) (2007) Scientific and methodical principles of education of persons with hearing impairments in higher educational institutions Project Report. «ЛІТО», м. Київ, Україна.